۰ نفر

معاون وزیر کشور:

تهیه اطلس پسماند کشور به زودی

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبر: 490658
تهیه اطلس پسماند کشور به زودی

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور از تهیه اطلس پسماند کشور خبر داد و گفت : روزانه ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می شود و سرانه تولید پسماند در شهرها روزانه ۸۰۰ گرم و در روستاها ۵۰۰ گرم است.

اقتصادآنلاین - فائز مومنی؛ صبح امروز آیین رونمایی و افتتاح پروژه های شاخص عمرانی شهرداری های کشور در حضور حسن روحانی رییس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

 یکی از پروژه هایی که امروز به بهره برداری رسید نیروگاه زباله سوز نوشهر بود . مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور در این مراسم گفت: در حوزه محیط زیست شهری و پسماند نیاز به توجه و تاکید ویژه داریم و موضوع تولید زباله در شهرها بسیار مهم است .

وی ادامه داد : روزانه ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می شود و  سرانه تولید پسماند در شهرها روزانه ۸۰۰ گرم و در روستاها ۵۰۰ گرم است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی در سال‌جاری مصوب و زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در اجرا و راهبری پروژه‌های مدیریت پسماند تسهیل شده و آئین نامه اجرایی آن بزودی نهایی و تصویب و ابلاغ می‌شود.

وی خبر از تهیه و تدوین اطلس پسماند کشور داد و گفت :  در ۸۵۰ شهر واجد شرایط مطالعات جامع مدیریت پسماند بر اساس تهدیدات و ظرفیت‌های موجود انجام شده و بر این اساس پروژه‌های اجرایی پسماند متناسب با هر منطقه پیشنهاد شده است.

جمالی نژاد با تاکید بر این که  بر اساس برنامه منطقه‌بندی مدیریت پسماند کشور، حدود ۳۰۰۰ محل دفن پسماند را به ۷۰۰ محل کاهش دادیم و در فاز بعدی این برنامه مقرر است کل پسماندهای تولیدی کشور در ۲۸۳ منطقه مدیریت شود گفت : در این راستا تعداد ۱۴۳ واحد پردازش، ۴ واحد تأسیسات هاضم و ۱۵ واحد تأسیسات زباله‌سوز در مناطق یادشده پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به بهره برداری از زباله سوز نیروگاه بوشهر گفت : مطالعات امکان‌سنجی نیروگاه زباله سوز نوشهر در سال ۹۱ انجام پذیرفته و در سال ۹۴ عملیات اجرایی این نیروگاه آغاز شده است.

معاون وزیر کشورخاطرنشان کرد :  در این نیروگاه با پذیرش روزانه ۲۰۰ تن پسماند علاوه بر امحای تمامی پسماندهای شهرستان‌های نوشهر و چالوس، امکان تولید ۳ مگاوات‌ساعت برق میسر است. البته این نیروگاه با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است،استانداردها و ضوابط زیست‌محیطی در احداث نیروگاه رعایت شده است. همچنین نیروگاه زباله‌سوز ساری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و انتظار داریم در ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسد.