۰ نفر

عضو شورای شهر تهران؛

۱۸۰پروژه‌ مشارکتی شهرداری از سال ۹۰قفل شده است

۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
کد خبر: 501783
۱۸۰پروژه‌ مشارکتی شهرداری از سال ۹۰قفل شده است

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: ۱۸۰پروژه مشارکتی شهرداری در بخش‌های مختلف از سال ۹۰قفل شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، سید محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره فسخ چندین قرار داد تجاری شهرداری پس از گذشت چندین سال از انعقاد قرارداد آنها و چگونگی جلوگیری از ضررهای پروژه‌های مشارکتی به شهرداری تهران گفت: هنوز مراحل بلوغ سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده در تهران محقق نشده است، چرا که همواره فراز و فرودهای سینوسی در فعالیت‌های اقتصادی در شهر تهران رخ داده است.

او ادامه داد: قیمت املاک طی دو دهه اخیر رشد بسیار قابل تاملی داشته است و املاک مسکونی، تجاری و اداری در برخی مناطق وضعیت متفاوتی به خود گرفتند و این مساله باعث شد در طی سال‌های گذشته بانک‌ها و بیمه‌ها نیز به سمت بنگاهداری و خرید و فروش مسکن بروند و از اتفاقاتی که در  زمینه مسکن و قیمت املاک رخ داد، بی نصیب نماندند. البته مصوبات بالادستی بانک‌ها را موظف به واگذاری و فروش املاک و خارج شدن از وضعیت بنگاهداری کرده است و پس از سه سال همچنان در حال اجرای آن هستند. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران به عنوان کانون این دست مسائل و رفتارهای عجیب و غریب در دوره‌های مختلف است، ادامه داد: در تهران به طور متوسط شاهد ده دوره جهش و رکود در حوزه مسکن بوده‌ایم که به موازات آن در شهرداری نیز دچار فراز و فرودهای متعددی شده‌ایم، چرا که شهرداری نیز یک طرف این اتفاقات بوده و از ابتدای دهه ۹۰ پروژهای مشارکتی متعددی را شروع کرده است. 

ورود مبهم شهرداری تهران به پروژه‌های مشارکتی در ابتدای دهه ۹۰

میرلوحی در ادامه به نامشخص بودن مدل مشارکت شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری هرجا ملکی داشته وارد تعامل شده، اما چگونگی انعقاد قراردادها، مدل مشارکت شهرداری، ساختار مشارکتی و مواردی از این دست مشخص نبوده است. 

او با اشاره به سند جامع سرمایه‌گذاری در شهرداری گفت: در پی این مساله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم و سال گذشته برای اولین بار سند جامع سرمایه‌گذاری شهر تهران را به تصویب رساندیم که براساس آن معلوم شد، سازمان سرمایه‌گذاری باید فعالیت‌های مشارکتی شهرداری را برعهده بگیرد و گام موثری در ساماندهی پروژه‌های شهرداری تهران رخ داد. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با بیان اینکه یک درهم ریختگی در پروژه‌های مشارکتی شهرداری وجود دارد، ادامه داد: برای مثال یک پروژه در منطقه ۱۷ چهار بار توسط بخش‌های مختلف شهرداری دست به دست شده، در حالی که شریک پروژه یک نفر بوده است. 

۱۸۰  پروژه‌ مشارکتی شهرداری از سال ۹۰ تاکنون قفل شده است

او با اشاره به قفل شدن پروژه‌های مشارکتی از سال ۹۰ افزود: پروژه‌های مشارکتی شهرداری از سال ۹۰ قفل شده است و امروز با ۱۸۰ پروژه مشارکتی مواجه هستیم که در بخش‌های مختلفی قفل شده‌اند و به هرکدام از پرونده‌ها که ورود می‌کنیم، می‌بینیم در بین سازمان املاک، سازمان توسعه سرمایه‌گذاری و مناطق در وضعیت عجیبی قرار دارند و از آنجایی که قانون مشخصی نداشته‌اند، در نتیجه مراتب اداری و اجرائی در بخش‌های مختلف و همچنین اختیارات و واگذاری‌ها در این پروژه‌ها روشن نبوده است. 

اعلام پروژه‌های شاخص مشارکتی بلاتکلیف

میرلوحی با اشاره به برخی پروژه‌های شاخص مشارکتی که همچنان بلاتکلیف هستند، گفت: پروژه صبا در خیابان مطهری، الماس کریمخان، میدان صادقیه، پروژه آتیه، مژده از جمله پروژه‌های بلاتکلیف هستند. 

او ادامه داد: بنا است تا این ۱۸۰ پرونده را از وضعیت موجود درآوریم و گره‌ها را باز کنیم. البته که باید این اقدامات زودتر انجام می‌شد و شاید اکنون مقداری دیر شده باشد، اما باید قراردادها اصلاح و به روز شوند و از این وضعیت درآیند و تکلیف پروژه‌ها هرچه زودتر مشخص شود. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری بی‌نصیب‌ترین بخش در تحولات اقتصادی تهران بود، افزود: شهرداری مالک ۷۰ درصد املاکی است که در شهر توسعه پیدا کرده و امروز کم نصیب‌ترین در املاک شهر است و دارایی‌هایش خیلی کم است. 

طی ده سال گذشته ۱۰۰ میلیارد هم از ۱۸۰ پروژه  مشارکتی عاید شهرداری نشد

او با بیان اینکه شهرداری در ده سال گذشته از این حجم از پروژه‌ها عایدی نداشته است، اضافه کرد: در برخی از سال‌ها حتی ۱۰۰ میلیارد تومان هم دست شهرداری را نگرفته است و سازمان سرمایه‌گذاری تازه در سال جاری توانست گره‌هایی را باز کند که براساس آن توانستیم ۴ هزار  میلیارد تومان از منابع را در اختیار مترو قرار دهیم، در حالی که در ده سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان هم از این ۱۸۰ پروژه عاید شهرداری نشده بود. 

میرلوحی با اشاره به پروژه‌ بام لند گفت: پروژه‌هایی مانند بام لند باید از نو کارشناسی و ارزیابی شوند و اگر حقی از شهرداری ضایع شده به آن برگردانده شود.۷ سال پیش که این پروژه کلید خورد شرایط مانند امروز نبود، اما وضعیت قابل پیش بینی بود. صندوق احیای سازمان میراث در کویر هم قراردادهای ۱۵ ساله می‌بندد، اما در اینجا برای یک پروژه در دل تهران یک قرارداد ۲۵ ساله با این ارقام بسته می‌شود. 

او ادامه داد: متاسفانه ساختار حقوقی و اقتصادی شهرداری آنگونه که باید عمل نکرده و با شناخت از تهران این اتفاق رخ داده است و چطور می‌توانند بگویند در جریان حواث نبودند؟ 

 بی‌توجهی به حقوق شهرداری در ۱۵ پروژه بزرگ واگذار شده

میرلوحی با اشاره به واگذاری املاک شهرداری تهران گفت: ۱۵ پروژه بزرگ واگذار شده داریم که در آن سهم و حقوق شهرداری مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. از املاک شهرداری، یک ملک تجاری داریم که در سال ۹۲ با پروانه تجاری به قیمت متری ۳۵۰ هزار تومان واگذار شده است و یا ملکی را به یک خیریه در سال ۹۲ یا ۹۳ واگذار کرده‌اند که به طور متوسط متری ۱۳۰ هزار تومان واگذار شده است. حتی ملکی با قیمت ۶۵ هزار تومان هم واگذار شده است. اینها چطور با این قیمت‌های نازل واگذار شده‌اند؟ 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری حق دارد، مالک زمین‌های بزرگ باشد، گفت: تهران باید تکان بخورد و سرمایه‌ها به شهر بازگردد. باید در پروژه‌هایی که شهرداری بخشی از آن است، سرمایه شهرداری تبدیل به پول شود و به شهرداری بازگردد و برای توسعه و نگهداشت شهر مصرف شود.