۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

کاهش 50درصدی تولید با ورود سازمان‌های غیرتخصصی به حوزه کود و سم/ لزوم ارجاع دوباره ماده9 لایحه حفاظت از خاک به کمیسیون کشاورزی

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۷
کد خبر: 282275
کاهش 50درصدی تولید با ورود سازمان‌های غیرتخصصی به حوزه کود و سم/ لزوم ارجاع دوباره ماده9 لایحه حفاظت از خاک به کمیسیون کشاورزی

کلیات لایحه حفاظت از خاک پس از کش و قوس‌های چند ساله هفته گذشته در مجلس تصویب شد. این هفته نمایندگان مجلس به بررسی مواد این لایحه می‌پردازند. یکی از مواد بحث برانگیز لایحه حفاظت از خاک، ماده 9 آن است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ در این ماده آمده؛ استفاده از انواع کود، آفت کش و سم صرفا با رعایت معیارهای محیط زیستی و حدود مجاز کاربرد آنها توسط وزارت جهاد کشاورزی و با هماهنگی سازمان محیط زیست تدوین و اعلام می شود، مجاز است. اگر چه این ماده در ظاهر تامین کننده منافع کشور است اما، در حقیقت با ایجاد محدودیت در وظایف قانونی وزارت جهاد کشاورزی  بر تولید اثرگذار خواهد بود .

به گزارش اقتصاد آنلاین، کود و سم نهاده های اصلی تولید در بخش کشاورزی به شمار می روند. این در نهاده ها تاثیر زیادی بر تولید محصولات کشاورزی دارند و هر نوع نظر غیر کارشناسی در مورد نوع، نحوه مصرف و میزان مصرف آن ها می تواند نتایج جبران ناپذیری را بر تولید داشته باشد.

عباس عبداللهی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه بر اساس قانون وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تعیین نوع کود و سموم و نحوه بکارگیری و میزان بکارگیری آن ها را دارد، اظهار کرد: وزارت کشاورزی تجربه‌ای 100ساله درباره انواع کود و سم و مصرف آن ها در مزارع کشاورزی دارد و متخصصان بزرگی پرورش داده است در نتیجه تنها مرجع مناسب در این حوزه محسوب می شود.

وی ادامه می دهد: ضمن اینکه این وزارتخانه متولی تولید است و وظیفه سنگین تامین و حفط امنیت غذایی را بر عهده دارد.

عبداللهی نتیجه ورود سازمان حفظ محیط زست در حوزه سم و کود را  کاهش چشمگیر تولید عنوان کرد.

وی 28 تا 30 درصد تولید را مربوط به کارگیری سموم مناسب برای مبارزه با آفات و بیماری ها و 30  تا 40 درصدی تولید را نتیجه مدیریت مناسب کود با تامین ریز مغذی ها خاک دانست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اعمال نظرات سازمان های غیر تخصصی مانند محیط زیست در بکارگیری این دو نهاده مهم دست کم کاهش 50 درصدی تولید محصولات کشاورزی در کشور را به همراه خواهد داشت.

عبداللهی در پایان خواستار ارجاع دوباره ماده 9 لایحه حفاظت از خاک به کمیسیون کشاورزی مجلس برای بازبینی دوباره شد.