۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

رییس سازمان املاک شهرداری؛ امکان انتشار اطلاعات املاک واگذار شده را نداریم/ واکنش به نامه احمد توکلی

۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۵۴
کد خبر: 467254
رییس سازمان املاک شهرداری؛ امکان انتشار اطلاعات املاک واگذار شده را نداریم/ واکنش به نامه احمد توکلی

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: طبق قانون اجازه انتشار اطلاعات املاک واگذار به غیر شده شهرداری را نداریم.

 اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ چندی پیش محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در گفت و گویی با اقتصادآنلاین اعلام کرد که لایحه املاک بند 6 ماده 55 به زودی از سوی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به شورا ارسال می‌شود.

بعد از آن معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هرچند از زمان ارائه لایحه املاک مذکوری خبری نداد اما گفت سامانه‌ای راه‌اندازی شده که طی آن همه کسانی که تا پیش از این ملک، زمین یا فضایی از شهرداری دریافت کرده‌اند، اگر درخواست ادامه حضور در ملک شهرداری را دارند، باید در این سامانه درخواست خود را ثبت کنند.

در تازه‌ترین اظهار نظرها درباره املاک نیز، افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران نیز گفته است که در لیستی تعداد املاک واگذار شده به غیر، املاک در اختیار شهرداری، املاک تخلیه شده، املاکی که پرونده آن به دادگاه ارجاع شده است مشخص شده، است. این لیست مهر محرمانگی ندارد و انتشار آن بر خلاف ضوابط نیست. چرا که اصلا محرمانه نیست و من به شخصه معتقدم که باید این لیست منتشر شود.

محمد نادر محمدزاده،رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اما در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اطلاعات املاک به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در این خصوص قانون انتشار و حق دسترسی آزاد به اطلاعات وجود دارد که درعین حال که اساس آن بر دسترسی آزاد اطلاعات هست لیکن  برای انتشار  برخی  اطلاعات نیز محدودیت ایجا کرده است.

او ادامه داد: ما بدون مجوز نمیتوانیم  اطلاعاتی که مربوط به اشخاص هست را منتشر کنیم اما لیست کامل این موارد در اختیار  شورای شهر قرار داده شده  وشورا می‌توانند به تشخیص خود در این خصوص  اقدام نمایند و یا مصوبه‌ای را گذرانده و به ما ابلاغ رسمی شود تا منتشر کنیم.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام ارائه لایحه معاونت اجتماعی و فرهنگی درباره املاک مربوط به بند 6 ماده 55 گفت: بر اساس نظر شهردارتهران ، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری به عنوان دبیرخانه تعیین تکلیف این املاک در نظر گرفته شده است.طی بررسی‌های معاونت مذکور نیمی از این 1900ملک تحت نظارت معاونت اجتماعی شهرداری تهران هستند و نیازی به تخلیه ندارند و باید در غالب لایحه به شورا ارسال شوند.

محمدزاده اضافه کرد: حدود ۳۲۰ ملک دارای انحراف از موضوع بند ۶ ماده ۵۵ هستند که باید تخلیه شوند که حدود  یک سوم این تعداد تا کنون  تخلیه شده‌اند. حدود ۱۵۰ ملک  نیز در اختیار  نهادها و دستگاه ها عموی هستند مثل نیروی انتظامی و پلیس راهور و دادگستری و غیره که باید این تعداد هم در غالب  لایحه به شورا برود. وحدود ۴۵۰ ملک  نیز  در کمیته مشترکی با حضور معاون مالی، مدیر کل دفتر شهردار، رئیس سازمان املاک، رئیس بازرسی و به دبیری  معاون اجتماعی و فرهنگی ذر حال بررسی هستند که احتمالا تعداد زیادی از آن‌ها به سمت تخلیه خواهند رفت.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران همچنین در واکنش به نامه احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت درباب ارائه اطلاعات املاک واگذار شده به رییس شورا نیز گفت: نامه خطاب به رییس شورای اسلامی شهر بوده و ایشان در اینباره باید تصمیم بگیرند لیکن  دیده‌بان شفافیت نیز شامل قانون مذکور بوده و در ارائه اطلاعات اشخاص به این نهاد نیز محدودیت وجود دارد  .

 اما سایر نهادهای قانونی و  نظارتی مانند قوه قضاییه ، بازرسی کل کشور ، شورای شهر و غیره این اطلاعات را در اختیار دارند.