۰ نفر

کلیات امروز صحن شورای شهر تهران؛

قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوای تهران ورود کند/ تخلفات مالی سازمان بهشت زهرا «س»

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 495076
قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوای تهران ورود کند/ تخلفات مالی سازمان بهشت زهرا «س»

چهار عضو شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای تهران تذکر داده و خواستار ورود قوه قضاییه به این موضوع شدند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ دویست و شصت یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح روز یکشنبه به ریاست محسن هاشمی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا برگزار شد.

هاشمی در ابتدای این جلسه نسبت به وضعیت آلودگی هوای تهران واکنش نشان داد و گفت که سوخت‌های پر گوگرد در صنایع باعث دو برابر شدن غلظت دی اکسید گوگرد در هوای تهران شدند.

او ادامه داد: متاسفانه مدیریت شهری، اختیار برای ایجاد محدودیت و کنترل آنها ندارد و با وجود درخواستها وتذکرات، هنوز از سوی مسئولان مربوطه نسبت به آن تصمیم گیری های لازم انجام نشده است. 

او همچنین با اشاره به کاهش تلفات کرونا در تهران گفت: امیدواریم در شرایطی که تلفات کرونا در تهران با موافقت دیرهنگام با محدودیتهای درخواست شده توسط شورای شهر، ظرف یکماه از ۲۰۰ نفر به ۲۰ نفرکاهش پیدا کرده است، این کاهش با افزایش قربانیان آلودگی هوا بخصوص در بیماران، سالمندان و کودکان جبران نشود و همه تلاش این است که وارد بحران دیگر نشویم.

الهام فخاری در نطق پیش از دستور از  ضرورت آموزش‌های شهروندی در شهر  گفت.

او تاکید کرد که فقدان آموزش شهرنشینی و ناآگاهی از فرهنگ شهری هزینه‌های زیادی برای اداره کنندگان شهر تحمیل می‌کند.

ضرورت ورود قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوای تهران 

 پس از او زهرا نژاد بهرام، درباره وضعیت آلودکی هوای تهران  به رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تذکر داد و از او  خواست تا در اسرع وقت نسبت به قطع مصرف سوخت مازوت مساعدت کند.

پس از او آرش میلانی از قوه قضاییه و کمیسیوم اصل ۹۰ خواست تا به بحث آلودگی هوای تهران ورود کنند.

زهرا صدراعظم نوری نیز، در تذکر دیگری گفت که دولت متوجه تصمیمات دیرهنگام خود درقبال مساله آلودگی هوای تهران باشد زیرا که این تصمیمات دیر هنگام به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند.

مجید فراهانی دیگر عضو شورا نیز از لزوم تشکیل جلسه فوری و اتخاذ تصمیم عاجل سه قوه برای کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت و از رییس قوه قضاییه خواست تا به مساله ورود کند.

محمد سالاری نیز در تذکری به برخی رویکردهای شورای عالی شهرسازی انتقاد کرد و گفت که تمرکزگرایی مانع عملیاتی شدن تصمیمات مدیریت شهری شده است.

او گفت: یکی از تصمیمات مدیریت شهری مبنی بر اضافه شدن 1168 هکتار بافت فرسوده به مجموعه 3268 هکتار سابق، بیان کرد:860 هکتار از این میزان، متاسفانه در فرایند تدوین طرح تفصیلی نادیده گرفته شده و مغفول مانده بود که موجب اعتراض بسیاری از ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی شهر که دارای املاک فرسوده هستند، شده است. حدود  350 هکتار هم دارای دو شاخص ریزدانگی وناپایداری هستند و در محدوده بافت های فرسوده قرار دارند اما صرفا به دلیل اینکه  گذر آن ها نفوذ پذیر است، در محدوده بافت فرسوده قرار نگرفته اند.

بی‌عدالتی در پرداخت مطالبات کارگران و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی 

محمد علیخانی در تذکر دیگری از شهردار تهران خواست تا به مطالبات کارگران و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی رسیدگی فوری کند.

او ادامه داد: متاسفانه افزایش حق جذب کارگران شرکت واحد در سال جاری تنها ۱۰ درصد بوده است که این مصداق بارز بی عدالتی است و آنان را با مشکل معیشتی مواجه ساخته و به عنوان اصلی‌ترین نگرانی و مطالبات این عزیزان است.

علی اعطا، نیز در دو تذکر ابتدا گفت که دستیاران مدیران مشمول اصول آقازادگی و ژن خوب نشوند.

او همچنین در تذکر دیگری از شهرداری تهران نسبت به بی‌توجهی به مرمت خانه نیما گلایه کرد.«..»

اولین دستور شورای شهر تهران بررسی طرح یک فوریت الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده تهران بود.

این طرح به پیشنهاد علی اعطا مطرح شد.

او در توضیح ضرورت آن گفت: ضوابطی در مورد پل های عابر در خصوص نصب تابلوهای تبلیغاتی، جداره سازی پل ها، مسیرهای  دسترسی مثل پله ها و تامین روشنایی وجود دارد، اما اجرای این ضوابط، ایمنی مکفی برای شهروندان ایجاد نمی کند. به همین دلیل با حجم وسیعی از نارضایتی وشکایت مردم از ناایمنی پل ها مواجه هستیم که حتی برخی آن را تعبیر به تونل وحشت می کنند که این طرح را با همراهی تعدادی از همکاران در جهت بازنگری این ضوابط تقدین کردیم که خود مصوبه پیشین شورا بازنگری شود که امر پیچیده نیست.

این عضو شورا تاکید کرد: حداقل دو سال است که این درخواست ها با قید فوریت و حتی انتقاد به مدیریت شهری وارد می شود و حالا که در انتهای دوره مدیریت هستیم با قید یک فوریت این طرح را آوردیم تا مشمول گذر زمان نشود.این دستور در نهایت با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

تخلفات مالی بهشت‌زهرا در سال 93 

  بررسی گزارش حسابرس رسمی شورا از سازمان بهشت زهرا و معاونت فنی و  عمرانی  برای سال مالی ۹۳  نیز دستورات بعدی جلسه بود که هر دوی آن‌ها به تصویب رسید.

به گفه فراهانی، در گزارش حسابرسی سازمان بهشت زهرا عدم رعایت شفافیت در صورت های مالی و قراردادها و نیز مباحث مالیاتی به صورت مکرر مشاهده شده است. همچنین عدم پایبندی به رعایت اساسنامه نیز در این سازمان مشهود است. سازمان بهشت زهرا (س) مصوبات و الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی شهر تهران را نیز رعایت نکرده است.

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش حسابرسی سال ۹۳ سازمان بهشت زهرا توسط حسابرس منتخب شورا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و میرلوحی در ابتدا با بیان اینکه طبق بند ۱۹ حسابرسی می گویند که ترازنامه استاندارد و مطلوب است اما خودشان در بند ۱۰ می فرمایند در سازمان بهشت زهرا شاهد عدم افشای وضعیت مالیات عملکرد ،عدم افشا کافی و مناسب معاملات با اشخاص، عدم افشای طلب و بدهی های سازمان، عدم افشای صحیح اطلاعات دارایی های ثابت و عدم افشای اطلاعات منابع در مورد در آمد و پیش فروش  از موارد دیگر گزارش حسابرسی بود. محمود میرلوحی در اینباره گفت: من تعجب میکنم چطور می شود سازمان بهشت زهرا که یک کالا برای عرضه دارد و آن هم "قبور" است  با این مشکلات مواجه باشد.

او با بیان اینکه در گزارش حسابرس آمده است که از ۳۳۰ میلیارد تراز نامه ۱۶۰ میلیارد کمک بلاعوض بلاتکلیف در این سازمان موجود است  گفت: از کاشناسان میخواهم که سریعا گزارشات را بررسی کنند تا این بیش از ۷۰ گزارش حسابرسی که از سال ۹۳ باقی مانده و دوره های قبل نیز به آن بی توجهی کردند و حالا روی دوش مانده، تعیین تکلیف شود.

در ادامه حسن رسولی خزانه دار شورای شهر با بیان اینکه براساس قانون تنها مرجع رسیدگی به تزار مالی سالانه شهرداری، شورای شهر است  گفت: براساس قانون  اگر در بررسی به تخلفاتی با ماهیت کیفری و حقوقی به معنای سوءاستفاده و دخل و تصرف برخورد کردیم، می بایست موضوع را به مراجع قضایی ارجاع دهیم.

او با بیان اینکه به استناد گزارش حسابرس با اینکه شورای شهر نرخ برای قبور تعیین کرده اما با این حال ۶۲ درصد درآمدهای فروش قبور سال ۹۳ براساس توافق با بستگان متوفی بوده و این از نظر من یعنی باز کردن بستری برای انواع و اقسام مداخلات افراد و تشخیص براساس سلایق، گفت: حسابرس اعلام می کند که ۱۶۰ میلیارد تومان در صورت های مالی به عنوان کمک بلاعوض ثبت شده است که باید این موضوع رسیدگی شود.

رسولی تاکید کرد : پیشنهاد می شود فقط به  فرصت شهرداری اکتفا نکنیم و ما به عنوان نمایندگان مردم با رد این زارش مالی، از سازمان مربوطه پاسخ درست دریافت کنیم.

فراهانی درباره ارزیابی کلی صورت های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا درباره معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز گفت: عدم ارائه‌ی اسناد و مدارک مورد نیاز حسابرسان، ثبت نادرست حساب‌ها و عدم رعایت قوانین و مقررات  به صورت مکرر مشاهده شده است، در مواردی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز مصوبات و الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی شهر تهران را نیز رعایت نکرده است.