۰ نفر

رئیس شورای شهر تهران:

تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده است/ افزایش مشکلات حریم پایتخت

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 490448
تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده است/ افزایش مشکلات حریم پایتخت

رئیس شورای شهر تهران گفت: تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات فرصتی پیش نیامد که بتوانیم درباره معضلات تهران برخورد عمیق و پژوهشی داشته باشیم و طوری عمل کنیم که به سمت حل مشکلات برویم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن هاشمی در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در شهر تهران و هفتمن جنشواره پژوهش و آموزش شهری و روستایی با بیان این مطلب افزود: اجازه دهید به دو قرن قبل برگردم که تهران روستایی در مجاورت ری بود و از آن تاریخ تا به حال این روستا تحولات بسیار کم نظیری دیده است و در عرض کمتر از دویست سال وضعیت این چنینی پیدا کرده است، به یک ابرشهر گسترده و با جمعیت بسیار زیاد تبدیل شده است.

وی ادامه داد:علاوه بر جمعیت داخلی شهر تهران صحبت از چهل و سه شهر اقماری در اطراف تهران است که روی تهران اثر می گذارند و اگر تهران را بدون این جهل و سه شهر اقماری در نظر بگیریم اشتباه بزرگی کرده ایم چرا که هم اکنون مدیریت این شهرها هم در اختیار شهر تهران نیست و مخصوصا حریم آنها می تواند مشکلات تهران را فراوان تر کند. لذا باید یک مدیریت یکپارچجه در نظر گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به روند افزایش جمعیت تهران بیان کرد: ما در جنگ جهانی دوم هفتصد هزار نفر جمعیت داشتیم و تهران تاریخی در انتهای قاجار در پایان سلطنت پهلوی دوم یک صد برابر شد و جمعیت از مرز ۵ میلیون عبور کرده است که هیچ کجای دنیا چنین گسترشی وجود نداشته است من تاریخ شهرها با قدمت چند ساله را هم که می بینم مثل قاهره یا توکیو و پکن این طور گسترش نیافته اند.

وی یادآور شد: به شکلی که تقریبا می شود گفت تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات فرصتی پیش نیامد که بتوانیم درباره معضلات تهران برخورد عمیق و پژوهشی داشته باشیم و طوری عمل کنیم که به سمت حل مشکلات برویم

هاشمی تاکید کرد:می بینیم که جمعیت شهر تهران نزدیک به نه میلیون نفر است و اقمار تهران حدود سه تا ۴ میلیون نفر جمعیت دارند که جمعیت تهران را باید ۱۳ میلیون در نظر گرفت  و در روز بیش از ده میلیون جمعیت است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات شهر تهران گفت: یکی از مسائل مهم در کنار شعار جناب آقای حناچی تهران عنوان شهری برای زندگی را باید طرح کرد. تهران برای زندگی به مرور دچار مشکل می شود و باید کاری کنیم که شهری برای زندگی باشد. در نتیجه توصیه می کنم یک بررسی عمیق جامعه شناختی و راهیابی عاقلانه و بخردانه برای مسائل اجتماعی شهر و تاب آوری شهر چه در بعد بلایای طبیعی و چه در آسیب های اجتماعی داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: آسیب های اجتماعی هم اهمیت بسیار دارد درست است در بلایای طبیعی به یک باره چند هزار نفر می میرند اما آسیب های اجتماعی به تدریج مردم را دچار مشکل می کند و در تاب آوری باید این را هم در نظر بگیریم. و پژوهش های عمیقی می طلبد و به هم کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود.

به اعتقاد هاشمی، تهران در کلانشهرهای دیگر اثر زیادی می گذارد و هر چه ما بهتر عمل کنیم باعث می شود که شهرهای دیگر ما هم از این موضوع اثر بگیرند.

وی با اشاره به بحران بیماری کرونا در شهر تهران ادامه داد: به سالگرد کرونا می رسیم چند نکته را باید در این زمینه تحقیق کنیم یکی بحث تضاد کاهش تقاضا و افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی شهری است الان تقاضا در حمل و نقل شهری کم شده است اما با این وجود هم حمل و نقل خطرناک است و ما باید افزایش ظرفیت دهیم

 رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: یکی هم تضاد دورکاری و کاهش حضور کارمندان با کارآمدی آنهاست این که چقدر این دورکاری کارآمد است در این زمینه تحقیق نشده است و باید پژوهش مناسبی شکل بگیرد.

هاشمی تاکید کرد: در نهایت تضادی است که بین کاهش درآمد و افزایش هزینه ها ایجاد شده است و بار هزینه پرسنلی و نگهداری بر دوش شهرداری است خواهش می کنم که در این سه مورد تحقیقات ویژه را انجام بدهند.