۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هاشمی: به ایرادات بانکی برای آزاد شدن پول اوراق مشارکت مشکوکم/ علیخانی: حرف و عمل دولت باهم تناسب ندارد

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۱۳
کد خبر: 482793
هاشمی: به ایرادات بانکی برای آزاد شدن پول اوراق مشارکت مشکوکم/ علیخانی: حرف و عمل دولت باهم تناسب ندارد

رییس شورای شهر و رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دلیل آزاد نشدن 1500میلیارد تومان پول اوراق مشارکت را مشکوک و در عین حال حاصل بی‌عرضگی دولت می‌دانند.

 اقتصاد آنلاین_فائزه مومنی؛ یک بانک دولتی هنوز پول فروش 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 98 شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی « مترو  واتوبوس» را واریز نکرده است.

شهرداری می‌گوید وثایق ارائه شده با وجود آنکه شامل سهم 50 درصدی دولت نیز می‌شود از سوی بانک پذیرفته نشده و در عین حال سازمان تامین اجتماعی نیز به دلیل بدهی‌های شهرداری، مانع آزاد سازی این پول می‌شود.

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو هفته گذشته طی گفت و گویی با اقتصادآنلاین اعلام کرد که مشکل شهرداری با تامین اجتماعی حل شده اما هنوز هم پول اوراق مشارکت واریز نشده و افتتاح 11 ایستگاه جدید معطل تزریق پول است.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در گفت و گویی با اقتصادآنلاین از مشکوک بودن واریز نشدن این پول خبر داده و گفت با آقای جهانگیری، معاون اول رییس جمهور تلفنی دراینباره گفت و گو خواهم کرد.

 او می‌گوید: سه ماه از فروش اوراق گذشته اما هنوز بانک پول را به شهرداری نداده است. یک دوره بهره نیز باید پرداخت کنیم که اگر پرداخت نشود، بهره مرکب می‌شود. این در حالی است که شهرداری ضامن 50درصد این اوراق است و مابقی باید توسط دولت تضمین شود.

رییس شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: هرچند درخواست وثیقه برای کل اوراق اشتباه است و طبق ماده 62 مصوبه دولت در اینباره باید 50 درصد مابقی را دولت تضمین کند اما شهرداری کل 1500میلیارد را تضمین کرده و وثیقه ارائه داده است.

هاشمی اضافه می‌کند: با این وجود بانک اعلام کرده وثیقه 1500میلیارد تومانی کافی و مطمئن نیست. من کم کم به این موضوع دارم شک می‌کنم؛ انگار قدرتی از پشت نمی‌خواهد این موضوع حل شود و باید کشف کنم چرا باید این اتفاق بیفتد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه این اتفاق  ظلم به مدیریت شهری و حمل و نقل عمومی است، تاکید می‌کند: به نظر می‌آید بانک مرکزی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به موضوع بانک رفاه و همچنین تامین اجتماعی که به دلیل بدهی‌های سالهای گذشته گیر جدید داده، باید ورود کنند.

هاشمی می‌گوید: من همچنین از آقای جهانگیری،معاون اول رییس جمهور هم می‌خواهم به این موضوع ورود کند، خود من نیز با ایشان تلفنی صحبت خواهم کرد و تقاضا می‌کنم موضوع حل شود.

علیخانی: من هم به موضوع مشکوکم/ همه چیز از بی‌عرضگی دولت می‌آید

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز ضمن تایید صحبت‌های محسن هاشمی مبنی بر مشکوک بودن تعلل بانک در پرداخت پول اوراق مشارکت به حساب شهرداری در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین می‌گوید که؛ این سختگیری مشکوک به نظر می‌رسد. همیشه دست‌هایی در کار است تا موانعی بر سر کارهای کلان و بزرگی که می‌خواهد انجام شود، به وجود بیاید.

 او ادامه می‌دهد: من هم با تایید صحبت‌های آقای هاشمی معتقدم این قضیه مشکوک است، بلاخره بدهی تامین اجتماعی به شهرداری از گذشته بوده و باهم یک توافقاتی کردند، شهرداری و تامین اجتماعی بده بستان دارند، در غالب تهاتر می‌توانند بدهی‌ها را رفع و رجوع کنند اما اینکه امروز انقدر سختگیری بشود آن هم در موضوعی که برای شهر و شهروندان است عادی به نظر نمیرسد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدهایی که از چند ایستگاه مترو داشته است، می‌گوید: مدیران و پیمانکاران مترو امیدوار بودند که این پول تزریق شود تا حقوق کارگران و طلب پیمانکاران را بتوانند پرداخت کنند.اگر این اتفاق نیفتد خیلی از پروژه‌ها می‌خوابد.  

او ادامه می‌دهد: دولت می‌گوید دنبال اشتغال و رونق اقتصادی است، مترو و حمل و نقل اشتغال زا است اگر پول تزریق شود، می‌توانند برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کند. در این سختگیری‌ها و شعارها تناقض وجود دارد.

علیخانی با بیان اینکه ریشه این موضوع در بی عرضگی دولت است، اظهار می‌کند: تصمیماتی که دولت می‌گیرد در حد کاغذ،مصاحبه و شعار باقی می‌ماند و در عمل ضد اشتغال و ضد توسعه است. نه به تعهداتش عمل می‌کنند و نه بدهی‌هایش را می‌دهد.  

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه می‌کند: دولت برای پول شدن اوراق مشارکتی که مجلس تخصیص آن را تصویب کرده هزاران بهانه و گیر می‌آورد. اگر مشکل پولی حل نشود توسعه مترو به تعویق می‌افتد و این شهر و شهروندان هستند که ضرر می‌بینند.

آنطور که از صحبت‌های اعضای شورای شهر بر می‌آید گویی دولت تمایلی به کمک برای توسعه حمل و نقل عمومی که جزو تعهدات خود نیز هست ندارد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد ربط زیادی به مشکلات مالی دولت نداشته و به اختلاف با شهرداری تهران بازمی‌گردد. همان اختلافی که از ورود شهردار به جلسات هیئت دولت جلوگیری کرده و با میان‌داری معاون اول رییس جمهور نیز حل و فصل نشده است.