۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد؛

تلاش برای اصلاح بودجه حمل و نقل عمومی

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۵
کد خبر: 492916
تلاش برای اصلاح  بودجه حمل و نقل عمومی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه دولت با سیاست‌های کلان کشور سازگار نیست، گفت: تلاش کرده ایم ردیف های تبصره را به نفع حمل و نقل عمومی اصلاح کنیم ولی برای ناوگان مترو و اتوبوسرانی چشم اندازی چندان قوی نمی‌بینیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اقبال شاکری، درباره نتیجه رایزنی های مسئولان شهری تهران برای افزایش بودجه حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه 1400، اظهار کرد: به طور کلی وضعیت لایحه بودجه در حوزه  امور زیرساختی هم نسبت به سال گذشته و هم نسبت به نیازهای موجود، بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: در سال جاری بودجه عمرانی 89 هزار میلیارد تومان بوده و برای سال آینده 105 هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهاد شده که حاکی از رشد حدود 15 درصدی است اما با توجه به نرخ تورم متوسط 45 درصدی، نشان دهنده 32 درصد کاهش است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رقمی که به آن اشاره کردم مربوط به بخش تملک دارایی های سرمایه ای است که حمل و نقل عمومی هم زیر مجموعه آن قرار دارد و نسبت به کل بودجه که 930 هزار میلیارد تومان است، رقم بسیار کمی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: حدود 10 درصد بودجه به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص داده شده و این در حالی است که با توجه به منابع درآمدی که در بودجه دیده شده، تحقق آن بسیار بعید است و این یکی از انتقادهای وارده به لایحه ارائه شده دولت است.

شاکری خاطرنشان کرد: اتکای درآمدها نیز در لایحه بودجه به نفت و اوراق مالی است؛ با توجه به اینکه آنچه در سال های 98 و 99 درباره نفت پیش بینی شده بود، محقق نشد افزایش سنگینی برای فروش نفت دیده شده که محقق نخواهد شد بنابراین اتکای بودجه به سمت اوراق مالی می رود. هرچه قدر از این درآمدها محقق نشود، از بودجه عمرانی برای پوشش هزینه های جاری کسر می شود. بنابراین درباره مبلغ ناچیزی که برای تملک دارایی ها دیده شده این نگرانی وجود دارد که درآمدها محقق نشود و بودجه عمرانی به نفع بودجه هزینه ای کسر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه های عمومی دولت حدود 60 درصد افزایش پیدا کرده است که این هم یک اتفاق عجیب است و میتوان گفت بودجه با هیچ یک از اصول و سیاست های کلان کشور سازگار نیست و این در حالی است که طرح های تملک دارایی ها خطر پذیرترین بخش بودجه است.

وی اظهار کرد: ما در کمیسیون عمران که یکی از کمیسیون‌های مهم بررسی طرح‌های  تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است، موظف هستیم ردیف های بودجه را بررسی و اظهار نظر کنیم بر این اساس تلاشمان را کرده ایم که ردیف های تبصره را به نفع حمل و نقل عمومی، مسکن، راه روستایی و شهری و آب و فاضلاب اصلاح کنیم ولی برای ناوگان مترو و اتوبوسرانی چشم اندازی چندان قوی نمی بینیم.

شاکری خاطرنشان کرد: ما اصلاحات را انجام داده ایم و هرچه توانسته ایم در ردیف ها و تبصره به نفع این حوزه ها کار کرده ایم اما با توجه به توضیحاتی که ارائه دادم دولت به زیرساخت های مورد نیاز کشور که موتور محرکه زندگی مردم و صنایع و کسب و کارها هستند، خیلی جفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه از مترو اتوبوس، قشر متوسط و ضعیف جامعه استفاده میکنند ولی وضعیت بودجه آن در لایحه ضعیف است، گفت: حتی اگر تکلیف منابع هم روشن شود، آنقدر هزینه های جاری و عمومی دولت بالاست که همه را می بلعد. از این رو باید به سمت روش های دیگر تأمین منابع مالی مانند مالیات که در بودجه امسال به جای افزایش، کاهش عجیبی یافته، برویم.