۰ نفر

امروز در صحن شورا مطرح شد:

عملکرد ابهام‌آلود درآمد و هزینه برج میلاد/ پیوستن شهروند و همشهری به بورس

۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبر: 468858
عملکرد ابهام‌آلود درآمد و هزینه برج میلاد/ پیوستن شهروند و همشهری به بورس

عضو شورای شهر تهران نسبت به عملکرد ابهام‌آلود درآمد و هزینه برج میلاد انتقاد کرد.

 

اقتصاد آنلاین فائزه مومنی؛ دویست و سی و هشتمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران با نطق محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس آغاز شد. 

بعد از نطق رییس شورا، شورایار منطقه 8 درباره چالش‌ها و مشکلات منطقه گزارشی ارائه داد و هرکدام از اعضای شورا نیز نکاتی را مطرح کردند. 

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورا از ارسال لایحه‌ای به مجلس خبر داد که طی آن ایجاد نهاد شورایاری قانونی خواهد شد. 

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران نیز از ضرورت احداث بوستان در بافت فرسوده گفت و  اقتصاد بافت فرسوده را منوط به کمک‌های شورای عالی معماری و شهرسازی دانست. 

محمد جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا از حمایت شورای شهر از برگزاری انتخابات شورایاری دوره پنجم با وجود مقاومت‌ها گفت، زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری استفاده از زنان برای شهرداری مناطق را مورد تاکید قرار داد و حسن رسولی، خزانه‌دار شورا از پشتیبانی شورای پنجم از شورایاری‌ها تا پایان دوره گفت.  

در ادامه و همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ با حضور در صحن شورای شهر تهران یاد و نام شهدا را گرامی داشت. 

در ادامه تعدادی از اعضای شورا تذکراتی را مطرح کردند. 

ابهام در ۸۵ درصد بخش درآمد و هزینه شرکت برج میلاد

بهاره، آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند  از ابهام در ۸۵ درصد بخش درآمد و هزینه شرکت برج میلاد انتقاد کرد.

او درخصوص منعکس نشدن ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سند بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه گفت: این عدم انعکاس بدین معناست که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی این شرکت.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که هر سال بین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد منعقد می‌شود، بهره‌برداری از برج میلاد در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. براساس این تفاهم‌نامه که به تفاهم‌نامه ۸۵-۱۵ معروف است ۱۵ درصد از درآمدهای کسب‌شده که در سال گذشته مبلغی در حدود ۱۵میلیارد تومان بوده است، صرف هزینه‌های تشکیلاتی شرکت برج میلاد شده و ۸۵ درصد از آن به شهرداری تهران تعلق می‌گیرد که باید پس از واریز به خزانه، به صورت صد درصد تخصیص به شرکت برج میلاد بازگشت داده شود تا  به طرفیت از شهرداری صرف هزینه‌های نگهداشت برج میلاد شود. 

وی افزود: به بهانه زمان‌بر بودن واریز درآمد محقق شده به حساب خزانه و سپس  تخصیص صد درصد آن به شرکت، شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه به شرکت برج میلاد اجازه می‌دهد این واحد راسا به محض تحقق درآمدها، آن را هزینه کند و پس از انجام هزینه در انتهای هر سال مالی، اسناد را جهت تایید به معاونت مالی ارسال کند.

آروین ادامه داد: بر مبنای همین گردش کار مالی موضوع این تفاهم‌نامه است که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی شرکت برج میلاد و سالانه به شکلی کاملا غیرشفاف، در قالب حساب‌های فی‌مابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه می‌شود.  

وی تصریح کرد: شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت این ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حساب‌های خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات ۸۵ درصد از درآمد و هزینه خود در دفاتر خود خودداری می‌کند. به همین دلیل این اعداد و ارقام علی رغم اینکه هرساله محقق و هزینه می‌شود اما نه در ترازنامه شهرداری و نه در ترازنامه شرکت نامبرده دیده نمی‌شود و این مصداق عینی پنهان‌کاری است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بیان اینکه مانع اصلی اتصال شرکت برج میلاد به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران (سامانه‌های جامع مالی و معاملات) همین عدم ثبت و انعکاس همین ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه است، گفت: اتصال این شرکت به این دو سامانه، مستلزم شفاف شدن این گردش کار غیرشفاف در مورد ۸۵ درصد از درآمدهای این شرکت است.

آروین تصریح کرد: کمیته شفافیت و شهر هوشمند در دو سال گذشته، جلسات متعددی را جهت شفافیت‌بخشی به این فرآیندهای غیرشفاف از طریق اتصال کامل شرکت برج میلاد به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران و غیرفعال کردن سامانه‌های موازی ثبت عملکرد مالی در این شرکت انجام داده و راهکارهای متعددی را جهت ثبت و انعکاس شفاف ۸۵ درصد درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سامانه‌های ثبت عملکرد مالی شهرداری تهران ارائه کرده است اما پس از دو سال برگزاری جلسات و پیگیری‌های متعدد در این خصوص و توافق مدیران ذیربط برای به‌کارگیری راهبردهای ارائه شده و حل مساله، همچنان در هر جلسه مجددا همان دلایل تکراری روز نخست اظهار می‌شود و پیشرفتی در حل این مسئله حاصل نشده است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اخیرا پس از پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های مکرر، این شرکت اقدام به ثبت اسناد هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران می‌کند اما تاسف‌بارتر ذکر این نکته است که پس از گذشت نیمی از سال ۹۹ تمامی اسناد حسابداری این شرکت نه تنها قطعی نشده است بلکه همچنان در حالت تنظیمی بوده و هر لحظه در حال دستکاری و تغییر است. 

وی در پایان گفت: از این رو به شهردار تهران تذکر می‌دهم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این عدم شفافیت غیرقابل باور در خصوص میلیاردها تومان درآمد و هزینه شرکت برج میلاد اقدام نموده به‌‌گونه‌ای که کلیه درآمدها و هزینه‌های شرکت برج میلاد در دفاتر حسابداری شهرداری تهران منعکس شده و شرکت برج میلاد به طور کامل به دو سامانه جامع مالی و جامع معاملات متصل شود.

در ادامه شهربانو امانی نیز نسبت به خشک شدن باغ 27 هزار متری «ادونتیست» هشدار داد و احمد مسجد جامعی نیز بر لزوم حفظ تابلوهای قدیمی خیابان های تهران تاکیدکرد.

الهام فخاری نیز طی تذکری گفت: متأسفانه علی‌رغم گذشته ماه‌ها هنوز حکم مدیریت سازمان خدمات و رفاه اجتماعی به‌صورت سرپرست است و موعد قانونی حضور سرپرست گذشته و لازم است مدیریت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با توجه به اینکه در آغاز پاییز هستیم در این‌ارتباط تعیین تکلیف کند.

در ادامه این جلسه آرش حسینی میلانی از نیز طی تذکری گفت: فعالیت تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه ۲۲ طی دو ماه گذشته بنا به دلایل مختلف متوقف شده و در نتیجه آب دریاچه تصفیه نمی‌شود که این مسئله موجب کاهش اکسیژن آب و به وجود آمدن مشکلات محیط زیستی و بوی نامطبوع می شود.

شورای شهر جای بیانیه دادن نیست

در نهایت نیز حسن خلیل‌آبادی نسبت به گزارش رابط شورایاری منطقه 8 گلایه کرد. 

او گفت: امروز در صحن شورا اتفاقی افتاد که زیبنده نبود چراکه رابط شورایاری به جای گزارش وضعیت منطقه اش به قرائت بیانیه آن هم علیه معاونت اجتماعی شهرداری  و کمیسیون اجتماعی  شورای شهر اقدام کرد.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه قرائت بیانیه علیه بخشی از شورای شهر در حالی بود که عده زیادی از اعضای شورا سابقه شورایاری در محلات خود را دارند، اظهارکرد: شورای شهر که با شورایاری مخالف نیست،  دیوان عدالت  اداری  فعالیت این نهاد را مغایر قانون دانسته است و ما هم نگران هستیم که مبادا فردا مسئولان قضایی بگویند چرا بودجه شهرداری را خرج جایی کردید که غیر قانونی بوده است؟

این عضو شورا با بیان اینکه من پیشنهاد دادم که اعضای شورای شهر نامه استفساریه به دیوان عدالت بنویسند و بپرسند که آیا این مصوبه فعلی دیوان به شورایاری فعلی تسری می یابد یا نه؟ گفت: هیات رئیسه نباید اجازه می داد که  یک بخش شورا به یک بخش دیگر توهین کند این در حالیست که ما مخالف شورایاری نیستیم بلکه باید مجلس از نظر قانونی به شورایاری کمک کند.

در ادامه این جلسه بخش پایانی طرح « الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع ( Q.R.Code ) برای آثار معماری ارزشمند معاصر ، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت و اعضا بررسی یک فوریت لایحه تهران درباره« برنامه عملیاتی اقدامات و زمان بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه » را روی میز کار خود قرار دادند. 

همچنین بعد از بررسی یک فوریت لایحه شهردار تهران درباره « برنامه تحقق شهر بیدار در تهران » و انتخاب 2 نفر از اعضای شورای شهر تهران به عنوان اعضای ناظر موضوع  بند ششم (6)ذیل ماده دهم (10) مصوبه « طرح تفصیلی ویژه منطقه 22، سند راهبردی توسعه منابع انسانی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.