۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

صادرات زعفران از تولید جا ماند/ کاهش قیمت پیشنهادی مشتریان خارجی با افت ارزش ریال

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲
کد خبر: 286180
صادرات زعفران از تولید جا ماند/ کاهش قیمت پیشنهادی مشتریان خارجی با افت ارزش ریال

عضو شورای ملی زعفران گفت: به دلیل بی ثباتی نرخ ارز در برابر ریال تجار خارجی هر روز با رصد بازار، یک قیمت را تعیین می کنند که با افت ارزش ریال در برابر دلار روند کاهشی را نشان می دهند.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه سیاست های غلط ایران میدان را برای سوء استفاده تجار خارجی باز کرده است، افزود: این شرایط موجب شده هر روز نرخ متفاوتی از سوی آن ها برای خرید زعفران ایرانی اعلام شود و بازار ثبات خود را از دست بدهد.

وی ادامه داد: در این شرایط قیمت های زعفران عرضه شده در بورس توسط تعاون روستایی و زعفرانی که در دست کشاورزان نیز تفاوت زیادی پیدا کرده که شرایط سودجویی برخی فرصت طلب را فراهم کرده است.

حسینی قیمت عرضه هر کیلوگرم زعفران در بورس را 7 میلیون تومان و زعفران که در اختیار کشاورزان است را 4 میلیون و 100 هزار تومان تا 5 میلیون و 600 هزار تومان عنوان کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای جلوگیری از سوء استفاده تجار خارجی چه راهکاری را پیشنهاد می دهد، گفت: آن ها خرید مستقیم تجار خارجی از بورس را پیشنهاد داده اند اما، به دلیل تفاوت قیمت زیادی که وجود دارد مشتریان راغب به خرید زعفران از بورس نیستند.

این عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: متاسفانه از ماده دوم سالجاری بازار صادراتی زعفران شتاب خوبی ندارد و به نظر می رسد از تولید جا مانده است که این امر نتایج منفی زیادی در برخواهد داشت.

حسینی میزان صادرات در 2 ماهه اول سالجاری را 35 تن عنوان کرد و گفت : هر چند این میزان صادرات نسبت به سال گذشته  تا حدودی رشد داشته است اما با تشدید نوسان در بازار ارز و کاهش ارزش ریال در برابر دلار شاهد کاهش صادرات هستیم.