۰ نفر

چند مدرسه در تهران باید از نو ساخته شوند؟

۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۳
کد خبر: 705546
چند مدرسه در تهران باید از نو ساخته شوند؟

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به ۸۳۹۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی در استان تهران گفت: همچنین ۸۷۱۶ کلاس در شهر تهران و بیش از ۴۰۰۰ کلاس درس در شهرستانهای استان تهران باید مقاوم سازی شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عباس زارع با اشاره به وضعیت مدارس فرسوده در تهران اظهار کرد: ۸۳۹۰ کلاس درس در تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند و این کلاس‌ها عمدتا در مناطق، ۶، ۸، ۱۱ و ۱۲ تهران قرار دارند و ۱۴۴۰ کلاس درس مربوط به شهرستان های شهریار، شهرری و دماوند هستند.

وی افزود:  همچنین ۸۷۱۶ کلاس در شهر تهران و بیش از ۴۰۰۰ کلاس درس در شهرستان های استان تهران در انتظار مقاوم سازی اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اعلام این که با اعتباری که از سوی خیرین تامین می‌شود، ابتدا به سمت تخریب و بازسازی کلاس‌ها در تهران می‌رود ولی اعتبارات همچنان اندک است گفت: با اعتبارات محدود کاری پیش نمی‌رود و عزمی جدی نیاز دارد.

زارع بهترین روش برای تامین این بودجه را بهره گیری از املاک مازاد آموزش و پرورش دانست که باید پروسه تبدیل شدن به بودجه را طی کند تا از این روش بتوان بسیاری از مشکلات مدارس تهران را حل و فصل کرد. به عنوان مثال مدرسه‌ای در میدان ونک تهران داریم که سال‌هاست مورد استفاده نیست و از طرفی هزار میلیارد تومان ارزش دارد که با فروش آن می‌توان ۵۰ مدرسه را در منطقه سه استاندارد سازی کرد. راهکار دیگر نیز جذب خیرین است ولی در شرایط کنونی چندان قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی رئیس سازمان نوسازی مدارس تلاش می‌شود اعتبارات بیشتری دریافت کنیم. سازمان نوسازی، یک دستگاه اجرایی است و حتما باید اعتبار به آن تزریق شود، ولی امروز تنها مکانیزم در دست این سازمان، بودجه‌های محدود و مولدسازی است و با فروش املاک مازاد می‌توان مدارس مورد نظر خیرین را تکمیل کرد و اولویت را برای بازسازی و نوسازی کلاس‌های درس گذاشت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران که در یک برنامه رادیویی سخن می گفت ادامه داد: یکسری مدارس سال‌ها استفاده نمی‌شود و موقعیت جغرافیایی خوبی نیز دارد که با فروش آنها می‌توان چندین مدرسه استاندارد تولید کرد.

وی پیش از این نیز درباره مولدسازی املاک مازاد توضیح داده و گفته بود که مفهوم دقیق مولدسازی دارایی‌های دولت، شناسایی و بهینه‌سازی اموال بلا استفاده دولت است که یا بهره‌وری ندارند و یا سال‌ها است که رها شده‌اند. از طریق مولدسازی، این اموال و دارایی‌های دولت شناسایی و عواید حاصل از فروش آنها در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی استفاده خواهند شد. این کار ضمن افزایش ارزش افزوده برای این املاک، تسریع در تکمیل پروژه‌های عمرانی و به خصوص آموزشی که در انتظار دریافت اعتبارات هستند را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: عواید حاصل از فروش ۲۱ ملک در شهرتهران و ۱۰ ملک در شهرستان‌های استان تهران جهت تکمیل پروژه‌های آموزشی و نیمه تمام مشارکتی با خیرین مدرسه ساز صرف خواهد شد تا این فضاها با سرعت بیشتر به چرخه آموزشی برسند. علی‌رغم برخی سوءبرداشت‌ها از آغاز طرح مولدسازی، حتی یک متر از فضاهای آموزشی مشارکتی که با خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است در این طرح بنای فروش آنها وجود ندارد و خیرین مدرسه ساز بدون دغدغه‌مندی در امر مقدس مدرسه‌سازی گام بردارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: با تأکیدات و حمایت‌هایی که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دارند، همانند گذشته دست خیرین ارزشمند مدرسه ساز را به گرمی می‌فشاریم و این اطمینان خاطر را می‌دهیم که مجموعه وزارت آموزش و پرورش و نوسازی مدارس پشتیبان این بزرگواران بوده و هست و حتی یک متر از مدارسی که با مشارکت خیرین احداث شده است، نه تنها فروخته نخواهد شد، بلکه در تکمیل آنها تسریع خواهد شد.