۰ نفر

همه چیز درباره خرید و فریزکردن گوشت

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۷
کد خبر: 282333
همه چیز درباره خرید و فریزکردن گوشت

فریز کردن یکی از راه‎های نگه‎داری مواد غذایی است که در صورت درست انجام نشدن عمل فریز و یخ‎زدایی، موجب تخریب بافت غذا و کاهش مواد مغذی و املاح می‎شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  «حسن فرهاد غیبی»، متخصص تغذیه با تأکید بر این‌که هنگام خرید، باید به سلامت گوشت توجه کنیم، گفت: انواع گوشت‎ها اعم از گوشت گاو، گوساله، مرغ و ماهی هنگام خرید باید تازه و سالم باشند، یکی از علائم سلامت گوشت، رنگ صورتی خوش رنگ، فلس‎ محکم و چشم شفاف در ماهی است. 
وی خاطرنشان کرد: قوام گوشتی که کهنه است، کم و بافت آن لیز و لزج است، بنابراین باید در خرید انواع گوشت‎ها توجه شود تا گوشت عاری از این علائم باشد. 
وی با اشاره به شرایط درست فریز کردن گوشت‎ها گفت: پس از خرید گوشت و تمیز کردن آن، گوشت را شسته و در نایلون‎های ضخیم مناسب برای فریز کردن، بسته‌بندی می‎کنیم، اندازه‎ی گوشت یکی از معیارهایی است که باید در هنگام بسته‎بندی به آن دقت شود، به طوری که گوشت باید به اندازه مصرف یک وعده بسته‌بندی شود و بازگرداندن گوشت منجمدی که یخ‎زدایی شده، درست نیست.   
این متخصص تغذیه ادامه داد: گوشت خام را نباید مجدداً فریز کرد، چون بافت گوشت آسیب دیده و کیفیت و املاح آن کاهش می‎یابد، بنابراین، اندازه و سلامت گوشت از جمله مواردی هستند که در فریز کردن انواع گوشت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. 

گوشت‎های فریز شده باید حداقل چربی ممکن را داشته باشد

وی در ادامه با بیان این‌که گوشت‎های فریز شده باید حداقل چربی ممکن را داشته باشد، گفت: داشتن چربی کم سبب افزایش مدت ماندگاری گوشت شده و بهتر است چربی گوشت‎ها را حذف کنیم، بهترین دما برای فریز کردن گوشت، دمای کمتر از منفی 17 است، برخی فریزرهایی که قابلیت منجمد کردن در دمای منفی 30 الی 40 درجه در کم‎ترین ساعات را دارند، بهترین وسیله برای فریز کردن گوشت هستند، هر چه زمان منجمد کردن سریع و در دمای کم‎تری اتفاق بیفتد و کریستال‎های یخ بیشتر باشد، کیفیت گوشت بیشتر حفظ شده و هنگام یخ‎زدایی، بافت گوشت کم‎تر آسیب خواهد دید. 

قرار دادن گوشت در دمای محیط و بیرون از یخچال سبب آلودگی گوشت می‎شود

وی با اشاره به شرایط نادرست فریز کردن گوشت افزود: قرار دادن گوشت در دمای محیط و بیرون از یخچال، نادرست بوده و سبب آلودگی گوشت می‎شود، بهترین شرایط برای یخ زدایی گوشت، قرار دادن گوشت 24 ساعت قبل در یخچال و صبر کردن تا ذوب شدن یخ در یخچال است، در صورت نبود وقت کافی برای این کار، می‎توان گوشت را زیر آب سرد گرفت تا یخ آن آب شود، قرار دادن گوشت منجمد در مایکروویو نیز از دیگر راه‎ها است که باید توجه کرد که گوشت نپزد.  
  غیبی با تأکید بر این‌که فریز کردن ممکن است از رشد و تکثیر باکتری و آلودگی‎ها جلوگیری ‎کند، گفت: فریز کردن هرگز باکتری‎ها و آلودگی‎ها را از بین نمی‌برد.   
وی در ادامه با اشاره به مدت زمان مناسب برای نگه‎داری انواع گوشت‎ها در فریزر گفت: هوای بسته‎ی حاوی گوشت باید کاملاً تخلیه شود، گوشت بوقلمون و مرغ 9 الی 12 ماه و گوشت مرغ پخته شده چهار الی شش ماه، گوشت انواع پرندگان دیگر تا شش ماه در فریزر قابل نگه‎داری است. 

وی خاطرنشان کرد: گوشت چرخ کرده نسبت به سایر انواع گوشت‎ها به مدت کم‎تری قابل نگه‎داری است، گوشت چرخ کرده خام به مدت دو الی سه ماه، و گوشت ماهی در صورت خامی، چهار الی شش ماه و در صورت پخته بودن، دو ماه قابل نگه‎داری است.