۰ نفر

محمد جواد حق‌شناس در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

تفاوت دیدگاه میان شورای پنجم با دوره گذشته ایجاد نشد/ بی‌سرانجامی یک تحقیق و تفحص

۵ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۰۱
کد خبر: 492717
تفاوت دیدگاه میان شورای پنجم با دوره گذشته ایجاد نشد/ بی‌سرانجامی یک تحقیق و تفحص

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با اینکه توقع داشتیم وجه تمایز این دوره شورا با دوره گذشته، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد اما شهرداری و برخی از اعضای شورا در این باره مقاومت کردند و تفاوت نگاهی ایجاد نشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از شعارهایی که شورای پنجمی‌ها با آن برسرکار آمدند، توجه جدی به مسائل فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از وجوه تمایز با دوره چهارم شوراها بود. اما به گفته محمد جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، رفتار بودجه‌ای شهرداری و برخی از اعضای شورا به ویژه آنهایی که تحصیلات مرتبط با این حوزه داشتند، نشان داد که تفاوت نگاهی با دوره گذشته وجود ندارد و هنوز فرهنگ و اجتماع به عنوان فعالیت‌های دسته دوم شناخته می‌شوند.

بخشی از گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با این عضو شورای شهر را در زیر می‌خوانید:  

اقتصاد آنلاین: خانه نیما بعد از تملک رها شد، چرا شهرداری تا همین مرحله پیش رفت و مابقی کار زمین ماند؟ عملکرد عمرانی سازمان زیباسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حق‌شناس: بازسازی خانه نیما آغاز شده است. عملکرد سازمان زیباسازی در حوزه عمرانی هم در حد انتظار من نبوده است. درباره این سازمان هم به مشکل مالی برخورد کردیم. در عین حال ساختار به شدت بروکراتیکی دارد. درباره خانه نیمه وقتی تملک شکل می‌گیرد بازسازی آن وارد یک روند طولانی شده و بالا و پایین‌ها و سختگیری‌های زیادی دارد، من متوجه این روند نشده و تعجب می‌کنم. این یعنی سازمان هنوز نتوانسته با نیازهای شهری خود را تطبیق دهد که مسیرها بتوانند روان تر، دقیق‌تر و منظم‌تر جلو بروند.

اقتصاد آنلاین: ساعت فعالیت خانه موزه‌ها از ساعت 8 صبح تا 4 بعد ازظهر، مثل ساعت کاری ادارات است و عملا فرصتی برای حضور مردم در آن‌ها فراهم نمی‌شود، این یعنی کارکرد آن‌ها درست نیست و برای شهر صرفا هزینه محسوب می‌شوند. در این باره نظر شما چیست؟

حق‌شناس: کاملا این ایراد بر خانه موزه‌ها وارد است. مداخله شهرداری در مورد خانه موزه‌ها در حدی بوده که بتواند آن‌ها را از خطر تخریب حفظ کند. یعنی حضورش در این حد کاربرد داشته است. پاسخ من به اینکه خانه موزه‌ها کارکرد موزه‌ای دارند، منفی بوده و شهرداری در این رویکرد توفیق نداشته است. شهرداری باید نحوه کار و فعالیت موزه‌ها را با نیازهای شهر و شهروندانش تطبیق می‌داد.

اقتصاد آنلاین: در فصل تدوین بودجه قرار داریم. همیشه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان فعالیت‌های دسته دو شناخته شده و حتی در همین دوره هم برخی از اعضای شورا رویکرد مثبتی نسبت به اختصاص بودجه این حوزه ندارند....

حق‌شناس: در سه سال گذشته یکی از درگیری‌های اصلی فصل بودجه با شهرداری، معاونت برنامه‌ریزی و همکارانم در شورا بر سر بودجه فرهنگی و اجتماعی بوده است. اساسا برخی از همکاران ما نسبت به تخصیص بودجه فرهنگی ملاحظات جدی داشته و همراه نبودند.

حتی یکی از همکاران این جمله را گفت که حوزه فرهنگی اصلا بودجه نمی‌خواهد! او معتقد است ما باید در حوزه فرهنگ آزادی دهیم و وقتی آزادی دهیم خود به خود فعال می‌شود، نباید بودجه صرف کرده و کاری کنیم. اما مگر مسئولیت دادن آزادی در حوزه فرهنگی با شورای شهر است؟! اگر این طور باشد اساسا کار فرهنگی باید تعطیل شود زیرا به گمان آن شخص چون در حوزه فرهنگی نمی‌توانید آزادی دهید پس این حوزه را تعطیل کنید.

برای مثال اگر به حوزه پسماند و حل مشکلاتش بودجه اختصاص می‌دهیم، مگر برای تغییر نگاه به آن نیاز به کار فرهنگی نیست تا مردم بپذیرند باید با پسماندهایشان چگونه رفتار کرده و به کاهش آن برسند؟ به جز کار فرهنگی و اجتماعی به این هدف نخواهیم رسید.

جا انداختن این موضوع یکی از گرفتاری‌های ما بود و همچنان به نظر می‌رسد که پابرجاست. در این چند سال مقاومت‌های جدی را در وهله اول بین همکاران خودمان دیدیم؛ با این که به نظر می‌رسید وجه تمایز این شورا با شورای چهارم توجه به این حوزه باشد. در حوزه جمع‌آوری پسماند، آسفالت معابر، ساخت و ساز و ایجاد تونل و بزرگراه که اختلاف نظری با دوره گذشته نداشتیم.

در گفت‌و‌گوهای خود با شهردار فعلی و شهردار قبلی خیلی صریح گفتم مزیت این دوره فرهنگی بودن آن باید باشد اما در سه سال گذشته شاهد بی‌توجهی شهرداری و همکارانمان بوده و به همین دلیل سه و نیم تا چهاردرصد کاهش بودجه در این حوزه داشته و در وضعیت فعلی به پنج و نیم درصد هم رسیده است.

اقتصاد آنلاین: تحقیق و تفحص از همشهری به کجا رسید؟

حق‌شناس: گزارش تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه شورا رفت و هیئت رئیسه آن را به کمیسیون حقوقی ارجاع داد. نهایتا نگاهی که از آنجا بیرون آمد این بود که امکان پیگیری حقوقی وجود ندارد. تحقیق و تفحص در حد اصلاح مسیر و روند اثرگذار بود.

اقتصاد آنلاین: نظر شما درباره اینکه سلامت مالی اعضا در بدو ورود و در زمان خروج مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات مالی آن‌ها به صورت شفاف منتشر شود، چیست؟

حق‌شناس: برای این موضوع نیاز به قانون داریم. درباره سلامت اعضای شورای پنجم هم معتقدم رعایت شده و حداقل نمونه تخلفی در این حوزه تاکنون نه گزارش شده و نه رسانه ای شده است. اعضای شورا نسبت به خودشان و یکدیگر سختگیری‌های زیادی دارند. معتقدم اگر کوچک‌ترین اتفاقی افتاده بود با توجه به این که در شورا ده‌ها دوربین و خبرنگار وجود دارد قطعا گزارش داده می‌شد.

اقتصاد آنلاین: نظر شما درباره نحوه اداره شورا چیست؟

حق‌شناس: فکر می‌کردم بهتر می شود اداره کرد و حتی امسال برای ریاست شورا هم ثبت‌نام کرده و برای اداره شورا برنامه داشتم. معتقد بودم در این فضا می‌تواند رقابت هم شکل بگیرد اما همکارانم در شورا همچنان برخی ملاحظات را ترجیح دادند که برای من خیلی روشن نبود و معلوم نیست از کجا شکل گرفته و به همین دلیل این حوزه چندان رقابت پذیر تعریف نشد.