۰ نفر

زاکانی: لوازم خانگی قسطی به مردم می‌فروشیم

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۲۷
کد خبر: 628253
زاکانی: لوازم خانگی قسطی به مردم می‌فروشیم

شهردار تهران توضیحاتی درباره عملکرد مدیریت شهری جدید طی ۶ ماهه گذشته در پایتخت ارائه داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علیرضا زاکانی در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور یافت تا به تشریح عملکرد ۶ ماهه شهرداری تهران در سال گذشته و برنامه‌های مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ بپردازد.

شهردار تهران در ابتدای این برنامه ضمن اشاره به تشکیل قرارگاه‌های اجتماعی در مدیریت شهری ششم، بیان کرد: چشم انداز شهرداری الگوسازی است یعنی تلاش می‌شود تا تهران به عنوان کلانشهر الگوی جهان اسلام ساخته شود.

زاکانی افزود: شعاری تحت عنوان «تهران؛ شهر تلاش و سرزندگی» در دست گرفته شد تا گفتمان خدمت و پیشرفت را پیش ببریم. همچنین نوع مدیریت شهرداری برمبنای مدیریت مشارکتی بنا نهاده شد. مقرر شد تا با تشکیل قرارگاه‌ها کار از طریق مدیریت مشارکتی پیش رود و در محلات هم از طریق نخبگان، قرارگاه‌های محلی شکل گیرد.

راه‌اندازی ۵ قرارگاه در شهرداری

وی با بیان اینکه درحال حاضر پنج قرارگاه راه اندازی شده است، افزود: قرارگاه اجتماعی نخستین قرارگاهی بود که در شهرداری تهران راه اندازی شد؛ باقی قرارگاه‌ها شامل مسکن، سلامت، ایمنی و حمل و نقل هستند تا با تجمیع ظرفیت‌ها، بازیگران هر عرصه کنار هم قرار گیرند تا به صورت دقیق در جلسات تصمیات لحظه‌ای مبتنی بر کار کارشناسی صورت گیرد. بعد از اجرا، حدود دو هفته بعد باید دستگاه‌ها پاسخگو باشند.

معیشت مردم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است

شهردار تهران با اشاره به اینکه معیشت مردم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بسته‌های خدمت شهرداری تهیه کردیم تا به اقشار آسیب‌پذیر برسد.

وی خاطر نشان کرد: ۲۶۳ میدان میوه‌تره‌بار تحویل مدیریت شهری شد، ۳۲ بازارچه در ایستگاه‌های مترو اضافه شد.

زاکانی گفت: دنبال ایجاد ۱۰۰ بازارچه میوه‌وتره‌بار جدید در امسال و ۱۰۰ بازار جدید در سال آینده هستیم تا کل میادین به ۵۰۰ تا برسد. بازارهایی که میانگین ۴۰درصد قیمت کمتر ارزاق مردم را عرضه می‌کند.

وی بیان داشت: توسعه فروشگاه‌های شهروند برای عرضه کالا نیز در دستور کار است و می‌خواهیم در این فروشگاه‌ها لوازم منزل اقساطی به مردم بدهیم.

بسته شدن ۲۹۰ مجموعه خرید غیرقانونی ضایعات در ۴ماه

شهردار تهران در ادامه سخنان خود گفت: این اقدام در قرارگاه اجتماعی بسیار نتیجه بخش بود. طی چهار ماه حدود ۷ هزار و ۳۰۰ نفر معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع آوری شدند، حدود ۴۵ پلاک قرمز پلمپ و ۲۹۰ مجموعه غیرقانونی خرید ضایعات بسته شد. امیدوارم که تجمیع ظرفیت‌ها، سطح خدمت گذاری‌های شهرداری تهران را افزایش دهد.

زاکانی در ادامه تأکید کرد که مدیریت جهادی منوط به شهرداری نیست و ناظر بر تمامی دستگاه‌هاست.

۷۵درصد حمل و نقل در تهران با وسیله نقلیه شخصی است

وی درباره چگونگی کاهش ترافیک در تهران گفت: ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی پایین است و حدود ۷۵ درصد از حمل و نقل با وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود. ناوگان اتوبوسرانی می‌تواند نخستین گره گشای ترافیک باشد چرا که انتقال و جابجایی سریع را به همراه دارد.

تعویض ۵۰۰ دستگاه مخزن گاز اتوبوس های گازسوز

شهردار تهران ضمن اشاره به تعویض ۵۰۰ دستگاه مخزن گاز اتوبوس‌های گازسوز در سال گذشته و برگرداندن آن‌ها به چرخه بهره برداری، گفت: ۱۷۵ دستگاه اتوبوس در همان دو ماه نخست ورود به شهرداری خریداری کردیم که عمده این خرید به ناوگان اضافه شد. شهر تهران به حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که فقط ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه از مدیریت شهری پنجم تحویل گرفتیم و حدود هزار دستگاه نیز نسبت به سال‌های گذشته کمبود داریم.

افزوده شدن ۳۲۵۰ اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی؛ امسال

زاکانی در ادامه خبر داد که امسال ۳ هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال به حوزه اتوبوسرانی اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۵ هزار و ۶۰۰ تاکسی در سال گذشته نوسازی شد، افزود: امسال هم به دنبال این هستیم که ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شود. البته قرار است که با واردات و توجه به ارتقای کیفیت خودروها، امکان استفاده از تسهیلات ویژه برای شهروندان را فراهم کنیم.

دوسوم واگن‌های فعلی مترو به اورهال نیاز دارد

وی درباره اقدامات سال جدید برای حوزه حمل و نقل ریلی، توضیح داد: درحال حاضر هفت خط مترو در پایتخت وجود دارد که هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن در گذشته در این خطوط فعال بوده است. ۳۶۴ دستگاه واگن از این تعداد از رده خارج و ۱۱۲ دستگاه واگن دیگر اوراق و حدود دوم سوم از واگن‌های موجود نیاز به اورهال (تعمیرات) دارد.

ورود دوهزارو۵۰ واگن به خطوط مترو؛ طی ۲سال آینده

به گفته شهردار تهران؛ ورود هزار و ۵۰ دستگاه واگن به چرخه بهره برداری خطوط مترو نیز یکی از برنامه‌های شهرداری طی دو سال آینده است که بخشی از آن از طریق قطار ملی و واردات تأمین می‌شود.

ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه حمل و نقل از طریق هوشمندسازی تا پایان سال

زاکانی در ادامه سخنان خود گفت: شهرداری تهران در سال جدید به دنبال این است تا از طریق هوشمندسازی و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود شهر و همچنین پیوستگی بخش‌های مختلف حمل و نقلی (مترو، اتوبوس، تاکسی، موتور، پیاده و ...)، امکانی را برای شهروندان فراهم کند تا تسهیلات ویژه و جدیدی تا پایان سال ایجاد شود.

کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران گفت:ما در چند سطح اقدام کردیم سطح اول در بحث اعتبارات و امکانات در بودجه ۱۴۰۱ سهم مناطق جنوب شهر را افزایش دادیم وکاملا ملموس است وحدود ۳.۱ دهم برابر سایر بخش ها در بحث اعتبارات است و دربخش ساخت و ساز مسیری رادنبال کردیم که بتوانیم در بحث قرارگاه مسکن ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را در سال بسازیم که عمده آن در بافت فرسوده انجام می شود که عمده این محدوده ها نیزدر جنوب شهر قرار دارند.

ایجاد بوستان ۱۵۰ هکتاری علم و فناوری در بوستان ولایت

وی افزود: درسطح سوم اقدام در حوزه زیر ساخت های شهری است که با این پروژه ها شمال و جنوب مفهوم خود را ازدست می دهد. به عنوان مثال دربوستان ولایت ۱۵۰ هکتار بوستان علم و فناوری ایجاد می کنیم که این پارک امکانی راایجاد می کندکه کل دانشگاه ها مرتبط بشوند و بتوانند ظرفیت خود را در حوزه فناوری را بروز بدهند. این لکه های علم و فناوری و این امکانات را در جنوب شهر ایجادمی کنیم به عنوان مثال درکارخانه سیمان ری ۲۰ هزار هکتار را تخصیص داده ایم به کارخانه نوآوری در حوزه های علم و فناوری که راهی راباز کنیم که امکان شمال و جنوب با توجه به ظرفیت های جنوب شهر و اتفاقی که در ان می افتد، رقم بخورد.

زاکانی ادامه داد: نکته دیگر راجع به فضای سبز و ازاین جنس کارهاست در منطقه ۱۰ سرانه فضای سبز ۲.۶ دهم است. اما در برخی از مناطق بالا تا ۱۲۲ متر به ازای هر نفر سرانه داریم. این مساله با سرمایه گذاری روی ایجاد این سرانه های خدماتی در حنوب شهر امکان به وجود می آورد.

به گفته شهردار تهران؛ ما در بعد اعتبارات و ساخت و ساز در مناطق ۱۹ ۱۸ ۲۰ و یا ۱۵ و در حوزه زیر ساخت های اساسی که چهره شهر را تغییر می دهد و در زمینه سرانه های خدماتی کارهایی راانجام می دهیم تا فاصله شمال و جنوب شهر تغییر کند.

تراکم فروشی در تهران نداریم

وی در پاسخ به سوال تراکم فروشی در تهران گفت: به هیج وجه تراکم فروشی در شهر تهران وجود ندارد.

زاکانی افزود: مدت زمانی که در شهر تهران مشغول به خدمت هستیم، هفت ماه و نیم است و آن زمانی که شما به آن اشاره می کنید، حضور شورای ششم شهر تهران است . در مدت ۷ ماه و نیمی که در شهر تهران مشغول به خدمت هستیم از روز اول معاون مالی و اقتصاد شهری دوره قبلی به ما اعلام کرد که ابتدای ماه باید ۲۳۵۰ میلیارد آماده کنیم این بودجه باید ازپرونده های ساخت و ساز تامین می شد چرا که ۶۷ درصد از درآمد ما ازحوزه شهر سازی تامین می شود.ما دعوت کردیم از شهردار یکی از مناطق که با خود ۱۰۰۰ میلیارد پرونده آورد.

وی ادامه داد: اولین پرونده ۵۰ میلیاردتومان درآمد برای شهرداری ایجاد می کرد، وقتی بررسی کردیم، متوجه شدیم که در این پرونده تخلف ساخت و ساز وجود دارد. شهردار آن منطقه اعلام کرد که عمده پرونده ها این تخلفات را دارد که به او اعلام کردیم این پرونده را کنار بگذارد.

از همان ابتدا جلوی تخلف را گرفتیم

به گفته شهردار تهران؛ ما ازهمان اول جلوی تخلف را گرفتیم و خدا به درامد ما در شهرداری تهران برکت داد.

نوسازی شهری در دل بافت فرسوده شهر تهران

شهردار تهران در پاسخ به سوال نوسازی بافت فرسوده شهر تهران گفت: یک تفاهم نامه ای را با وزیر راه و شهرسازی امضا کردیم. در مدیریت مشارکتی از طریق این تفاهم نامه ها از ظرفیت های وزرای محترم دولت و سایر سازمان ها برای تغییر و تحول تهران استفاده می کنیم. این تفاهم نامه مبتنی بر قانون جهش تولید مسکن بود. ما آمدیم سرمایه گذاری در نوسازی بافت فرسوده را به عنوان نوسازی شهری در نظر گرفته ایم تابتوانیم محله های الگو درشهر تهران بسازیم. هدفگذاری کرده ایم که در مناطق ۱۶،۱۵،۱۲ و حتی مناطق بالادست مانند منطقه ۲ بخش هایی را که کاملا نیازمند به نوسازی شهری هستند و بافت فرسوده کاملا در آنجا متوقف می شود، را وارد چرخه کنیم.

وی بیان کرد: اساس این طرح بر اساس تفاهم نامه ایجاد شده است و در قالب همان ۱۸۰ هزار واحدی که در سال وعده کرده ایم بسازیم، رقم می خورد و انشالله نوسازی در شهر تهران ایجاد می شود.

همکاری ۱۳ ارگان و سازمان در قرارگاه اجتماعی

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی در اطراف پایتخت و بزرگ شدن شهر گفت: هدف از راه اندازی قرارگاه اجتماعی کاهش آسیب های اجتماعی در دل شهر تهران است. ۱۳ دستگاه در این قرارگاه فعال هستند و کاملا هماهنگ با هم کارها را انجام می دهند. اگر اختلافی هم در این زمینه وجود داشته باشد، مهم نیست، برای ما مهم این است که فرهنگ همکاری را با هم تمرین می کنیم.

وی یادآور شد: در قرارگاه اجتماعی شهر تهران سازمان هاو ارگان هایی مانند استانداری، فرمانداری، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان ها، دادستانی، دادگستری، دانشگاه های علوم پزشکی و شهرداری تهران حضور دارند. تمامی این سازمان ها با هم کار می کنند تا مسائل را حل کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: به طور طبیعی امکان دارد که اتفاقاتی در حوزه پیرامونی ما روی دهد که اگر توجه نکنیم ممکن است این نقاط آسیب پذیر در پیرامون شهر ما شکل بگیرد البته باید به این مساله اشاره کردکه طبقه متوسط در سال های اخیر ظرفیت خریدشان پایین آمده و به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند

وی با بیان اینکه ما به عنوان شهرداری میان داری می کنیم تا طبقه متوسط دوباره به شهر تهران باز گردند، گفت: اعتقاد داریم که در معیشت مردم خود را سهیم می دانیم و در آنجا هم در میوه و تره بار و هم در شهروند و مسکن و هم در توانمند سازی فعالیت های جدی و اساسی انجام می دهیم تابه نوعی این شیبی که به صورت جدی مردم را تحت فشار قرار داده است را بشکنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت جدید شهری در این زمینه اراده جدی دارد، ادامه داد: امکان دارد که برخی عنوان کنند که این مسائل به شهرداری تهران ربطی ندارد، اما اعتقاد داریم که وضعیت معیشت مردم به ما ربط دارد و از این جهت تلاش داریم بتوانیم با ساماندهی شهر و با ممانعت از گسترش ضابطه وشرایطی که ایجاد شده وضعیت را به سمتی هدایت کنیم که در نهایت محصول آن در درون شهر به سامان یافتگی و کمک به درآمد شهروندان ختم شود.

گام‌های بلند شهرداری در راستای شفافیت

وی افزود: ۱۲۰۰ حساب شهرداری تهران در همان روزهای نخست به یک حساب تبدیل شد، گام بزرگی که به شفافیت مالی انجامید.۹۰۰۰ میلیارد تومان از طریق همین شفافیت درآمد برای ما در سال گذشته ایجاد شد.

شهردار تهران گفت:شفافیت در حوزه خدمات شهری، شهرسازی و دیگر حوزه‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: سوپراپلیکیشنی در حال راه‌اندازی است که می‌تواند مشکلات شهری را از مردم دریافت کرده و به شهروندان پاسخگویی داشته باشد.

امسال سال جهش اداره شهر است

زاکانی اعلام کرد: امسال چه در حوزه پسماند، چه در حوزه شهرسازی و در دیگر حوزه‌ها سال جهش اداره شهر در حوزه هوشمندسازی است.

وی بیان داشت: قیمت طلای سیاه شهر بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که ما امروز برای جمع‌آوری پسماند بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه هم می‌کنیم.

شهردار تهران گفت: تلاش داریم با تغییر ساختار سیستم‌ جمع‌آوری پسماند، زباله‌های تهران را مجدد بازیابی کنیم. یعنی بخش حداقلی آن در آرادکوه دفن شود و مابقی به‌صورت کود یا به انرژی یا بازیافت شود

وی گفت: زیرساخت‌های شهر تهران برای هوشمندسازی بی‌نظیر است، مثلا بالای هزار کیلومتر فیبرنوری در اختیار شهرداری تهران است، بستری که می‌تواند اساس انتقال داده شده و به اداره هوشمند شهر برای «انسان» فراهم کند.

از ابتدای ۱۴۰۰ فقط ۱۳هزار میلیارد تومان محقق شده بود

وی گفت: بودجه مصوب ۴۸هزار میلیارد تومان بود! بودجه‌ای که بیشتر براساس آرزوها بود، نه واقعیت‌ها! اصلاحیه بودجه به شورا بردیم و توانستیم نسبت به اصلاحیه تحقق ۹۴ درصد رسید

شهردار تهران افزود: برخی اعضای شورا می‌گفتند امکان ندارد بیشتر از ۳۰ همت محقق شود، در حالی که ما بالای ۳۵ همت بودجه را محقق کردیم؛ یعنی ۲۲,۵ همت در ۶ ماه!

وی یادآور شد: برای تحقق ۶۰ همت بودجه در سال‌جاری برنامه دادیم، اگرچه قانون‌مصوب شورا ۵۰هزار میلیارد تومان است، به لطف خدا این بودجه محقق خواهد شد.