۰ نفر

پایتخت فقط ۲۰ درصد در مقابل زمین لرزه آماده است

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱
کد خبر: 660146
پایتخت فقط ۲۰ درصد در مقابل زمین لرزه آماده است

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره فرونشست زمین، زلزله و ‌سیلاب ارائه داد و گفت: پایتخت فقط ۲۰ درصد در مقابل زمین‌لرزه آماده است و این قضیه واقعا فاجعه‌آمیز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری شهر، محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در رابطه موضوع فرونشست زمین گفت: از ابتدای فعالیت شورای ششم تهران جلسات و کمیته‌های تخصصی زیادی با حضور کارشناسان  مسئولان مربوطه برگزار شده و قرار است در دور جدید جلسات در شورای عالی استان‌ها برگزار شود و نامه‌نگاری‌ها به مراکز علمی و دانشگاهی در حال انجام است تا آنها نیز نمایندگان تام‌الاختیار خود را به این جلسه در شورای عالی استان‌ها معرفی کنند تا بتوانیم در این جمع‌بندی لایحه‌ای را آماده کنیم تا در جهت جلوگیری از پیشرفت فرونشست در کشور و در شهرهایی مانند تهران اقدامات اساسی صورت گیرد.

او افزود: در واقع بنا داریم که پس از تهیه لایحه در شورای عالی استان‌ها آن را به مجلس ببریم تا از طریق مجلس بودجه خاص و تصمیمات ویژه در این زمینه اتخاذ شود.

بخشی از صحبت‌های آقامیری را در ادامه بخوانید:

*متأسفانه تا کنون در جهت مقابله با فرونشست نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرها هم کار و اقدام اساسی انجام نگرفته چرا که متولی و ردیف بودجه خاصی نداشته است باید تکلیف این موضوع مشخص شود و ساز و کارهای عملیاتی نیز مورد اجرا قرار گیرد. در حال حاضر سازمان یا شخص واحدی پاسخگوی این مشکل نیست دقیقا قضیه به نوعی مشابه مسأله آلودگی هوا است.

*به نظر من در زمینه مقابله با فرونشست و آلودگی هوا خلاء قانونی داریم و مجموعه واحدی که پاسخگوی این مشکل باشد نداریم. به نظر من باید یک یا دو سازمان مسؤولیت اصلی در این حوزه‌ها را برای‌شان در نظر گرفت و پیگیری‌ها از سمت آنها دقیقا انجام گیرد تا فعالیت‌ها به صورت ویژه‌تر صورت گیرد و سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط دقیق مشخص شوند.

*بارش‌های اخیر هر چند که حوادثی را به همراه داشت ولی سبب شد سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شوند و این قضیه اندکی از سرعت فرونشست در تهران و شهرهای دیگر کاسته است. بنابراین هر چه بتوانیم سفره‌های آب زیرزمینی را به صورت طبیعی و مصنوعی پر کنیم و به نوعی تغذیه آنها صورت گیرد توانسته‌ایم فرونشست در تهران را با تأخیر همراه کنیم.

*پایتخت فقط ۲۰ درصد در مقابل زمین‌لرزه آماده است و این قضیه واقعا فاجعه‌آمیز است. اکنون سازمان مدیریت بحران برنامه‌هایی را آغاز کرده ولی حداقل باید زمانی را به آنها اختصاص داد تا به نتیجه برسد. مردم بسیاری از مواقع نسبت به این قضیه غافل می‌شوند در حالی که خطر بیخ گوش تهران است.

*کمیسیون خدمات شهری شورای شهر به جد پیگیر ساختمان‌های ناایمن است جلسات با مالکان ساختمان‌های ناایمن و دادستانی همچنین شهرداری‌های مناطق به صورت هفتگی و ماهانه برگزار می‌شود ایمنی ساختمان‌ها دقیقا در حال رصد و برطرف شدن است. البته اینکه بگوییم یک شبه می‌توان ساختمان‌های ناایمن را ایمن کرد شدنی نیست ولی کار به صورت مرحله به مرحله در حال انجام است.