۰ نفر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

ورود رییس قوه قضاییه به موضوع تعرض به حریم تهران/ تشریح اقدامات برای حفظ املاک با ارزش

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۲
کد خبر: 498956
ورود رییس قوه قضاییه به موضوع تعرض به حریم تهران/ تشریح اقدامات برای حفظ املاک با ارزش

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از برگزاری جلسه صیانت از بیت المال با موضوع تعرض به حریم تهران به ریاست ابراهیم رییسی، رییس قوه‌قضاییه خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ عبدالرضا گلپایگانی در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام رسیدگی به موضوع صیانت از حریم تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: فرایندی که آغاز شده با سرعت و شتاب بیشتری ادامه می‌یابد و هماهنگی با دستگاه قضایی خیلی خوب پیش می‌رود. احتمالا همین روزها جلسه صیانت بیت المال به ریاست آقای رئیسی، رییس قوه قضاییه تشکیل می‌شود و  موضوع اصلی آن حریم تهران است.

او ادامه داد: متاسفانه در موضوع حریم تضادی بین دو قانون تقسیمات کشوری با متولی‌گری وزارت کشور و تعریف حریم و محدوده شهر وجود دارد. این تناقض باعث شده فضا برای سوء استفاده در بخشی از نقاط فراهم شود. شهرداری به واسطه قانون تعریف حریم و محدوده شهر که متولی آن شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی است وظیفه‌اش حفاظت از حریم طبق طرح جامع است تا اجازه ساخت و ساز خارج از اصول و ضوابط را ندهد. شهرداری در این زمینه اصلا کوتاه نخواهد آمد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: اما بنا به قانون تقسیمات کشوری حریم شهر نباید از محدوده تقسیمات شهرستان تهران خارج شود و چون در حال حاضر بخش‌هایی در محدوده شهرستان ری است، شهرداری تهران نمی‌تواند مداخله کند. متاسفانه سال‌های گذشته خیلی با دقت عمل نمی‌شد و ساخت و سازهای غیرمجازی ایجاد شده بود که تا حدودی با همکاری استانداری و بیشتر دستگاه قضایی جلوی‌شان گرفته شد اما قانون نیاز به اصلاح دارد. 

 گلپایگانی با بیان اینکه از دو سال پیش همان بندی که نیاز به اصلاح دارد را پیگیری کردیم، گفت:  در کمیسیون زیربنایی دولت نیز مطرح شده و آن‌ها هم پذیرفتند که این بند اصلاح شود اما فرایند طرح در صحن مجلس به تعویق افتاده که از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم به این موضوع یک نگاه ویژه داشته باشند. موضوع تعرض به حریم تهران خیلی جدی است و می‌تواند به بحران‌های اجتماعی تبدیل شود. 

تحقق 70 درصدی درآمدهای حوزه شهرسازی در سال جاری 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر آخرین وضعیت تحقق درآمدهای حوزه شهرسازی، گفت: تا اندازه‌ای در دی ماه نسبت به ماه‌های گذشته وضعیت بهتر شد. معمولا هم پایان سال اینطور بوده زیرا تورم سنگینی در سال جاری داشتیم که بر روی عوارض سال بعد تاثیر می‌گذارد، در نتیجه سازنده به این امر واقف بوده و به دنبال این است که حتما پیش از اتمام سال عوارض‌ را پرداخت کند که تورم 1400گریبانش را نگیرد. 

او با اشاره به تحقق 70درصدی درآمدهای حوزه شهرسازی، اضافه کرد: در شرایط کرونایی و رکودی که بر ساخت و ساز و کل جریان اقتصادی حاکم بوده عدد خیلی خوبی است و ما هم سعی کردیم خیلی به مردم، ارباب رجوع و کسانی که در کاربری‌های غیر منطبق، دفتر کار یا کارگاه راه‌اندازی کردند، فشار نیاوریم.

تحقق جرائم ماده 100در سال 99 افزایش پیدا می‌کند

گلپایگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان تحقق جرائم ماده 100، اظهار کرد: در  محاسبه کل درآمد ما جریمه‌های ماده 100 عدد بالایی به خود اختصاص نمی‌دهد. در سال 98 زیر یک درصد درآمد ما از محل جریمه‌های این ماده بود اما فکر می‌کنم سال 1399 کمی بیشتر شود چون در مناطق رسیدگی به تخلفات جدی تر شده؛ به طوری که آمار ورودی پرونده‌هایی که سال‌ها از آن گذشته بود و به ماده 100 نیامده بیشتر شده و از نظر صدور رأی ماده نیز هم سرعت افزایش و توقف پرونده در کمیسیون کاهش پیدا کرده است.

 دارندگان املاک واجد ارزش میراثی می‌توانند حق توسعه‌ را به ملک دیگری انتقال دهند 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تخریب املاک واجد ارزش میراثی در تهران، گفت: ما آثار تاریخی داریم که ثبت میراث فرهنگی بوده و قانون بسیار محکمی دارد که هیچ جا امکان نقض آن و تخریب ملک را ندارد، اما شرایط ثبت املاک با ارزش میراثی متفاوت است؛ دادگستری چندان به بناهای با ارزش مثل بناهای ثبت میراث نگاه نمی‌کند و با شکایت مالکان رأی به الزام  صدور پروانه می‌دهد و شهرداری ناچار است به آن‌ها پروانه بدهد. 

او ادامه داد: اما ما با هماهنگی با شورای شهر لایحه‌ای تنظیم کردیم تا مالکانی که دارای این بناها هستند بتوانند حق توسعه‌شان را به ملک دیگری انتقال دهند. پیش‌نویس لایحه تدوین شده و در حال کار کارشناسی روی آن هستیم. امیدوارم یک کار حقوقی دقیقی اتفاق بیفتد که هم حقوق مردم معطل نماند و هم آثار با ارزشی که متعلق به دوره های مختلف است، برای آیندگان حفظ شود.