۰ نفر

امروز مطرح شد:

ارائه گزارش حسابرسی سال۹۳ سازمان املاک و مستغلات/ ارقامی که کسری زیاد دارد!

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
کد خبر: 473284
ارائه گزارش حسابرسی سال۹۳ سازمان املاک و مستغلات/ ارقامی که کسری زیاد دارد!

بنا بر گزارش حسابرس مستقل از سال مالی۹۳ سازمان املاک و مستغلات،بسیاری از ارقام بیشتر یا کم‌تر گزارش شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ امروز پیش از شروع بررسی دستورها تعدادی از اعضا تذکراتی را مطرح کردند.

۸ نفر از آن‌ها به نیابت ناهید خداکرمی درباره نصب دیرهنگام تابلوها و بیلبوردهای منقش به تصاویر استاد شجریان انتقاد کردند و به شهرداری تذکر دادند.

آرش میلانی در ادامه از شهرداری تهران خواست تا مطالعات ارزیابی محیط زیستی خط ۱۰ مترو را در دستور کار قرار دهد.

محمد سالاری نیز درباره وضعیت‌ گودهای پرخطر تهران تذکر داد.

او با اشاره به حادثه ریزش گود پرخطر منطقه ۱۷ که هفته گذشته اتفاق افتاد به مالکین گودهای پرخطر هشدار داد و اعلام کرد شهردای حقوق عامه را جدی بگیرد و نسبت به ایمن سازی گودها اقدام کند.

او همچنین نسبت به بروکراتیک بودن فرآیندها در شهرداری انتقاد کرد و از شهردار خواست تا وظایف را به مناطق و سازمان‌ها برون‌سپاری کند.

افشین حبیب زاده نیز به لزوم برخورد با استفاده کنندگان انحصاری از معابر عمومی تذکر داد و قرار دادن موانع مقابل ساختمان‌ها و محل کسب برای جلوگیری از پارک خودروها را از مصادیق نقض حقوق شهروندی دانست.

مجید فراهانی نیز از لزوم ارائه گزارش دیون پرداخت شده از ابتدای سال جاری تاکنون گفت و ازشهرداری خواست به جای بهانه تراشی در مسیر عمل به مصوبات شورا گام بردارد.

حجت نظری هم نسبت به عدم مناسب سازی کامل معابر شهر تهران تذکر داد و اعلام کرد که همچنان تهران شهری مناسب برای توان یابان نیست.

در ادامه یک فوریت لایحه تعیین تکلیف املاک شهرداری تهران دستور اول شورای شهر تهران بود که با ۱۵ رای موافق تصویب شد. حسن رسولی در جریان رسیدگی به این لایحه گفت که تنها مرجع تصمیم گیرنده واگذاری اموال شهر شورای شهر تهران است.

در ادامه نامه فرماندار تهران درباره اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه « نظام نامه انتخاب ، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران »بررسی شد و به سه بند آن پاسخ داده شد که اعضا به آن رای مثبت دادند.

در ادامه جلسه لایحه شهرداری درباره اصلاح بند (١)تبصره چهارم(۴) بودجه مصوبه سال ١٣٩٩ شهرداری تهران و مجوز انتشار ۴۰۰۰میلیارد تومان اوراق مالی به منظور اجرای طرح های حمل و نقل عمومی شهر تهران بررسی و به فوریت آن رای مثبت داده شد.

گزارش حسابرس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حسابرسی" سازمان  املاک و مستغلات شهرداری تهران برای سال مالی 1393"  نیز در ادامه جلسه قرائت شد.

مجید فراهانی درباره این گزارش گفت: در بهمن ماه سال گذشته بررسی و ارزیابی گزارش حسابرسی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برای سال مالی ۹۳ مفصل بحث و صحبت کردند؛‌اما فرصت برای اینکه گزارش حسابرس ارائه شود نبود و با تشخیص هیات رئیسه این گزارش امروز ارائه می‌شود.

سپس مهناز آفرند به عنوان حسابرس مستقل به قرائت این گزارش پرداخت. او با اشاره به بندهای مختلف این گزارش گفت: اسناد دریافتی مندرج در یادداشت توضیح مشتمل بر مبلغ ۲۱۳ میلیارد ریال اسناد دریافتنی بلند مدت می‌باشد. لذا دارایی‌های جاری مبلغ ۲۱۳ میلیارد ریال بیشتر و دارایی های بلندمدت به همین مبلغ کمتر منعکس شده است. 

او ادامه داد: ارقام مقایسه سرفصل‌های مذکور نیز معادل مبلغ صد و شصت و هشت میلیارد ریال به ترتیب  بیشتر و کمتر گزارش شده است. 

آفرند افزود: به موجب بررسی های به عمل آمده مبلغ ۵۴۴ میلیارد ریال از مطالبات سازمان مندرج در یادداشت‌های توضیحی ۵، ۶ و ۱۰.۱ اقلام راکت و سنواتی است. عمده مبلغ مذکور معادل ۳۸۱ میلیارد ریال طلب و از شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری  و همچنین  ۴۱ میلیارد ریال اسناد دریافتنی برگشت شده می‌باشد. 

این حسابرس گفت: تعدیل حساب‌ها از این بابت ضروری بوده،‌لیکن به دلیل عدم دسترسی به مستندات کافی،‌ تعیین آثار مالی ناشی از این موضوع برای موسسه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

آفرند در ادامه گفت: مطالبالت کارگزاران به طور خالص و ناشی از ارائه کلیه خدمات تملک،‌ واگذاری،‌ اجاره،‌ خدمات هولوگران و انتقال دیون و حق الزحمه کارگزاری براساس توافق نامه‌های فی مابین می‌باشد. براساس توافق‌نامه مذبور  سه درصد حق‌الزحمه کارگزاری  و سه درصد حق‌الزحمه مازاد نسبت به میزان طلب تسویه پیمانکاران پیش‌ بینی گردیده است اما نسبت به کلسه خدمات کارگزاران صرف نظر از میزان  تسویه طلب پیمانکاران در سال مالی مورد گزارش ۵ درصد حق الزحمه کارگزاری در حساب‌های مربوطه شناسایی گردیدده است. حق بیمه حق الزحمه مذکور کسر و شناسایی نگردیده  و مستندات کافی نیز  از بابت میزان تعهدات تسویه شده  توسط کارگزاران  به این موسسه ارائه نگردیده است،‌ لذا به دلیل عدم دسترسی  به مستندات کافی‌فتعیینت آثار مالی ناشی از این موضوع برای موسسه امکان‌پذیر نمی‌باشد. 

او  افزود: طلب از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران با بدهی به دیگر سازمان‌ها تهاتر گردیده و خالص بدهی سازمان به مبلغ ۵۷ میلیارد ریال در ترازنامه منعکس گردیده است. تهاتر مذکور مغایر با استانداردهای حسابداری است و  بدهی به سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به مبلغ ۹۶۸ میلیارد ریال بوده که به مبلغ ۱۵۵ میلیارد ریال در ترازنامه کمتر گزارش شده است. 

او در ادامه گفت: پلاک‌های ثبتی متعلق  به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مبلغ ۵۴۸ میلیارد ریال بدون رعایت آئین نامه ضوابط و مقررات تملک گردیده است. به موجب موافقتنامه مورخ ۲۶/۷/۸۹ فی مابین سازمان املاک و مستغلات و ستاد اجرائی فرمان امام‌،  ۵ فقره پلاک  ثبتی مجموعا به مبلغ ۹۸۹ میلیارد ریال از جانب  ستاد اجرائی فرمان امام به شهرداری واگذار شده است و به موجب مستندات موجود از ۵ فقره پلاک ثبتی مذکور،‌دو فقره پلاک ثبتی به ارزش ۶۷۵ میلیارد ریال  و یک فقره به ارزش ۵۲ میلیارد ریال،‌  در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به عنوان تملک دارائی در دفاتر سازمان ثبت و در غالب هولوگرام تهاتر شده و در سنوات گذشته توسط شهرداری تهران به بانک مرکزی فروخته شده است اما مستنداتی در اینباره به موسسه ارائه نگردیده است. 

آفرند افزود: صورت جریان وجوه نقد مطابق با استانداردهای واقعی تهیه نگردیده است و بیانگر جریان های واقعی وجوه های ورودی و خروجی نمی باشد.