۰ نفر

مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده۱۰۰ در گفت‌گو با اقتصاد آنلاین:

۸۵درصد پرونده تخلفات ساختمانی تهران رای قلع گرفتند و ۱۵درصد جریمه/ تشریح موانع عمومی جهت اجرای آرای ماده۱۰۰

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۲۱
کد خبر: 503939

۸۵درصد پرونده تخلفات ساختمانی تهران رای قلع گرفتند و ۱۵درصد جریمه/ تشریح موانع عمومی جهت اجرای آرای ماده۱۰۰

مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 گفت: طی سال 99، 85درصد پرونده‌های تخلف ساختمانی در تهران رای قلع و اعاده از کمیسیون ماده 100 گرفته و 15 درصد جریمه شدند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ امیر مغانلو در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت آرای ماده 100 به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: طی ده ماه گذشته در سال جاری، 85درصد رای قلع و اعاده و 15 درصد رای به جریمه تخلفات ساختمانی صادر شده است.

او  ادامه داد:  همچنین از سال 91 تا 99، میزان پرونده‌های تخلف ساختمانی که به کمیسیون ماده 100 ارسال می‌شود کم تر از نصف شده؛ که از دلایل آن می‌توان به رکود ساخت و ساز و کم شدن تخلفات اشاره کرد. رکود ساخت و ساز سبب شده افراد غیرحرفه‌ای از این حوزه خارج شوند و زمانی که رکود نبود، میزان تخلفات هم بیشتر بود.

مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 اضافه کرد: البته ماهیت تخلفات نیز طی سنوات تغییر پیدا کرده است؛ زمانی تخلف ساختن اضافه بنا بود و حالا بیشتر تغییر کاربری‌ غیرقانونی اتفاق میفتد. همچنین در سال 91، 56 درصد آرا قلع و اعاده بود که این میزان طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، این یعنی شهرداری‌ها بیشتر درصدد رفع تخلف بودند تا اخذ جریمه آن.

مغانلو با بیان اینکه از زمان اصلاح قانون ماده 100 شهرداری‌ها 256 هزار و 763رای صادر شده، تاکید کرد: 78 درصد یعنی بالغ بر 199هزار و 142رای اجرا و 57هزار و 621رای اجرا نشده است. در تهران اغلب بین 20 تا 30 درصد آرا جریمه و 70 تا 80 درصد قلع و اعاده بوده است. همچنین از سال 95 تا 98، میزان پرونده‌های ماده 100 نسبت به پروانه‌های صادره ساختمانی کاهش پیدا کرده و این یعنی تخلفات کم‌تر شده است.

او ادامه داد: همچنین 5هزار و 615 رای قلع و اعاده در پهنه MوS « کار و فعالیت» صادر شده که به دلیل تغییرات طرح تفصیلی و مطابقت با پهنه امکان اجرا در عین داشتن رای را ندارند.

آخرین وضعیت تدوین طرح و لایحه اصلاح قانون ماده 100 شهرداری‌ها

مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 همچنین درباره سرانجام اصلاح قانون ماده 100 شهرداری‌ها گفت: طرحی  در کارگروه تخصصی کمیسیون عمران مجلس در حال تدوین است؛ این طرح که نظرات تمام دستگاه‌ها را اخذ کرده بعد از اتمام بررسی در کارگروه وارد دستور کار کمیسیون عمران خواهد شد.

او همچنین گفت که؛ لایحه اصلاح این قانون هنوز در هیئت دولت بررسی نشده که برای تصویب به مجلس بیاید.

موانع اجرای آرای ماده 100

مغانلو در تشریح موانع عمومی اجرای آرای ماده 100 گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، نیروی انتظامی مراعات حال مردم را کرده و در اجرای آرا همراهی نمی‌کنند. همچنین اجرای این آرا در املاک مسکونی که مردم سکونت دارند، بسیار سخت بوده و تبعات سنگینی دارد.

او ادامه داد: یکی دیگر از موانع نیز اجرایی نشدن آرای املاکی است که انتقال داده شده‌اند، برای مثال فرد ملکی را خریده که رای قلع یا جریمه دارد و چون اطلاع نداشته، زیربار اجرایی کردن آن هم نمی‌رود. به همین دلیل در سامانه تهران من اطلاعات شهرسازی املاکی که آرای ماده 100 دارند را بارگذاری کردیم که شهروندان پیش از هر اقدامی درباره اینکه ملک رای دارد یا نه، از این سامانه استعلام بگیرند.

مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 با اشاره به اجرایی نشدن آرا در مناطق حریمی تهران به دلیل تداخل قوانین و رویکردهای مدیریتی، گفت: زمانی که از سوی دیوان عدالت اداری دستور موقت برای اجرای رای صادر می‌شود هم شهرداری و هم مالک تا تعیین تکلیف نهایی نباید اقدامی انجام دهند، ما به عنوان شهرداری اقدامی نمی‌کنیم اما مالکان تخلفات خود را در این مدت توسعه می‌دهند.

او ادامه داد: به مناطق بخشنامه صادر کردیم که جلوی توسعه تخلف گرفته شود اما چون اجرا کردن آن از سوی متخلف ضمانت اجرایی ندارد و درعین حال شهرداری هم پشتیبانی قضایی و انتظامی ندارد، اغلب به نتیجه نمی‌رسد. این همراهی نکردن تا حدی است که نیروها برای اجرایی کردن وظیفه قانونی خود در محل تخریب تخلفات حاضر می‌شوند، اما متخلفان از شخص برای قلع شکایت می‌کنند.

مغانلو همچنین به استنکاف نهادهای نظامی،دولتی و حکومتی از اجرای آرای ماده 100 اشاره کرده و گفت: این نهادها نیز چون قدرت دارند، اجازه اجرا شدن آرای قطعی را نمی‌دهند.

مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 همچنین اعلام کرد که؛ 3 رای پرونده تخلف پاساژ پالادیوم از سوی دیوان عدالت اداری نقض شده است!