۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اختصاص ۹۰درصد آرد تولیدی برای تهیه تافتون، سنگک، بربری و لواش/ افت کیفیت گندم در سال‌های اخیر

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 279913
اختصاص ۹۰درصد آرد تولیدی برای تهیه تافتون، سنگک، بربری و لواش/ افت کیفیت گندم در سال‌های اخیر

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی ایران گفت: ۹۰درصد آرد تولیدی کشور در خبازی‌ها و برای پخت نان‌های سنتی تافتون، سنگک، بربری و لواش استفاده می‌شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مؤمن نیافر طی بازدید خبرنگاران از مرکز خرید تضمینی گندم در استان گلستان اظهار کرد: در کشور ۱۹میلیون تن ظرفیت سیلو و انبار ذخیره‌سازی غلات ایجاد شده که بیش از نیاز ما است.

وی ادامه داد: همچنین امسال برای کوتاه کردن دست واسطه ها تحویل گندم به کارخانه‌های آرد و ذخیره در انبار این کارخانه ها نیز انجام میشود تا پس از آرد گیری مستقیم به خبازی ها فرستاده شود.

 وی با تاکید بر اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران همواره به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده است٬ افزود: بکارگیری کارخانه‌های آرد، سیلو ها و  سایر بخش خصوصی مربوطه به‌عنوان مباشر دولت نیز در همین راستا است.

وی اظهار کرد: نرم‌افزار سامانه خرید تضمینی گندم در کارخانه‌ها و مراکز خرید نصب شده و تکالیف در حیطه اختیارات آن‌ها مشخص گردیده است.

وی اختیارات مراکز خرید را؛ نمونه‌برداری، آزمایش، تخلیه، نگهداری، بارگیری و کنترل کیفیت در حین نگهداری عنوان کرد.

نیافر در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت در تعیین قیمت تاثیر دارد ، گفت: متأسفانه قیمت در تعیین قیمت تاثیر ندارد و فقط به ازای هر کیلوگرم ۲۵ تومن جایزه پاکی تعلق می گیرد.

در ادامه جعفر زاهدی، مدیرعامل یکی از کارخانه آرد طرف قرارداد شرکت بازرگانی در زمینه کیفیت گندم خریداری‌شده، گفت: علی رقم بهبود مقاومت به بیماریها  و آفات کیفیت گندمی که طی سه سال های اخیر تولید می شود افت داشته است.

وی ادامه داد: یکی از پارامترهای مهم گندم، گلوتن و اندیکس است که طی سال‌های گذشته این پارامترها در گندم ها افت داشته است.

زاهدی در پایان تاکید کرد: امسال نسبت به سال گذشته از نظر عددی این دو پارامتر تنها توانسته 30 واحد افزایش داشته باشد.