۰ نفر

کلیات امروز شورای شهر تهران؛

انتقاد به عملکرد ضعیف سازمان زیباسازی شهرداری تهران/ تخریب شدید کوهسار و کوه بی‌بی شهربانو

۷ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۹
کد خبر: 493220
انتقاد به عملکرد ضعیف سازمان زیباسازی شهرداری تهران/ تخریب شدید کوهسار و کوه بی‌بی شهربانو

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهرتهران با انتقاد از تعلل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از این سازمان خواست تا تفاهم نامه با سپاه برای مرمت عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد را پیگیری کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ به دویست و‌ پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران روز یکشنبه هفت دی ماه به ریاست محسن هاشمی برگزار شد.

هاشمی در ابتدای جلسه به مخدوش کردن غیرقانونی تابلوی خیابان شجریان اشاره کرد و گفت ایجاد دو قطبی‌های کاذب، تخریب ارزش‌ها و نام و یاد شهدا را در پی دارد.

او همچنین با اشاره به حادثه بهمن در کوهستان شمال تهران درگذشت شهروندان را تسلیت گفت و بر لزوم هشدار درباره سوانح طبیعی تاکید کرد.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری در نطق پیش از دستور خود با اشاره به روز ایمنی در برابر زلزله از لزوم برنامه ریزی اصلاح و توسعه زیر ساخت‌ها و ممانعت از برخی ساخت و سازها در پایتخت گفت.

او همچنین با اشاره به بهبود وضعیت سیستم پیشگیری و مدیریت بحران تهران در سه سال اخیر اشاره کرد:

نوری به سامانه‌های هشدار سریع سیل تهران که با حمایت شورای شهر تهران در بودجه سنواتی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ویژه در سال ۹۸ و ۹۹ راه اندازی شده است نیز اشاره و تاکید کرد. 

شهرداری لایحه تعیین عوارض را سریع به شورا ارسال کند 

در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر تذکراتی مطرح کردند.

مرتضی الویری در تذکری از شهرداری تهران خواست تا لوایح مربوط به وضع عوارض جدید سریعتر به شورا ارسال شود.

او در اینباره توضیح داد: در لایحه ای که در حال حاضر به شورا نگهبان رفته و فاجعه ای برای خانواده شوراها است تبدیل به ماده ۵۳ شده است اما حتی اگر این لایحه و ماده تصویب شود باید از سال بعد اجرا شود لذا ما می بایست در سال جاری ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده را اجرا کنیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده آمده که شورای‌های شهر و بخش جهت وضع هر یک از عوارض محلی جدید که تکلیف آنان در این قانون مشخص نشده باشد موظفند موارد را تا ۱۵ بهمن هر سال برای اجرا در سال بعد تصویب و اعلام عمومی کنند.

او  تاکید کرد: به موجب این متن بایستی تا ۱۵ بهمن مصوبه شورای شهر را گذرانده باشیم و در زمینه عوارض جدید مراحل طی شده باشد، لذا لازمه ی این کار این است که شهرداری لوایح مربوط به این عوارض را به شورا ارسال کند تا از ظرفیت قانونی در این تبصره استفاده شود.

علی اعطا نیز در تذکری از ضرورت بیمه دستفروشان گفت و تاکید کرد. او همچنین از عدم اجرای مصوبه طراحی و احداث یادمان سردار قاسم سلیمانی انتقاد کرد.

جلوگیری فوری از تخریب معادن سنگ سبز کوهسار

پس از او آرش میلانی در تذکر دیگری نسبت به جلوگیری از فعالیت آثار تخریبی معادن سنگ سبز کوهسار تاکید کرد و ادامه داد: بهره‌برداری از معادن سنگ درون حریم شهر تهران بدون توجه به شرایط طبیعی و اکوسیستم خاص رخ جنوبی توچال و کوه بی‌بی‌ شهربانو پیامدهای محیط‌زیستی متعددی دربردارد. 

حسینی میلانی ادامه داد: علیرغم تذکر قبلی اینجانب و اعلام توقف کار معدن سنگ سبز کوهسار توسط اداره‌کل محیط‌زیست تهران در سال گذشته، متاسفانه اخیرا کارگروه دیده‌بان انجمن کوهنوردان ایران گزارشی مبنی بر ادامه بهره‌برداری از این معدن را به شورای شهر ارسال کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه در ضوابط محیط‌زیستی فعالیت‌های معدنی، مراکز حساس از قبیل محدوده مصوب حریم شهرداری الزامات شدید قانونی بوده و در این رابطه، شهرداری تهران نیز مستثنی نیست، خاطرنشان کرد: همچنین در تمدید پروانه‌های قبلی بهره‌برداری از این معادن، سازمان صنعت و معدن در تمدید موظف به اخذ نظر سازمان حفاظت از محیط‌زیست و رعایت الزامات مربوطه است. 

به گفته سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر، مالکیت بهره‌برداری معدن سنگ کوهسار به عهده شهرداری تهران بوده و در ماه‌های اخیر به قیمت بسیار ناچیز و بدون هیچ توجیه محیط‌زیستی و اقتصادی به سایرین برای بهره‌برداری اجاره داده شده است. 

حسینی میلانی اضافه کرد: به شهرداری تهران و سازمان صمت استان تهران تذکر می‌دهم در راستای حفاظت از حقوق عامه و رعایت الزامات ایمنی شهر در برابر سیلاب و حفظ محیط‌زیست کوهستان کوهستان در اسرع وقت نسبت به توقف عملیات برداشت در معدن سنگ سبز کوهسار اقدام و نتیجه را به شورای شهر ارسال کند.

انتقاد به عملکرد ضعیف سازمان زیباسازی 

محمد سالاری نیز با انتقاد از تعلل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از این سازمان خواست تا تفاهم نامه با سپاه برای مرمت عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد را پیگیری کند. 

او در بخش دیگری از تذکرش به عملیات مناسب سازی و بازآفرینی فلکه دوم نیروهوایی که آن هم با فوت وقت مواجه شده است، اشاره کرد.

سالاری در بخش دیگری از تذکرش از دولت و وزرا خواست تا کاهش اختیارات شوراهای شهر را دنبال نکنند.

مجید فراهانی نیز از لزوم ساماندهی راسته توزیع محصولات گوشتی در نازی آباد گفت و نسبت به پراکندگی مراکز توزیع گوشت در این منطقه واکنش نشان داد.

احمد مسجد جامعی نیز با اشاره به به سرقت رفتن پنل‌های عایق صوتی در پل صدر و آلودگی صوتی شدیدی که برای شهروندان همجوار ایجاد می‌شود، تذکری به شهرداری تهران داد.

او گفت: حدود یک سال از شکایت شهروندان در اینباره  می‌گذرد و هم پنل‌ها کمتر شده و هم سر و صدا بیشتر شده است و راه حلی برای این قضیه درنظر گرفته نشده است. شهرداری نسبت به ارائه راهکارهای جایگزین در این محل اقدام کند و پنل‌های جایگزین از نظر اقدام عملکرد و با توجه به سرقت‌های بسیاری که می‌شود کارایی لازم را ندارد و این مشکلی است که ساکنین حاشیه پل صدر به جد با آن روبرو هستند. 

او از شهردار تهران درخواست کرد به این مساله رسیدگی کند و گفت: امیدوارم نامه‌ای که از سوی ساکنان نوشته شده بعد از یک سال بی‌پاسخ نماند.

در ادامه جلسه تعدادی از خانواده‌های پرستاران شهدای مدافع سلامت در صحن علنی شورا حضور پیدا کردند.

ناهید خداکرمی پیش از تجلیل از این خانواده‌ها از سیاست گذاران خواست تا توجه ویژ‌ه‌ای به سلامت مردم و ارائه دهندگان خدمات درمانی به مردم داشته باشند.

در ادامه ارمین زارعیان، رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ نیز از همکاری نظام پرستاری و مجموعه مدیریت شهری برای ارتقای نظام سلامت در شهر تهران گفت.

پس از این صحبت‌ها با اهدای لوح تقدیر از یکی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت در صحن علنی شورا تجلیل شد.

دستور بعدی بررسی یک فوریت اصلاحیه لایحه الحاقی دوم مصویه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا بود که اعضا به آن رای مثبت دادند.  

طرح هوشمند سازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان نیز دستور بعدی بود که اعضا با آن موافقت کردند.