۰ نفر

قوانین مترقی؛ ضمانتی برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
کد خبر: 650860
قوانین مترقی؛ ضمانتی برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی

معاون سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران درباره جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای پروژه‌های فنی و عمرانی در تهران گفت: در گذشته، اغلب بحث تعریف فرصت‌های سرمایه گذاری به‌صورت یک طرفه بوده؛ یعنی چارچوبی مختصر از یک پروژه را با نظر خودمان آماده و برای جذب سرمایه گذار ارائه می‌کردیم. اما حالا این رویه دو سویه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، علی انصاری با اشاره به برگزاری همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر تهران این رویداد بین المللی را فرصتی برای تحول و توسعه زیرساخت‌های پایتخت دانست و افزود: در این همایش، ۲۳۱ فرصت  سرمایه گذاری در محورهای مختلف جهت معرفی به سرمایه گذاران ارائه می‌شود.

او ادامه داد: رویه ما به این شکل است که قبل از اقدام به جذب شریک سرمایه گذار، نظر سرمایه گذاران را درباره جزئیات همه این پروژه‌ها بدانیم و با علاقه مندی‌ها و پیشنهادات آنان چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها آشناتر شویم و از این اطلاعات ارزشمند استفاده کنیم. بر همین اساس، این رویداد فرصت مناسبی برای شروع  این مهم است و این روند ادامه خواهد داشت. در گذشته، اغلب بحث تعریف فرصت‌های سرمایه گذاری به‌صورت یک طرفه بوده؛ یعنی چارچوبی مختصر از یک پروژه را با نظر و شرایط و تحلیل خودمان آماده و برای جذب سرمایه گذار ارائه می‌کردیم. اما یکی از اقدامات ساختاری برگرفته از رویکردهای شهردار فعلی تهران در جذب سرمایه‌گذار این است که پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی پایتخت را یک دور با سرمایه‌گذاران علاقه مند مرور کنیم و نظرات، پیشنهادات و علاقه‌مندی‌های آنان را در مذاکرات با آنها بشنویم. قطعا نظرات آنها در تحلیل بازار، داشتن نگاهی به روز به فناوری و تکنولوژی‌های در دسترس، تحلیل خواسته و سلیقه مردم و... به ما کمک  خواهد کرد.

او افزود: مثلا اگر در پروژه‌ای سرمایه‌گذار پیشنهاد بهتری دارد که ارزش افزوده بیشتری برای شهر داشته باشد، می‌پذیریم. در مشارکت‌ها، منافع شهرداری وابسته به موفقیت سرمایه‌گذار است و نتیجه نهایی یک شراکت موفق، به سود و رفاه بیشتر مردم منجر می‌شود.    

انصاری با بیان اینکه شهرداری در پروژه‌ها شریک سرمایه‌گذار محسوب می شود، گفت:به همین خاطر بدیهی است هرچه پروژه بهتر و سود آورتری تعریف شود، قطعا به نفع شهر و شهروندان است. در واقع شهرداری از جمله شرکای سرمایه‌گذاری در بخش عمومی است که موفقیت آنها برایش اهمیت بسیار زیادی دارد.

در افتتاحیه نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده چه گذشت؟ | گشت و گذار آنلاین در نمایشگاه | بازدید سفرای کشورهای مختلف از غرفه‌ کلانشهرهای ایران

ضمانت‌های مترقی برای سرمایه گذاران

انصاری در پاسخ به پرسش دیگر همشهری آنلاین درباره ضمانت‌ سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خارجی‌ توضیح داد:سرمایه‌گذاران خارجی بر اساس ماده ۸ قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی، از کلیه حقوق، حمایت‌ها وتسهیلاتی که برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی موجود است، به‌طوریکسان برخوردار هستند. در این قانون تضمین برای پرداخت مناسب غرامت در صورت سلب مالکیت برای منافع عمومی از طرف دولت، قابلیت انتقال اصل و سود سرمایه وارده و... پیش‌بینی شده است. یعنی هر زمان که سرمایه‌گذار خارجی تحت پوشش این قانون بخواهد، می‌تواند سرمایه‌ای که وارد کشور کرده است(شامل اصل سرمایه و سود آن) را خارج کند، طبق قانون، بانک مرکزی مکلف به تامین و در اختیار قرار دادن ارز لازم است. البته برای ریسک تجاری که وابسته به عملکرد بنگاه اقتصادی است در هیچ کجای دنیا ضمانتی ندارد و ما هم از این امر مستثنی نیستیم. اما در حوزه پوشش ریسک‌های سیاسی و سایر حمایت‌های تشویقی این قانون بسیار مترقی است.

این مدیر شهری ادامه داد: هر تسهیل و مشوقی که برای سرمایه گذاران داخلی در همه قوانین در نظر گرفته شده، مشمول سرمایه گذاران خارجی هم می‌شود و این یک امتیاز بزرگی برای سرمایه گذاران خارجی به حساب می‌آید.

سرمایه گذاران خارجی و قوانین داخلی شهرداری

معاون سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران همچنین گفت : ما حتی در زمینه قوانین داخلی شهرداری هم مشوق‌هایی داریم که مشمول سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌شود.

انصاری افزود: در طول برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران، قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی، ترجمه شده به زبان‌های مختلف در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. در این رویداد، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران هم حضور دارد و فرآیند سرمایه‌گذاری خارجی و اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی، فرآیند فاینانس و تامین مالی و قواعد و قوانین آن به صورت مکتوب وشفاهی برای سرمایه‌گذاران تبیین می‌شود.

تحول تهران در افق میان‌مدت

انصاری در پاسخ به پرسش دیگر همشهری‌آنلاین درباره اینکه چه چشم اندازی را برای توسعه و تحول در زیرساخت های شهر متصور هستید؟ گفت: اقدامات حوزه سرمایه‌گذاری نتایج میان مدت و بلند مدت دارد. چیزی که در حال حاضر دارد اتفاق می‌افتد این است که ما امیدوار و خوشبین هستیم چون کارها با توجه به یادگیری از سوابق گذشته، الگو برداری از تجارب موفق داخلی و خارجی و البته اخذ نظرات تشکل‌های بخش‌های خصوصی، تعاونی و صاحب‌نظران و پژوهشگران دانشگاه‌ها انجام شده  که همه این موارد در کنار هم می‌تواند در میان مدت و بلند مدت به توسعه شهر منجر شود.

او اضافه کرد: ضمن اینکه قرار است در قالب این همایش با سرمایه‌گذاران درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر مذاکره کنیم. حتی اگر سرمایه‌گذاران برای شهرداری فرصت سرمایه‌گذاری پیشنهادی دارند که شهرداری می‌تواند یک شریک برای این فرصت‌ها باشد، از این موضوع هم استقبال می‌کنیم. با  روند پیش رو، قاعدتا در میان مدت و بلند مدت اتفاقات بسیار خوبی برای شهر و مردم تهران خواهد افتاد. انجام کار طی فرایندهای درست، قاعدتا برای آینده شهر مفید خواهد بود.

اتفاقات کوتاه مدتی که آسیب‌هایش دامن شهر را می‌گیرد

معاون سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران گفت: البته خیلی مواقع اگر شهرداری بخواهد عجول و ناپخته عمل کند، شاید اتفاقاتی هم در کوتاه مدت برای شهر بیفتد اما در بلند مدت آسیب‌های احتمالی آن ممکن است متوجه همه شهر شود. مشکلاتی که نمونه‌های آن در گذشته بعضا مشاهده شده‌است. به هر حال انجام درست کارهای ساختاری توسعه محور،  امری تکاملی و زمان بر است اما تدابیری که اندیشیده شده  از جمله برگزاری اینگونه رویدادها، این مسیر را هموار و روند کار را تسهیل و تسریع می‌کند.

ورود به جزئیات حوزه‌های شهری 

انصای بیان کرد: این همایش فضایی برای تعامل بیشتر فراهم می‌کند. ما طبق برنامه ‌یزی‌های مدیریت ارشد شهری، از این نمونه رویدادها در آینده بیشتر خواهیم داشت. رویدادها رفته رفته تخصصی‌تر و با مخاطبان خاص برگزار می‌شود. همانطور که معاون شهردار تهران به آن اشاره کردند، همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران اولین همایشی است که شروع دارد اما اختتامیه ندارد. چرا که این بحث، آغاز سرفصلی جدید برای توسعه و تحول در تهران است. در این رویداد، شهرداری تهران  برنامه‌ریزی کرده است که مذاکرات از سطح کلان شروع شود و در ادامه وارد محورها خواهیم شد و به بیان جزئیات فرصت‌ها و مذاکرات با سرمایه گذاران در هر محور خواهیم پرداخت. 

کشورهای سرمایه گذار در تهران

انصاری گفت: با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و همچنین برخی اتاق‌های بازرگانی مشترک هماهنگی‌هایی برای امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری داشته‌ایم که طی آن به صورت مستمر  فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری تهران را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کنند. همچنین قرار است، به صورت مجازی نیز با برخی سرمایه گذاران خارجی ارتباط بگیریم.  فرصت‌های سرمایه‌گذاری هم برایشان ارسال می‌شود. چرا که برخی از سرمایه گذاران خارجی به دلیل همه گیری ویروس کرونا محدودیت‌هایی را برای رفت و آمدها دارند که برای این موضوع تمهیداتی اندیشیده شده و قرار است برنامه‌های رویداد به صورت پخش زنده در وب سایت همایش در دسترس باشد. از سوی دیگر، برخی سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در ایران هم که تعدادشان قابل توجه است، به دنبال سرمایه‌گذاری مجدد در بخش‌های مختلف  هستند که این تصمیم برای سرمایه گذاری‌های مجدد هم به دلیل تجربیات موفق آنها در کشور است و این مهم، ظرفیت‌هایی را برای شهر تهران ایجاد می‌کند. ضمن اینکه در این همایش، در راستای تحقق اهداف سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، زمینه جذب سرمایه گذار برای  استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مدیریت شهری نیز فراهم شده است.