۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

اصرار برخی از اعضای شورای شهر تهران بر رد بررسی دوباره ۶۰پرونده باغ +لیست پرونده‌ها

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۰۴
کد خبر: 502677
اصرار برخی از اعضای شورای شهر تهران بر رد بررسی دوباره ۶۰پرونده باغ +لیست پرونده‌ها

برخی از اعضای شورای شهر تهران مخالف جدی بررسی دوباره 60 پرونده باغی هستند که طی سنوات از سوی کمیسیونی غیرقانونی رای غیرباغ و یا باغ گرفتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۳۵۹ مصوب شد اما در آن مرجعی برای تشخیص باغ تعیین نشد. در نتیجه شهرداری‌ها اقدام به تهیه آیین‌نامه‌ای که طی آن کمیسیونی جهت صدور آرای باغ و غیر باغ ایجاد می‌شد، کردند.

همزمان در وزارت مسکن نیز کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری نسبت به تعیین نوعیت زمین‌ها و تشخیص باغ، مزروعی و یا بایر بودن اقدام می‌کرد که در نهایت این همزمانی بررسی، سبب بروز اختلاف میان وزارت مسکن و راه و شهرسازی، کشور و شهرداری‌ها بود. در نهایت در سال 1383 آیین‌نامه شهرداری‌ها از سوی دیوان عدالت اداری باطل و این مرجع غیرقانونی اعلام شد.

چند سال بعد یعنی در سال 1388 و قوت گرفتن نهاد شوراها، در اصلاحیه قانون حفظ و گسترش فضای سبز، شوراها مرجع تشخیص باغ و غیر باغ شدند. در حال حاضر شوراهای شهر مطابق آیین نامه قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوب ۱۳۸۹ شورای عالی معماری و شهرسازی؛ نظریه کارشناسی کمیسیون ماده ۷ را بررسی و نسبت به صدور رای باغ و غیر باغ اقدام می‌کنند.

موضوعی که این روزها محل اختلاف اعضای شورای شهر تهران شده است از این پرسش آغاز می‌شود  که آیا آرایی که قبل از مرجعیت شورای شهر صادر شده‌اند مبنای قانونی دارند یا خیر؟

 به نظر می رسد با توجه به آرای دیوان عدالت اداری که مرجعیت را به کمیسیون ماده ۱۲ داده، آرای کمیسیون ماده 7 قانونی نبوده و نمی‌توان با استناد به آرای گذشته محدودیتی برای بررسی و صدور رای دوباره قائل شد.

اما تعدادی از اعضای شورای شهر که حالا بعد از گذشت سه سال و نیم از عمر شورای پنجم ترکیب‌شان به دلیل اصرار بر غیر باغ بودن پرونده‌ها مشخص است؛ معتقدند نباید آرای صادر شده 61 پرونده که از دهه 60 تا سال 89 صادر شده‌اند را تغییر داد و هر پرونده‌ای که در گذشته غیر باغ شده، باید غیر باغ بماند.

از طرفی همین گروه در پرونده‌هایی که از گذشته رای باغ دارند اصرار بر صدور رای غیر باغ دارند چون در غیر اینصورت مردم از حفظ باغات و یا گسترش آن‌ها زده می‌شوند!

بررسی عکس‌های ماهواره‌ای این پرونده‌ها طی سنوات، سند مادر و رای کمیسیون ماده 12 حکایت از باغ بودن دارد اما به دلایلی که مشخص نیست، روزگاری رای غیرباغ گرفتند!

اعضای شورای پنجم به جای حل موضوع در صحن، بحث بر سر اختلاف را شاید به دلیل حضور رسانه‌ها و حاشیه‌دار بودن در صحن شورا به جلسات هم‌اندیشی کشانده‌اند، اختلافی که طبق اظهارات دیروز محمد علیخانی، عضو شورا منجر به مصوبه نشده است و در جلسات آتی هم‌اندیشی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. تصمیمی که احتمالا نقاط پنهان برخی جهت‌گیری‌ها برای غیرباغ شدن املاک را مشخص کند.

در فایل پی دی اف زیر، جزییات این پرونده‌ها و عکس‌های ماهواره‌ای آن‌ها را می‌بینید.

جزییات پرونده شصت و یک باغ را اینجا ببینید؛

لیست پرونده های دارای رای از کمیسیون ماده هفت در سنوات گذشته را اینجا ببینید؛

لیستی که برخی از اعضای شورا تاکید دارند در جلسات هم‌اندیشی رای غیر باغ گرفته و برای بررسی به صحن نیایند.

23

24

25