۰ نفر

نظافت شهر بدون قرنطینه؛

دغدغه‌ پاکبانان در روزهای کرونایی چیست؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۱۱
کد خبر: 509993
دغدغه‌ پاکبانان در روزهای کرونایی چیست؟

یک‌سال از شیوع کرونا می‌گذرد اما پاکبانان حتی یک روز قرنطینه نبودند و شبانه‌روز مشغول نظافت شهر هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پاکبانان زحمتکش‌ترین قشر جامعه هستند که همیشه در شهر حضور دارند و حتی کووید-‌19هم نتوانست مانع تلاش و خدمت‌رسانی‌شان شود.

  پرداخت به‌موقع دستمزدها

صفی‌الله باغچقی: پاکبانان شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا شهر تمیز باشد و هیچ وقت هم انتظاری از مردم نداشته و ندارند. با شیوع کرونا بازهم کارمان را تعطیل نکردیم و مانند سایر روزها شهر را نظافت می‌کنیم و توقعی‌ هم نداریم چون وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم. درخواست من و سایر پاکبانان از مدیران مربوطه این است  که در شرایط بد اقتصادی، دستمزدهای ما را به‌موقع بدهند تا شرمنده خانواده‌هایمان نشویم.

  مردم زباله نریزند

احمد شریفی: 15سال است که پاکبان هستم و هیچ وقت از شغلم ناراضی نبودم. نظافت شهر، خدمت کردن به مردم است و وقتی می‌گویند:«خداخیرتان بدهد.» خوشحال می‌شوم. از وقتی کرونا شیوع پیدا کرده است کار من و سایر همکارانم زیادشده و هر روز چندین بار معابر را جارو و زباله‌ها را جمع می‌کنیم. این روزها ما در معرض خطر بیشتری هستیم و از مردم می‌خواهم که دستکش و ماسک‌هایشان را روی زمین رها نکنند.

  رعایت پروتکل‌ها

مجتبی رسولی: من در آستانه بازنشستگی قرار دارم و امیدوارم در این روزهای کرونایی به سلامت بازنشسته شوم. رعایت پروتکل‌ها از جمله استفاده از ماسک و دستکش برای همگان الزامی است و نیروهای خدمات شهری که با زباله و نظافت شهر درگیر هستند باید بیش از دیگران موارد بهداشتی را رعایت کنند. اوایل بین ما ماسک توزیع می‌کردند اما کم‌کم  توزیع اقلام بهداشتی بین ما کم شد و الان خودمان  بخشی از ماسک را تهیه می‌کنیم. اگر در این مورد تدابیری اندیشیده شود قطعاً با توجه به دستمزدهای کمی که دریافت می‌کنیم، به ما کمک می‌کند.

  تذکر به مردم

عباس عبادی: نظافت شهر فقط روزها انجام نمی‌شود. برخی از پاکبانان شب‌ها وظیفه پاکیزگی شهر را به‌عهده دارند اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. مردم در طول روز موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند اما شب‌ها بی‌توجه به نکات سلامتی ماسک‌هایشان را در کوچه و خیابان‌ها رها می‌کنند و وقتی تذکر هم می‌دهیم برخی  با تندی برخورد می‌کنند. بارها با چنین مواردی مواجه شده‌ام و خواهش کردم ماسک‌ها را داخل سطل‌ها بیندازند اما بی‌ادبانه با بیان اینکه وظیفه شماست معابر را نظافت کنید، زمین انداخته‌اند و بی‌تفاوت از کنارم گذشته‌اند. همه پاکبانان برای تمیزی شهر تلاش می‌کنند و اگر مردم هم رعایت کنند هم به ما کمک کرده‌اند و هم گامی برای نظافت شهر برداشته‌اند.

  خانواده‌های نگران

علی حصاری: برادر من نخستین کسی است که در حوزه مدیریت پسماند به کرونا مبتلا شد و فوت کرد. خوب درک می‌کنم که پاکبانان و نیروهایی که در بخش پسماندهای بیمارستانی و پزشکی فعالیت می‌کنند هم خودشان در معرض آسیب و بیماری هستند و هم خانواده‌هایشان مدام در استرس و نگرانی زندگی می‌کنند. من خودم در سازمان پسماند  کارمی‌کنم و متوجه هستم که پیمانکار آنطور که باید و شاید از نیروها حمایت نمی‌کند و در چنین شرایطی لازم است مدیران شهری قدری سختگیرانه‌تر روی عملکرد پیمانکاران نظارت داشته باشند تا پاکبانان با انگیزه بیشتری به فعالیت‌شان ادامه دهند.

  یک سال است کارم جمع‌آوری ماسک شده است

اسکندر آقامحمدی - پاکبان نمونه: شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌ها، سطل‌هایی در معابر قرار داده است اما برخی از شهروندان بی‌توجه به این سطل‌ها زباله‌هایشان را در معابر رها می‌کنند. در شرایط کرونایی این کار خطرناک است. به هر حال من و همه پاکبانان به‌دنبال روزی حلال هستیم و به همین دلیل سعی می‌کنیم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم. حدود یک سال است که کارم جمع‌آوری ماسک و دستکش از باغچه‌هاست. مردم اگر به شعار «شهر ما خانه ما» عمل کنند به‌خودشان اجازه نمی‌دهند زباله‌ها را در معابر رها کنند. امیدوارم متولیان با انجام کارهای فرهنگی، رها‌سازی‌ این زباله‌ها را به حداقل برسانند و با این کار به سلامتی ما و سایر شهروندان کمک کنند.