۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

وعده مدیران شهری به تهرانی‌ها؛ امسال برف غافلگیرمان نمی‌کند!

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲
کد خبر: 481439
وعده مدیران شهری به تهرانی‌ها؛ امسال برف غافلگیرمان نمی‌کند!

مدیریت شهری تهران وعده داده که با اتخاذ تصمیماتی چون تامین خودرو و مشخص بودن نیروهای برف‌روب دیگر مانند سال گذشته غافلگیر نمی‌شویم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هرچند در تهران دیگر مانند گذشته برف نمی‌بارد اما همان سالی یکبار هم به ویژه در مناطق شمالی اگر مدیریت نشود تبدیل به فاجعه خواهد شد.

راه‌اندازی ستادهای برف‌روبی نیز طی سال‌های گذشته حاشیه‌های زیادی داشته است، یکبار پرداخت هزینه به یپمانکاران برف‌روب در سالی که یک قطره برف نیامد در شورای شهر جنجال به پا کرد و بار دیگر همین سال گذشته که برخی از شهرداری‌های مناطق پیمانکار برف‌روب نگرفته بودند و برف غافلگیرشان کرد و راه‌ها قفل شد!

در عین حال شهرداری تهران نیز طی سال‌های اخیر عملکرد مناسبی نداشت و همیشه یکی از انتقادات بزرگ تهرانی‌ها در فصل پاییز و زمستان گرفتگی معابر با باران و برف بوده است. اوضاع عملکرد مدیریت شهری طی سال  گذشته به قدری وخیم شد که حتی روزنامه شهرداری نیز از تیتر «روز غافلگیری» برای مدیریت برف استفاده کرد.

شهرداری‌های مناطق موظف به بکارگیری پیمانکاران برف‌روب بودند اما بسیاری از آن‌ها تا روزی که برف بارید هیچ نیروی برای ساماندهی وضعیت نداشتند. بحرانی‌ترین منطقه نیز منطقه یک بود که نهایتا با حضور شخص شهردار، معاونان،1000 نیروی سازمان بوستان‌ها و البته گذر زمان در آب شدن برف‌ها موضوع در منطقه‌ای حساس و پربارش ختم به خیر شد!

امسال اما معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بنا دارد با یک تغییر استراتژی که به گفته خودشان سرعت و دقت کار را بالا برده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، فرایند برف‌روبی را تغییر دهد؛ استفاده از خودروهای سازمان پسماند برای برف‌روبی.

تصمیمی که ابهام تازه‌ای در روند برف‌روبی شهر ایجاد کرد؛ آیا استفاده همزمان از خودروهای سازمان پسماند برای برف‌روبی در فرایند جمع‌آوری زباله مشکل ایجاد نمی‌کند؟در عین حال آیا شهرداری بازهم امسال غافگلیر می‌شود؟

سیدآرش حسینی میلانی،رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران معتقد است حوزه پیمانکاری برف، انحصار برای برخی ایجاد کرده بود، در عین حال کارایی لازم را نداشته و صلاح شهر در آن رعایت نمی شد.

او با بیان اینکه موضوع فوق مورد اعتراض اعضای شورای شهر قرار گرفته است، به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: چه دلیلی دارد این میزان بودجه بدون این که برفی ببارد برای پیمان‌کاران قائل شویم؟ الگوهای مختلفی را برای این موضوع در نظر گرفتیم؛ برای مثال سال گذشته این مسوولیت را به مناطق سپردیم اما در برخی مناطق بحران رخ داد. ماشین‌آلات تامین نشدند و به دلیل بی‌کیفیت بودن خدمات شهرداری منطقه، نارضایتی ایجاد شد.

این عضو شورا اضافه می‌کند: معاونت خدمات شهری این موضوع را آسیب شناسی کرد و به این نتیجه رسید از نظر اقتصادی به صرفه است که ماشین آلات برف روبی را سازمان پسماند به عنوان یک عامل هزینه‌بر سرمایه‌ای تامین کند که نگهداری متمرکزی داشته باشد و در عین حال ماشین‌آلات مناسب برای عملیات به موقع اعزام شوند.  

آرش میلانی در توضیح وظایف مناطق نیز می‌گوید: در سطح منطقه هم تدبیر بدین شکل است که پیمانکار در مناطق به کار گرفته شود تا به محض فرستادن ماشین‌ها، برف‌روبی آغاز شود. این پیمانکاران در دو مقیاس کوچک یعنی کوچه‌ها و معابر و در مقیاس بزرگ تر مثل بزرگراه‌ها کار خود را انجام می‌دهند. با این روش احتمال غافلگیر شدن تا حد زیادی پایین می‌آید.

وعده مدیریت برف

صدرالدین علیپور،رییس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نیز ضمن ابهام‌زدایی درباره فرسایشی شدن خودروهای جمع‌آوری پسماند به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: ماشین‌های جمع‌آوری پسماند و برف‌روبی بایکدیگر تفاوت دارند. سال‌ها است یکی از تکالیف سازمان پسماند کمک به امر برف‌روبی است.

او توضیح می‌دهد: سازمان پسماند از ادغام سازمان بازیافت و سازمان موتوری ایجاد شده است. تامین ماشین‌های تخصصی برف‌روبی در سازمان موتوری انجام می‌شده است. ما هم از سال‌های قبل ماشین‌های تخصصی برف‌روبی مثل نمک‌پاش داشتیم که به دلیل فرسودگی و عمر زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه می‌کند: برای فعال شدن این بخش پیش از اینکه شرایط تامین ماشین نامناسب شود، خودروهای فرسوده برف‌روبی را به مزایده گذاشته و فروختیم و تعدادی خودروی نو خریداری کردیم. در حال حاضر 200 خودروی جدید و اورهال شده برای برف‌روبی در اختیار سازمان مدیریت پسماند قرار دارد.

علیپور با بیان اینکه وظیفه تامین خودرهای تخصصی بر عهده سازمان پسماند و خودروهای سبک برعهده مناطق است، تاکید می‌کند: امسال از شهریورماه بخشنامه ایجاد آمادگی برای برف به تمام مناطق از سوی شهردار تهران ابلاغ شده و مناطق، سایت‌های برف‌روبی خود را راه‌اندازی کرده‌اند. امسال حساسیت برای مدیریت این موضوع بسیار شدیدتر شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران می‌گوید: در عین حال امسال یک تفاوت ویژه با سال‌های گذشته دارد و آن هم اینکه به جای طرف بودن با پیمانکاران متعدد، ضمن تغییر آنالیز و افزایش درصد درآمدی پیمانکاران رفت و روب، مسوولیت برف‌روبی را هم به آن‌ها محول کردیم.

او ادامه می‌دهد: این موضوع سبب می‌شود مدیریت یکپارچه در ارتباط با برف‌روبی شکل بگیرد و در عین حال سرعت اقدامات بالا و هزینه‌ها به مراتب پایین‌تر باشد. اطمینان می‌دهم که امسال به لحاظ نیروی انسانی، ماشین‌آلات و قراردادها نسبت به سال‌های گذشته بسیار جلوتر هستیم و انشالله هیچ مشکلی هم در حین اجرا پیش نمی‌آید.

بررسی سناریوهای مختلف برای جلوگیری از وقوع بحران

اصغر عطایی، مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران اما به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: خودروهای تخصصی جمع آوری پسماند با خودروهایی که برای برف روبی استفاده می‌شود متفاوت هستند. از گذشته وظیفه تامین خودروهای تخصصی بر عهده شهرداری تهران و به طور خاص سازمان مدیریت پسماند بوده است.

او ادامه می‌دهد: طی این سال‌ها به دلایلی استفاده از این خودروها محدود شد و از پیمانکاران برای این اقدام استفاده کردیم، اما توانستیم با خرید خودرو، زمام کار را در دست بگیریم به نحوی که فرستادن خودرو به محل‌های بحرانی با سرعت و هزینه کمتری انجام خواهد شد.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه خودروهای جمع آوری پسماند، متعلق به پیمانکاران رفت و روب است، اضافه می‌کند:در سال‌های گذشته، اختصاص بودجه خاص به پیمانکاران برف روب در شرایطی که در تهران یا برف نمی‌بارید و یا مقدار آن خیلی کم بود، سبب انتقاد جدی برخی از اعضای شورای شهر شده بود. همین موضوع سبب شد، تا شیوه برف روبی را جهت کاهش هزینه‌ها و رفع مشکلات تغییر دهیم.

عطایی می‌گوید: در حال حاضر خودروهای تخصصی برف روبی مانند نمک‌پاش و شن‌پاش، توسط سازمان مدیریت پسماند تامین و به مناطق فرستاده می‌شود و ماشین‌های سبک توسط خود مناطق به کار گرفته می‌شود. برای تامین نیروی انسانی نیز از پیمانکاران رفت و روب کمک می‌گیریم، به نحوی که قراردادهای آن‌ها تغییر و نحوه آنالیز عملکردشان متفاوت می‌شود.

او در تشریح اقدامات لازم برای موفقیت در برف احتمالی تهران تاکید می‌کند: نیروهای انسانی و تجهیزات از چند روز قبل، همزمان با پیش بینی هواشناسی در نقاط، با توجه به اولویت‌ها و موقعیت‌های مکانی و منطقه‌ای، مستقر می‌شوند، تا بتوانند در کمترین زمان ممکن، خدمت‌رسانی کنند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات این سازمان جهت لایروبی و پاکسازی معابر می‌گوید: از ماه‌ها قبل، به دلیل حساسیت شهردار تهران بر روی موضوع سیل و جلوگیری از آبگرفتگی و خطرهای احتمالی، با همکاری مناطق ۲۲ گانه، به صورت مداوم و مستمر، نسبت به رسوب برداری سازه‌ها و مجاری عبوری اقدام کردیم.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای هماهنگی‌های بین بخشی نیز خبر داده و توضیح می‌دهد: برای ارائه عملکرد مناسب‌تر با واحدهای ستادی شرکت آب منطقه‌ای، استانداری، وزارت کشور، راهور، هواشناسی و مدیریت بحران، هماهنگی‌های لازم انجام شده است. همچنین سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز برای کمک‌رسانی در این روزها، آماده بوده و سایر تجهیزات و ادوات مورد استفاده به وسیله آن‌ها تامین خواهد شد.

او با اشاره به در نظر گرفتن تمامی سناریوها برای جلوگیری از بروز مشکل در حین بارش برف می‌گوید: در عین حال به صورت مستمر از وضعیت مسیل ها، بازدید به عمل خواهد آمد و از دوربین‌های شرکت کنترل ترافیک و معاونت حمل و نقل برای رصد معابر حداکثر استفاده را خواهیم کرد تا کمترین مشکل در برف احتمالی امسال رخ دهد.

به گفته مدیران شهری استفاده از خودروهای برف‌روب سازمان پسماند و کارکرد دوگانه پیمانکاران رفت و روب سبب می‌شود شهرداری عملکرد بهتری در مدیریت برف سال جاری داشته باشد و در عین حال هزینه کم‌تری صرف کند، آن‌ها وعده دادند که دیگر مانند سالهای گذشته غافلگیر نمی‌شوند، ادعایی که صحن و سقم آن در ساعت‌های اولیه برف امسال خود را نشان خواهد داد.