۰ نفر

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

ظلم دولت به شهرداری/ شهرداری از دولت در کمیسیون اصل ۹۰شکایت کند

۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 485656
ظلم دولت به شهرداری/ شهرداری از دولت در کمیسیون اصل ۹۰شکایت کند

رییس شورای شهر تهران گفت: دولت با عدم حمایت از حمل و نقل عمومی ظلم و خطا می‌کنند و شهرداری باید در کمیسیون اصل ۹۰ از دولت شکایت کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: شهردار تهران و معاونین ایشان با اعضای شورای شهر به صورت مجازی جلسه هم اندیشی داشتند و معاونین طرح‌های اولویت محور و تحقق‌پذیر را گزارش دادند و مقرر شد این جلسات درمورد طرح‌ها و پروژه‌ها ادامه یابد و نظرات اعضا و معاونین شهردار و شهردار با همدیگر برای مراحل پایانی سال آخر شورا هماهنگ شود.

او در ادامه با اشاره به جلسه امروز شورای شهر گفت: صحن علنی امروز نیز به صورت ترکیبی برگزار و ۱۳ نفر از اعضا در صحن حضور داشتند و ۵ نفر به صورت مجازی به ما پیوستند و بحث‌ها و دستور جلسه را بررسی کردیم.

رئیس شورای شهر تهران درباره علت خارج شدن یک دستور کار از دستور جلسه امروز گفت: آقای نظری پیشنهاد دهنده این دستور بودند و می‌خواستند خودشان در صحن حضور داشته باشند؛ اما مشکوک به کرونا هستند و به صورت مجازی در صحن حضور داشتند و به درخواست خودشان این دستور عقب افتاد تا در صحن حضور یابند.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌عدم آزادسازی کامل اوراق مشارکت حمل ونقل عمومی سال ۹۸ و درخواست بانک از شهرداری برای ارائه تضامین مربوط به سهم دولت از این اوراق گفت: در همان زمانی که اوراق مشارکت در مجلس به تصویب می‌رسد مشخص می‌شود چه کسی باید بازپرداخت را تضمین کند. در مورد اوراق مشارکت مربوط به شهرداری ها، ۵۰ درصد از آن توسط دولت و ۵۰ درصد توسط شهرداری تضمین بازپرداخت می‌شود و به نظر می‌رسد بانک مرکزی و سیستم بانکی بند اضافی برای شهرداری‌ها ایجاد کردند مبنی بر اینکه ضمن اینکه دولت تضمین می‌دهد، شهرداری‌ها هم باید تضمین کنند و این یک بروکراسی بیش از اندازه است که باید تصحیح شود.

او ادامه داد: چرا وقتی دولت وام می‌دهد و اعتبار آنرا تضمین می‌کند باید چنین اتفاقی رخ دهد، مگر اعتبار دولت انقدر کم شده است که بانک‌ها از خود شهرداری هم تضمین می‌خواهند؟

هاشمی با اشاره به رایزنی با وزیر کار و رئیس بانک مرکزی گفت: با آقای شریعتمداری دراین باره صحبت کردم و برای آقای همتی هم پیغام فرستادم که این موضوع صحیح نیست که بگویند شهرداری اعتبار دارد اما دولت نه! این زیر سوال بردن دولت جمهوری اسلامی است. وقتی ماده ۶۲ برای این اوراق آمده است بانک‌ها به هیچ وجه نباید تضمینی را از شهرداری بگیرند و در گذشته نیز همین گونه بود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر این کار را می‌کنند دارند ظلم و خطا می‌کنند و شهرداری باید از این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کند تا موضوع زودتر بررسی شود تا اگر بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی در این زمینه وجود دارد باطل شود.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات معاون حمل ونقل و ترافیک مبنی بر افزایش قیمت بلیت مترو به ۵ هزار تومان گفت: ایشان توضیح دادند که با توجه به افزایش قیمت‌ها و کم شدن تعداد مسافر قیمت تمام شده بلیت افزایش پیدا کرده است. الان در فصل بودجه هستیم و باید یارانه دولت در این بخش دیده شود.

او ادامه داد: بنظرم آقای هاشمی خیلی به موقع این موضوع را مطرح کردند که قیمت تمام شده مبلغ قبلی نیست و ۱۵ هزار تومان است و براساس مصوبه قبلی یک سوم را مردم، یک سوم را دولت و یک سوم را شهرداری می‌پردازد. طبیعی است که الان باید ۵ هزارتومان را دولت، ۵ هزار تومان را شهرداری پرداخت کند اما درباره ۵ هزارتومان مردم باید تصمیم گیری شود و پیشنهاد ایشان این بود که این سهم مردم باید توسط دولت و شهرداری باید پرداخت شود و منظور ایشان این نبود که بلیت گران شود و لازم است که هم دولت و هم شهرداری در پرداخت سهم خود اقدام کنند.