۰ نفر

کلیات امروز صحن شورای شهر تهران؛

از تدوین رویایی بودجه۱۴۰۰ تا افزایش نرخ طرح ترافیک

۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۳۸
کد خبر: 500504
از تدوین رویایی بودجه۱۴۰۰ تا افزایش نرخ طرح ترافیک

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ رویایی بسته شده و این بودجه محقق نمی‌شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ دویست و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه، ۵ بهمن ماه به ریاست محسن هاشمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

هاشمی در ابتدا به جلسه اعضای شورا با سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: روزگذشته به اتفاق نمایندگانی از شورای شهر برخی کلانشهرها، جلسه خوبی با سخنگوی محترم شورای نگهبان در رابطه با اشکال این شورا به مصوبه مجلس و البته نگاه تقلیل گرایانه ای که به شورای شهر و روستاها می شود و در جهت تضعیف شوراها که نمونه آن را هم در مورد قانون عوارض ارزش افزوده و کاهش اختیارات شورای شهر در تعیین عوارض داشتیم، که پس از مذاکرات کارشناسی صورت گرفته، مقرر گردید کارگروهی حقوقی بین شوراها و مرکز تحقیقات شورای نگهبان جهت بررسی دقیق تر موضوع تشکیل شود که امیدواریم منجر به تقویت جایگاه قانونی شوراهای شهر که مردم نهادترین رکن قانونی در نظام جمهوری اسلامی گردد.

هاشمی همچنین از پیگیری نشدن مصوبه ستاد ملی کرونا که درباره وسایل نقلیه عمومی پایتخت بود گلایه کرد و به شهردار تهران تذکر داد تا برای تحقق آن پیگیری کند.

در ادامه تعدادی از اعضای شورا تذکراتی مطرح کردند.

مجید فراهانی نسبت به ارائه عملکرد احکام و جداول بودجه به شهروندان در چارچوب بند ۳ تبصره ۴۲ بودجه سال ۹۹ تاکید کرد و گفت:علی رغم گذشت ۱۸۷ روز از مهلت مقرر در این مصوبه همچنان شاهد بی تفاوتی معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران در ارائه اطلاعات عملکرد احکام و جداول بودجه به شهروندان معزز تهرانی و اعضای شورای شهر تهران هستیم. بر همین اساس در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور درباره « ارائه اطلاعات عملکرد احکام و جداول بودجه به شهروندان در چارچوب بند ۳ تبصره ۶۲ بودجه سال۱۳۹۹» به شهرداری تهران تذکر می دهم.

محمد سالاری نیز در ادامه نسبت به بلاتکلیف ماندن اسناد ساختمان‌های شهرک شهید بروجردی تذکر داد و خواستار تشکیل جلسه فوری برای رفع مشکل ۱۵۷ بلوک ساختمانی بعد از ۲۰ سال شد.

او همچنین با اشاره به برگزاری جلسه شورای کلانشهرها و شورای شهر تهران با شورای نگهبان برای حفظ اختیارات شوراهای شهر کشور از پیگیری‌‌های رییس شورای شهر تشکر کرد.

زهرا صدراعظم نوری همچنین بر توسعه فروش آنلاین فروشگاه شهروند و میادین میوه و تره بار تاکید کرد و گفت:  با توجه به تداوم شرایط و ضرورت ‌عدم حضور در اجتماع، از شهردار محترم تهران می‌خواهم تا به منظور تبدیل تهدید به فرصت با استفاده از زیرساخت‌های موجود در شهرداری تهران نسبت به ایجاد ساز و کار مناسب برای خرید گسترده آنلاین شهروندان از فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار اقدام کند.

زهرا نژاد بهرام نیز در تذکری به شهردار تهران در خصوص مصوبات کمیسیون ماده ۵ گفت: به جنابعالی به عنوان رییس محترم کمیسیون ماده ۵ تذکر داده می شود، تدبیری اتخاذ نمایید تا رعایت دقیق مفاد طرح های جامع و تفصیلی در زمینه سقف تراکم های ساختمانی و جمعیتی شهر تهران در کلیه مصوبات کمیسیون مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

محمد جواد حق شناس از شهردار تهران بابت اجرایی نشدن مصوبات نامگذاری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بیش از 95 روز از تاریخ ابلاغ مصوبه نام گذاری معبری به نام مهندس بازرگان می گذرد و شهردار محترم تهران بدون هیچ دلیل روشنی از اجرای این مصوبه قانونی شورای اسلامی شهر تهران خودداری و به رای نمایندگان مردم تهران تمیکن نمی‌کند.

حجت نظری نیز تذکری پیرامون بودجه پیشنهادی سال جدید داد و گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ رویایی بسته شده و این بودجه محقق نمی‌شود.

علی اعطا نیز در تذکر دیگری از نحوه پاسخگویی یک پیمانکار به عضو شورا با ادبیات نامتعارف در رسانه‌ها انتقاد کرد و خطاب به هاشمی گفت: حضرتعالی سال‌ها در سطوح عالی مدیر بوده‌اید. در بازرسی ویژه ریاست جمهوری بوده‌اید. مدیرعامل شرکت مترو بوده‌اید. لطفاَ راهنمایی بفرمایید اگر یک چتر حمایتی ویژه وجود نداشته باشد، اگر یک حریم مستحکم حمایتی وجود نداشته باشد، آیا یک پیمانکار شهرداری می‌تواند با یک ادبیات شبه سیاسی و کمی آن طرف‌تر، در خبرگزاری‌ها علیه عضو شورای شهر پایتخت بیانیه دهد؟ وقتی مدیری می‌خواهد وارد مسائل قراردادی این پیمانکار شود، تذکر می‌گیرد و تذکر می‌گیرد و در نهایت عزل می‌شود و موضوع تا به امروز به زمین کشیده می‌شود و احتمالاً تا پایان دوره هم به زمین کشیده خواهد شود.

در ادامه جلسه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تقدیم شورای شهر شد. پیروز حناچی، شهردار تهران رقم بودجه را ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان و بخش تکمیلی آن را رقم ۲۲۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد. 

در ادامه یک فوریت لایحه واگذاری و فروش ۱۰ فقره از املاک شهرداری تهران به تصویب رسید.

در ادامه مصوبه تعیین عوارض تردد جهت کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا اصلاح شد و با ۱۷ رای تصویب شد.

یک فوریت طرح بهبود فضای عمومی کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری شهرداری تهران که با هدف حمایت از هنرمندان نوشته شده بود نیز مصوب شد.

 همچنین یک فوریت طرح فرآیند اعطای تسهیلات، تعریف کاربرد و بهره برداری از اماکن تاریخی واحد ارزش ثبت نشده شهر تهران نیز در دستور بعدی شورا بود که مصوب شد. 

بررسی لایحه برنامه تحقق شهر بیدار تهران و ارائه گزارش مشترک کمیسیون‌ها نیز دستور بعدی جلسه بود که با ۱۸ رای موافق تصویب شد.