۰ نفر

۶ ماه فرصت به شهرداری برای راه اندازی پرداخت الکترونیک در تاکسی ها

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 614095
۶ ماه فرصت به شهرداری برای راه اندازی پرداخت الکترونیک در تاکسی ها

اعضای شورای شهر با اتفاق آرا به شهرداری تهران ۶ ماه فرصت دادند که نسبت به راه اندازی سامانه تعیین قیمت تاکسی مبتنی بر شرایط ترافیکی شهر اقدام کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در جریان بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین  بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ میثم مظفر پیشنهاد داد: در فضای تکنولوژی جدید، سازمان تاکسیرانی یک سامانه و اپلیکشین ایجاد کرده و به محض سوارشدن مسافر با روشن کردن GPS تا در پایان سفر نرخ سفر مشخص شود، تا حقوق شهروندان رعایت شود.

اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه برچسب کرایه‌ها بر مبنای کیو آر کد است واگر کسی بخواهد می تواند نرخ کرایه را براساس آن محاسبه کند، گفت: یک سامانه در تاکسیرانی وجود دارد که محاسبه می کند که کرایه را براساس ساعات اوج چطور افزایش یابد.

وی افزود: نرخ کرایه تاکسی های خطی براساس اسکن QR کد  تعیین می شود و برای تعیین این نرخ برای تاکسی های گردشی و تفلنی با چند استارتاپ وارد مذاکرده شدیم تا تاکسی های گردشی را مدیریت کنند و سامانه هوشمند کرایه راه اندازی شده است.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اینباره اظهار داشت:‌باید انعطاف در قیمت‌گذاری نرخ کرایه تاکسی‌ها داشته باشیم که این مسأله ظرفیت هوشمندسازی تاکسیرانی را نشان خواهد داد.

وی افزود: ان‌شاءالله برای سال آینده سامانه مربوطه ایجاد خواهد شد البته در حال حاضر QR کد در تاکسی‌ها فعال است و مسافران می‌توانند با استفاده از آن کرایه‌های خود را الکترونیکی بپردازند.

معاون شهردار تهران گفت:‌می‌خواهیم محاسبه کرایه‌ها به این صورت باشد که برای راننده مدت زمان سفر و ترافیک لحاظ شود مانند تاکسی‌های اینترنتی و علاوه بر نرخ پایه که به تأیید شورای شهر می‌رسد بسته به مدت سفر و ترافیک نرخ ترافیک تغییر کند.

اصغر قائمی عضو  شورای شهر گفت: این موضوعی که بحث شد هر کسی از یک زوایه به آن نگاه می کرد و فکر می کنم برای این تبصره مراعا بگذرایم یا افزایش نرخ را منوط به راه اندازی سامانه بگذاریم.

وی درباره بارکد دوبعدی (QR کد ) توضیح داد: این بارکد درواقع تنها یک روش پرداخت است و به هیچ عنوان داده پیمایش و زمان به آن افزوده نمی شود.

قائمی پیشنهاد داد: حداکثر ظرف ۶ ماه سامانه تعیین نرخ کرایه تاکسی در کلیه خطوط راه اندازی شود.

چمران رییس شورای شهر هم تاکید کرد: این سامانه تا ۶ ماه دیگر راه اندازی شوند. تا شهرداری تهران پس از راه اندازی این سامانه در ساعات اوج ترافیک نسبت به نرخ کرایه تا ۳۵ درصد براساس محاسبه سیستم اقدام کند.

این پیشنهاد به اتفاق آرا تصویب شد.