۰ نفر

امروز در صحن شورا مطرح شد؛

تخریب کوه بی‌بی شهربانو و کوهستان توچال/ اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰دولت تصویب شد/ انتقاد به رییس مرکز ارتباطات شهرداری

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۹
کد خبر: 489535
تخریب کوه بی‌بی شهربانو و کوهستان توچال/ اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰دولت تصویب شد/ انتقاد به رییس مرکز ارتباطات شهرداری

عضو شورای شهر تهران از تخریب گسترده کوه بی بی شهربانو و کوهستان توچال انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، دویست و‌ پنجاه و‌ پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه، ۲۳ آذر به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، آرش میلانی با اشاره به روز جهانی کوهستان نطقی ارائه کرد. 

به عقیده او‌ کوه‌های تهران در معرض آسیب شهرسازیند و کوهخواری به اسم گردشگری به کام رانت خواران است.

میلانی گفت: از ۳۹ هزار هکتار وسعت جنوبی کوهستان توچال نزدیک به هشت درصد توسط فعالیت‌های مختلف انسان‌ساخت، تغییر کاربری یافته است. تنها طی ۵۰ سال گذشته بیش از ۱۲۶ هکتار از اراضی بالای ۱۸۰۰ متر در محدوده توچال به بافت شهری تغییر یافته‌اند. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که هیچ آمار و اطلاعاتی درباره محیط زیست کوهستان نباید محرمانه تلقی شود.

میلانی گفت: با وجود تدابیر حفاظتی در مورد توچال، سال گذشته شاهد بهره‌برداری معدن سنگ سبز در دامنه‌های توچال بودیم که فعالیت آن براساس تذکری که در شورا در این باره دادم، متوقف شد. در کوه بی‌بی شهربانو نیز تصاویر ماهواره‌ای حاکی از تخریب و دستکاری یک سوم کوهستان به خاطر برداشت معادن است و معلوم نیست تا افق ۳۰ سال آینده چه چیزی از این کوه ارزشمند باقی خواهد ماند. مجموع هزینه‌های احداث جنگل‌کاری‌های مصنوعی از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸ به قیمت ثابت سال ۱۳۹۸ معادل ۲۹۵ میلیارد تومان بوده است.

شهرداری از افشای املاک واگذار شده عقب‌نشینی نکند

در ادامه اعضا تذکراتی مطرح کردند، 

حجت نظری بااشاره به گفت‌وگوی شهرداری تهران درباره بازپس گیری املاک شهر تهران از شهردار خواست تا اسناد و مدارک املاک پس گرفته شده را منتشر کند و عقب نشینی نکند.

او از رییس مرکز ارتباطات که طی توییتی از موضع شهرداری در ارتباط با املاک بازپس گرفته شده از طلایی و قالیباف کوتاه آمده بود انتقال شدیدی کرد.

مجید فراهانی، نیز نسبت به وضعیت خانه پدری جلال آل احمد تذکر داد و اعلام کرد که این خانه پاتوق معتادان متهاجر شده است.

افشین حبیب زاده مشترکا با محمد علیخانی به لزوم رسیدگی به وضعیت رانندگان شرکت خودرو سرویس تذکر داد و گفت برخورد صرف اداری با معیشت کارگران و اقشار ضعیف نه در شان برگزیدگان مردم است و نه در شان نظام اسلامی.

او گفت: رانندگان شرکت خودرو سرویس شهر از آن دسته زحمتکشان گمنام در شهرداری هستند که به آنها توجه لازم نشده و شاید پر بیراه نباشد که بگوییم در حقوق آنها اجحاف‌هایی نیز صورت گرفته است، چراکه در قرارداد منعقد شده با مالکان خودرو که می‌توان آن را یک قرارداد یک طرفه دانست، هیچ نشانی از رعایت انصاف به چشم نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه در قرارداد مذکور، مال‌الاجاره خودرو در نظر گرفته شده و به زحمتی که توسط رانندگان کشیده می‌شود توجهی نشده و نسبت به آن پرداختی مشخصی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: از سوی دیگر رانندگان شرکت خودرو سرویس شهر از مزایای رفاهی که به کارکنان شهرداری ارائه می شود بی بهره بوده و در انتهای سال نیز از عیدی و سنوات برخوردار نیستند و طبق قرارداد موظف هستند که پول بیمه را نیز به طور تمام و کمال خود پرداخت کنند ، در حالی که اگر چنین بود می بایست در قرارداد به طور مشخص به کلیه این حقوق اشاره می شد و در انتها مبلغ دریافتی با تجمیع این اجزاء مشخص می شد.

حبیب زاده با اشاره به اینکه سقف ساعت در نظر گرفته شده برای رانندگان شرکت خودرو سرویس ۳۵۰ ساعت است، گفت: میزان کارکرد در نظر گرفته کفاف هزینه‌های جاری زندگی شخصی و خودرو را نمی‌دهد و چنانچه رانندگان بیش از ۳۵۰ ساعت کار کنند، هیچگونه پرداخت اضافه‌ای به آنها صورت نمی‌گیرد و در شرایط اقتصادی کشور که معیشت اقشار گوناگون جامعه به ویژه کارگران و رانندگان را با مشکل مواجه کرده و هر یک از دستگاه‌ها به نوبه خود در حال تدارک بسته‌های معیشتی هستند، در اقدامی قابل تأمل معاونت مالی و اقتصاد شهری که می‌بایست میزان افزایش نرخ ساعت کار را نسبت به سال‌ گذشته از ابتدای سال در قرارداد رانندگان لحاظ می‌کرد، از ابتدای مهرماه اجرایی کرده و هنوز مابه تفاوت دو ماه گذشته را نیز پرداخت نکرده است.

وی گفت: انتشار اخباری مبنی بر اجرای برنامه "سهند" موجب بروز این نگرانی شده که اجرای این طرح باعث تعدیل و روزمزد شدن رانندگان خواهد شد. از این رو معاونت مذکور و مدیران شرکت خودرو سرویس می‌بایست هرچه سریع‌تر با اطلاع‌رسانی جامع و کامل در خصوص طرح یاد شده، موجبات سردرگمی و نگرانی رانندگان و خانواده‌هایشان را مرتفع کنند.

مراقب پساکرونا باشیم

ناهید خداکرمی نیز در تذکری خواستار رسیدگی به وضعیت تهران پس از پاندومی کرونا شد.

او گفت: فردای پسا کرونا را دریابیم. در پی پاندمی کووید ۱۹، ازاسفند ۹۸ تا کنون و به خصوص در پی تعطیلی‌ها و اجرای محدودیت‌های اجتناب ناپذیر، شرکت‌های خصوصی و کسب و کارهای کوچک زیان‌های بسیاری دیدند و بسیاری از کارگران فصلی شغل خود را از دست داده‌اند. تنها در تهران بیش از ۲۲ هزار نفرجان خود را از دست داده اند و اغلب خانواده‌های تهرانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تحت تاثیر این همه‌گیری قرار دارند.

احمد مسجد جامعی در تذکری خواستار رسیدگی به دو مساله شد، او‌نخست اطلاعاتی درخصوص تاریخچه مجسمه میدان حر داد و از شهرداری خواست تا به آن رسیدگی کند، موضوع موزه کوهنوردی هم مساله دیگری بود که مسجد جامعی به آن اشاره کرد.

او گفت: کوهنوردی در ایران سابقه طولانی دارد و بسیاری از مکان های تاریخی از جمله غار علیصدر در همدان توسط همین کوهنوردان کشف شد و این در حالی است که تشکل های کوهنوردی در خیابان لاله زار یک مکانی دارند که تمامی ابزار، عدوات و خاطرات کوهنوردان را جمع آوری کردند و پیشنهاد می شودکه شهرداری به آنها کمک کند تا یک مکان دائمی برای نمایش ابزار و وسایل خود داشته باشد.

محمد سالاری نیز از عدم امکان صدور پروانه‌های اضطراری مقاوم سازی انتقاد کرد و اعلام کرد که خطر ریزش ده‌ها خانه در مناطق کم برخوردار شهر وجود دارد. 

الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران تصویب شد

دستور اول جلسه بررسی، الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران بود. فراهانی در توضیح ماموریت‌های شهرداری در بحث بودجه گفت: باید برای شهرداری سیاستگذاری اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد و براساس آن شهرداری در قالب ایفای مسئولیت اجتماعی شهری بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود را بازآرایی کند.

پس از تصویب این طرح، پیشنهاداتی برای بودجه سال آینده مطرح شد.

توجه به پیاده مداری و کاهش خودرو، اجتماعی محور شدن فعالیت‌های شهرداری، ایجاد اولویت برای برنامه‌های اولویت محور و تحقق پذیر، تاکید بر مد پیاده و مناسب سازی مسیرها، راه اندازی نظام مدیریت دانش، تعیین تکلیف سرای محلات و توسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی، معطوف کردن فعالیت‌های فرهنگی به استفاده از ظرفیت‌های شهر برای ایجاد نشاط و شادی اجتماعی از جمله پیشنهاداتی بود که در جریان جلسه از سوی اعضا مصوب شد.