۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دست به دامان تراکم‌فروشی برای آزاد سازی پول اوراق مشارکت/ اعضای شورا؛ هولوگرام عرضه کردیم اما در چارچوب طرح تفصیلی!

۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 485979
دست به دامان تراکم‌فروشی برای آزاد سازی پول اوراق مشارکت/ اعضای شورا؛ هولوگرام عرضه کردیم اما در چارچوب طرح تفصیلی!

رییس شورای شهر تهران معتقد است؛ ارائه هولوگرام به تامین اجتماعی برای آزاد سازی پول اندک اوراق مشارکت، در چارچوب قانون و طرح تفصیلی عملیاتی خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بانک خصوصی که عاملیت فروش اوراق مشارکت سال 97 را برعهده داشت با وثایق شهرداری موافقت نکرد، اما در نهایت عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران اعلام کرد که با جایگزین کردن هولوگرام مشکل را حل کرده است.

این بار نیز در حالی که بانک عامل فقط 200میلیارد تومان از پول اوراق مشارکت را واریز کرد، پیروز حناچی طی نامه‌ای به جهانگیری پیشنهاد داده تامین اجتماعی به هر میزان لازم که می‌خواهد بارگذاری کند اما در ازای آن پول اوراق آزادسازی شود.

راهکاری ساده برای تامین پول اما ضرررسان به شهر که به گفته مدیرعامل متروی تهران فقط بخش کوچکی از نیاز فعلی خطوط مترو را حل خواهد کرد.

البته اعضای شورای شهر تهران واقعیت مجوزی که شهرداری به تامین اجتماعی داده را به گونه دیگری توضیح می‌دهند. فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت و محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا می‌گویند در چارچوب طرح تفصیلی بوده و محسن هاشمی،رییس شورا می‌گوید هرچند تهاتر با هولوگرام است اما در چارچوب طرح تفصیلی است. گویی معاوضه پول اندک اوراق مشارکت با هولوگرام که در واقع مجوز ساخت تراکم در شهر غرق ساختمان تهران است، اگر برچسب قانونی و در چارچوب طرح تفصیلی بخورد، کار درستی است!

مجید فراهانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: ما دو نوع تراکم‌فروشی داریم؛ تراکم مطابق با طرح تفصیلی و خلاف طرح تفصیلی. آنچه آقای حناچی در نامه‌شان نوشتند صدور پروانه برای ساختمان‌های موجود و همچنین دادن تراکم به میزانی که طرح تفصیلی اجازه می‌دهد است، نه خلاف آن.

او ادامه می‌دهد: چرا که اگر خلاف باشد باید به کمیسیون ماده 5 برود. اینکه گفته شده به مقدار لازم منظور برمبنای طرح تفصیلی است.

محمد علیخانی نیز معتقد است؛ فروش تراکم خارج از ضوابط نیست و نقاطی که لازم است در چارچوب طرح تفصیلی و ضوابط اجازه ساخت داده می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که ساخت و ساز مطابق با طرح تفصیلی نیاز به نامه‌نگاری ویژه ندارد و مالک با مراجعه به شهرداری می‌تواند در چارچوب قانون ساختمان‌سازی کند، به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: مساله تهاتر مطرح است، تامین اجتماعی از شهرداری چند هزار میلیارد تومان طلب دارد که مربوط به دوره مدیریت شهری گذشته است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه می‌کند: در این دوره توافق شده که بد‌هی‌ها به صورت ماهانه و اقساطی پرداخت شود.  شهرداری به دلیل مشکلات مالی نتوانست اقساط تامین اجتماعی را پرداخت کند که باعث شد مطرح کنیم نگه داشتن پول اوراق مشارکت گروکشی است.

محسن هاشمی اما موضوع را به نحو دیگری توضیح می‌دهد، او به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: بحث ساخت و ساز و فروش تراکم مطرح نیست. تامین اجتماعی در نقاطی ساخت و ساز کرده اما پایان‌کار نگرفته، شهرداری عوارض پایان‌کار را محاسبه می‌کند و به این طریق می‌تواند بدهی‌هایش را تهاتر کند. برای مثال بیمارستان میلاد هنوز پایان کار ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که در نامه ذکر شده به هر مقدار لازم ضمن اشاره به تهاتر بدهی با هولوگرام یعنی تایید صحبت‌های معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران می‌گوید: این موضوع بحث تهاتر با هولوگرام است و ربطی به ساخت و ساز و تراکم فروشی ندارد. تامین اجتماعی بعد از دریافت امتیاز هولوگرام به شهرداری مراجعه کرده و در چارچوب قانون مجوز ساخت می‌گیرد.

مدیریت شهری پنجم بارها و بارها تلاش کرده با تغییر مفاهیم به افکار عمومی این موضوع را القا کند که برخلاف دوره گذشته برای تامین هزینه‌های شهرداری از حقوق گرفته تا نگهداشت شهر و پروژه‌های عمرانی دست به دامان هولوگرام فروشی یا مجوزهای ساخت تراکم بیشتر نمی‌رود.

در صحبت‌هایشان می‌گویند ما تراکم می‌فروشیم اما در چارچوب قانون، هرتراکمی غیرقانونی نیست. اما واقعیت اینجاست که با تغییر نحوه طرح هولوگرام فروشی، شهروندان به موضوعی جز اینکه راه ساده و بی‌دردسر برای درآمدزایی انتخاب شده و در به همان پاشنه قبل می‌چرخد، فقط با ظاهری آراسته‌تر، نمی‌اندیشند.