۰ نفر

شهردار تهران:

تنها ۵۳پست از ۷۰۰پست مدیریتی شهرداری تهران به بانوان اختصاص دارد

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 503203
تنها ۵۳پست از ۷۰۰پست مدیریتی شهرداری تهران به بانوان اختصاص دارد

شهردار تهران گفت: ایده آل این است که امکانات به نسبت مساوی میان زنان و مردان جامعه تقسیم شود ولی این طور نیست. بانوان وقتی می‌خواهند در حوزه‌های مدیریتی حضور یابند باید از خیلی چیزها بگذرند.

به گزارش اقتصادآنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران چهارشنبه-١٥ بهمن-در آیین جان زندگی (ویژه برنامه میلاد حضرت زهرا و بزرگداشت مقام زن و مادر) با تبریک ولادت این بانو و همچنین پیروزی انقلاب اسلامی گفت: چند انقلاب مهم و قابل مقایسه با انقلاب ایران در جهان بود یکی انقلاب اکتبر و دیگری انقلاب فرانسه در سال های ۱۸۵۰ . هر دو انقلاب  بسیار خشن بودند و تا حدی که فرانسوی ها هنوز هم از یادآوری آن پرهیز می کنند. در فاصله سه روز تمامی آثار مربوط به  پادشاهان فرانسوی از بین رفت و تعداد زیادی از کلیساها تخریب شد و شاید شرمندگی ناشی از این اقدام هنوز هم وجود دارد و بی دلیل نیست که بسیاری از سازمان های فرهنگی در پاریس قرار دارند. 

او با بیان این که تفاوت جدی بین شرق و غرب در خصوص موضوع بانوان وجود داشته و دارد، افزود: اوج تمدن ما قبل از اسلام  ۵۰۰ قبل از میلاد است که تخت جمشید از آن دوره به جا مانده است. در تخت جمشید تصاویری هست گویای حضور زنان است که درحالی که در آکروپلیس یونان چنین چیزی نیست.  در این زمان حتی اسنادی مبنی بر وجود زنان مدیر در ایران است. این به تفاوت  شیوه برخورد با حضور زنان در جامعه برمی گردد. حتی پیش از اسلام، در دوران مختلف بعد از اسلام هم این موضوع هم قابل بررسی است. 

حناچی افزود: در نقاط عطف تاریخ معاصر مثل مشروطه یکی از عوامل تاثیرگذار در حوادث، حضور و پشتیبانی بانوان بوده است. نقش شخصیتی مانند بی بی مریم بختیاری در فتح تهران غیرقابل انکار است یا نقش انیس الدوله در دل دربار پادشاهی ایران در نهضت تنباکو قابل بررسی است. 

حناچی اضافه کرد:  اگر سری به موزه عبرت بزنید می بینید نقش زنان از مردان در انقلاب کمتر نیست. در سال های دفاع مقدس اگر حضور زنان نبود این مقاومت امکان نداشت. این مادران بودند که این سربازان را آماده می کردند و به جبهه می فرستادند. رشادت فرزندان این سرزمین بود که  باعث شد دشمن به اهدافش نرسد و این فرزندان در دامن مادران بزرگی پرورش یافتند.

حناچی همچنین به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: ما در یک سال اخیر هم باز نقطه عطف دیگری داشتیم، کووید ۱۹ دنیا را تکان داد و خیلی از پیش فرض های دنیا را تغییر داد. در کادر درمان و مدیریت خانواده ها نقش بانوان بود که خیلی تاثیرگذار بود .

او ادامه داد: ما در جامعه ای هستیم که مثل بقیه دنیا ۵۰ درصد زنان در جامعه نقش دارند. ایده آل این است که امکانات با همین نسبت تقسیم شود ولی این طور نیست بانوان وقتی می خواهند در حوزه های مدیریتی باشند باید از خیلی چیزها بگذرند. اگر بانویی به عرصه های مدیریت دست پیدا می کند با موانع چند برابری مبارزه کرده است و این بسیار با ارزش است. در شهرداری بیش از ۷۰۰ پست مدیریتی داریم که تنها  ۵۳ نفر از آن پست ها به بانوان اختصاص دارد و این کم است. البته نباید به موضوع مدیریت جنسیتی نگاه کرد.

شهردار تهران گفت: در دولت دوم حسن روحانی وقتی از انتخاب وزیر زن بحث به میان آمد معلوم شد که جز چند نفر، اکثر پست های معاون وزیر در اختیار مردان است و طبعا انتخاب یک زن بدون طی مراتب در صورت نا موفق بودن آسیب های بیشتری داشت.

شهردار ادامه داد: اگر نگاه بر اساس شایسته سالاری باشد می توان این شرایط را تغییر داد و این کار را می کنیم و خواهیم کرد و می خواهیم از رده های پایین همراه با باز کردن رده های مدیریتی برای بانوان  این اتفاق بیفتد. بر این اساس در شرایط برابر اولویت با زنان است. هر چند ما با تجربه سهمیه بندی موافق نیستیم. به هر صورت  این را با پیگیری اداره کل بانوان انجام می دهیم و شایسته ترین بانوانی که آمادگی ارتقای مدیریتی داشته باشند راه را برایشان فراهم می شود. 

او در پایان گفت: حضور در دانشگاه یکی از عرصه هایی که امکان رقابت سالم در آن وجود دارد که بانوان در آن حضور بیشتری دارند و البته باید اندیشید که چرا انگیزه آقایان برای ادامه تحصیل کم شده است که چرا ان اتفاق افتاده است و به هم خوردن این هرم متعادل مشکلاتی را به وجود می آورد. 

 در پایان مراسم از تعدادی از بانوان برگزیده تقدیر شد و همچنین از مسابقه فراخوان طراحی آثار حجمی با موضوع یادبود ۱۷ هزار زن شهید ، جانباز و آزاده دفاع مقدس رونمایی شد.