۰ نفر

زاکانی: شهرداری در بارش برف غافلگیر نشد/ کاهش ترافیک پایتخت در سال آینده

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸
کد خبر: 701502
زاکانی: شهرداری در بارش برف غافلگیر نشد/ کاهش ترافیک پایتخت در سال آینده

شهردار تهران تاکید کرد: زمانی که هواشناسی بارش برف را اعلام می کند دیگر غافل گیری معنایی نداشته و افرادی که می گویند شهرداری غافلگیر شده، می خواهند مسئله را از سر خود باز کنند؛ چراکه ما از ماه ها قبل تمهیدات لازم و وظایف هر کدام از بخش ها را برای شش ماه دوم اندیشیده بودیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت، بیان کرد: ما شاهد ۹ بار بارش برف در تهران بودیم. شهرداری از آذرماه و قبل تر از آن دستورالعمل های خود را برای شش ماه دوم اعلام کرد. وظایف هر کدام از بخش ها مشخص شد. این قصه ها که تعریف می‌کنند شهرداری غافلگیر شد اینگونه نیست، خودشان غافلگیر شدند. ما پذیرای انتقاد های درست هستیم. گره اولی که در برف اول اتفاق افتاد، در اتوبان صیاد و اتوبان امام علی(ع) بود. یک تصادفی رخ داد و انسداد همراه با بارش برف ایجاد شد. در برف دوم نیز اتوبان ارتش را مه گرفت. ما دیگر برای مه گرفتگی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: عملا اتفاقی افتاد سبب شد گره ای در اتوبان ارتش ایجاد شود. این پنجشنبه که شاهد بارش برف بودیم بنده خودم از صبح در منطقه ۵ بودم. حدود ۱۰ و نیم شب بنده از این منطقه خارج شدم. شب قبل از آن نیز هماهنگی های جدی صورت گرفته بود. نکته حائز اهمیت این است که در روز پنج شنبه منطقه ۲ ما نیز درگیر شد. ترافیک در یادگار امام نیز به همین بخش باز می گردد.

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: در روز پنج شنبه اتوبان یادگار امام را ما در سه نوبت شن پاشی  و نمک پاشی کردیم. سه نوبت نیز برف بارید. الان دیگر غافل گیری معنایی ندارد. هرکس بگوید غافل گیر شدم، خیلی بی عرضه است. قطعا تمهیدات از قبل اندیشیده می شود. زمانی که هواشناسی بارش برف را اعلام می کند دیگر غافل گیری معنایی ندارد. این افراد که می گویند شهرداری غافلگیر شده می خواهند مسئله را از سر خود باز کنند، چراکه در دوران خودشان  همین افراد بودند که غافل گیر شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما یک نقشه عملیات داریم و ما برای هر مقطعی یک عملیات طراحی می کنیم.روز پنج شنبه برف سومی که در یادگار امام بارید در زمان پیک بود. در ساعت پیک به طور معمول یادگار امام ترافیک هست. در این اوج ترافیک بعد ازظهر برف بارید و ترافیک تشدید شد. ما شن پاشی انجام داده بودیم. ما در روز عادی در ساعت پیک در این اتوبان ترافیک داریم چه برسد برف ببارد و چه برسد که بوران نیز شود و چه برسد سرما نیز تشدید گردد. سرمای روز پنج شنبه از روز یکشنبه نیز بیشتر بود.

زاکانی در ادامه خاطر نشان کرد: در روز پنج شنبه پس از بارش برف یک یخ زدگی اتفاق افتاد و این اتفاق جلوتر از تیم ما رخ داد و دسترسی تیم ما قطع شد. مجبور شدیم برویم از نقطه روبه رو بیاییم. به همین دلیل در آنجا گره ترافیکی اتفاق افتاد. ما تکلیفی داشتیم و از مردم هم عذرخواهی کردیم. اما ۹۹ درصد مسیرهای ما باز بود فقط یک مسیر ما درگیر بود. ما برای اینکه یک مسیر ما هم درگیر نشود تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم. متاسفانه نوع نگاه غلط به سیستم مدیریت شهری باعث شده با نگاه مقطعی و کوتاه یعنی نگاه کردن به یک کوچه یا یک خیابان کل عملکرد را زیر سوال ببرند. ما یک سیستم هستیم که داریم کار می کنیم. ۲۶ هزار نفر در حال کار کردن در این حوزه هستند. ۱۰ هزار نفر در حوزه برف روبی فعال هستند و ۱۶ هزار نفر نیز در حوزه فضای سبز فعال هستند که به کمک عملیات برف روبی آمدند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: حدود هزار نفر از شهربان و حریم بان خود را درگیر برف روبی کردیم. یعنی بالغ بر ۲۷ هزار نفر درگیر عملیات برف روبی شدند تا در روز یکشنبه صبح که مردم از منازل خود بیرون می آیند، مشکلی نداشته باشند. این وظیفه ما است و خوش بختانه این کار به بهترین نحو انجام شد. ما یک قرارگاهی در سازمان پیشگیری از بحران زده ایم و مسئولان مرتبط ما مناطق، خدمات شهری و همه دستگاه های مرتبط با شهرداری در آن مستقر شدند. راهور نیز در آنجا مستقر شد. صدا و سیما نیز مستقر شد. سازمان هواشناسی نیز مستقر شد. در عمل اقداماتی صورت گرفت تا کم ترین فشار به مردم وارد نشود.

وی افزود: این اتفاق را نیز دیشب تکرار کردیم. از دیروز صبح جلسه گذاشتیم. بنده از تمام مراکز از سحر روز گذشته بازدید کردم. عملا آمادگی مناسبی حاصل شد. ما دشیب در دو موج کار کردیم. برف از ساعت ۱۲ شب آغاز شد. بین ساعت ۳ الی ۵ صبح بارش برف بسیار شدید بود. در منطقه ۲ و منطقه۱ بارش برف خیلی بالا بود. در روز یکشنبه که برف بارید رکورد برف امسال زده شد. تقریبا میزان بارش کمی کم تر از بارش سال ۹۶ بود که مایه بی آبرویی عده ای در شهر شد و الان نیز دارند انتقام می گیرند. جواب ما به این افراد نیز کار است. مردم باید بفهمند که ما آمده ایم که نوکری آنها را انجام دهیم.

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: برفی که دیشب از ساعت ۳ الی ۵ صبح در بخش هایی از منطقه یک بارید به اندازه ۲۰ سانت بود. اینقدر برف سنگین بود که هرچقدر ما شن پاشی می کردیم مجدد باید عملیات انجام می شد. از ساعت ۱۲ شب گذشته نیروهای ما آماده عملیات بودند. یک عملیات گسترده یا شروع شد. بر اساس آخرین خبری که من گرفتم هیچ نقطه شهر درگیر نیست و این یک افتخار است برای مردم تهران. جا دارد بنده اینجا از همه خبرنگاران، راهور، هواشناسی، صدا و سیما و تک تک مردم تهران تشکر کنم. این رفتار خوبی که مردم تهران از خودشان نشان دادند یک الگو است. از همکاران خودم در خدمات شهری که در این سرما می لرزند اما کار می کنند تا گره ای به ابرو مردم نیافتاد تشکر کنم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که علت ترافیک سنگین شب گذشته تهران چه بود، بیان کرد: ترافیک تهران یک معضل است. ان شاءالله به فضل الهی و با کاری که ما از امسال آغاز کرده‌ایم در سال آینده موج بزرگی در عرصه حمل و نقل عمومی اتفاق خواهد افتاد که منجر به کاهش ترافیک خواهد شد. ان شاءالله همین طور که کمر برف شکست کمر ترافیک نیز خواهد شکست.