۰ نفر

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛

وجود تمساح در دریاچه چیتگر منتفی است

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۱
کد خبر: 489553
وجود تمساح در دریاچه چیتگر منتفی است

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در واکنش به حضور احتمالی یک گونه مشکوک به تمساح در دریاچه چیتگر گفت:‌ تمساح یک جانور دوزیست است و در دمای کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود، در نتیجه دوزیست‌شناسان اعلام کردند که با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران» درباره بررسی حضور یک گونه مشکوک به تمساح در دریاچه چیتگر گفت: از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درخواست کردیم و چند نوبت از محوطه و دریاچه چیتگر بازدید کردند و با توجه به اطلاعات علمی اینکه این گونه تمساح باشد، بعید است. 

او ادامه داد: تمساح یک جانور دوزیست است و حتما باید ساعاتی از آب بیرون بیاید و با توجه به اینکه از دو سه هفته قبل این شبهه ایجاد شده است، در نتیجه طی این مدت باید در خارج از آب هم رویت می‌شد. 

انصاری در ادامه گفت: از طرفی تمساح در دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود و در چیتگر برودت هوا از این دما به ویژه در شب کمتر است. 

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد گونه موجود در دریاچه اردک ماهی باشد، گفت: صورت این گونه‌ها از دور شبیه به تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفتند. 

انصاری با تاکید بر اینکه باید محیط آبی دریاچه به طور کامل پایش و بررسی شود، افزود: اما دوزیست‌شناسان اعلام کردند که با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است با این حال بررسی‌های بیشتر از جانب کارشناسان در حال انجام است. 

او در پاسخ به سوالی درباره رهاسازی گونه‌های خاص در دریاچه‌های مصنوعی گفت: نگهداری از جانورانی که خانگی نیستند با قانون مغایرت دارداما اگر کسی گونه‌ای وحشی بر فرض بچه تمساح را در اختیار دارد و امکان نگهداری از آن را نداشته و به هر دلیلی در دریاچه رها کند، غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود. متولی این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست است و در صورت بروز چنین مشکلی، باید به سازمان حفاظت محیط‌زیست مراجعه کنند تا آن‌ها کمک و راهنمایی نمایند. 

انصاری تاکید کرد که این گونه‌های خاص به هیچ وجه نباید در حوضچه‌ها و دریاچه‌ها و استخرهای موجود در پارک‌ها و اماکن عمومی شهر رهاسازی شوند.