۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

شرط ثبت جهانی خیابان ولیعصر/ جزییات جلسه با نهادهای ذی نفع

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۲۸
کد خبر: 466404
شرط ثبت جهانی خیابان ولیعصر/ جزییات جلسه با نهادهای ذی نفع

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر باید رویکرد خیابان کامل و انسان محور را در آن پیاده کنیم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین اقدامات برای ثبت خیابان ولیعصر به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در راستای رویکرد هویت و کیفیت‌بخشی به شهر که در چارچوب و لوای رویکرد انسان محوری مدیریت شهری دوره پنجم است شهردار تهران اهتمام جدی دارد که خیابان ولیعصر را به عنوان طولانی و یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر تهران که از جنوبی‌ترین محلات و مناطق تهران تا شمالی ترین آن‌ها  امتداد دارد، به ثبت جهانی برساند.  

او با بیان اینکه در همین رابطه شورای سیاست‌گذاری هر چند با تاخیر ایجاد و سلسله نشستهایی در این ارتباط برگزار کرده شده است، تاکید کرد: خیابان ولیعصر  دارای یک منظر طبیعی کم نظیر و بی نظیر نسبت به چشم انداز کوه دماوند است که در مابقی خیابان‌های تهران شاهد چنین منظر طبیعی نیستیم. درعین حال این خیابان نماد درخت چنار نیز در شهر تهران است.

سالاری اضافه کرد: تهران در دهه و صده‌های گذشته به عنوان چنارستان نامیده می‌شده است. امروز نیز به رغم اینکه تعداد قابل توجهی از درختان کهن سال شهر قطع و خشک شدند اما خیابان ولیعصر با احیا و غرس درختان هنوز هم نماد چنارستان است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: ضمن اینکه خیابان ولیعصر نماد محلات و مناطق شهر تهران نیز هست؛ بخشی از محدوده‌های اکثر مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی در این خیابان واقع شده است.

او با بیان اینکه باید هدف از ثبت جهانی خیابان ولیعصر را تبیین کنیم، توضیح داد: اینکه خیابان ولیعصر برای چه ثبت شود و مردم شهر تهران از ثبت جهانی آن چه منافعی می‌برند باید مشخص باشد. همواره در کشور زمانی که با واژه ثبت روبهرو می‌شویم رویکرد سلبی، صیانت و حفاظت صرف و قفل کردن بهره برداری به ذهن متبادر می‌شده و همین موضوع سبب شده مالکان این بناهای تاریخی و ارزشمند به جای استفاده از آن‌ها  متضرر شوند. 

این عضو شورا ادامه داد: البته طی سال‌های اخیر و یک دهه گذشته تغییر رویکردی نسبت به ثبت در نگاه عمومی ایجاد شده و  شهرهایی مثل یزد در این زمینه پیشتاز بوده‌اند.  ثبت به جای آنکه مترادف با فریز، عدم بهره برداری و ضرر برای مالکان و ساکنان محدوده قلمداد شود، به منزله ارتقای کیفیت محیطی، حضور گردشگر و منفعت‌بری شناخته می‌شود. 

سالاری اضافه کرد: پیشنهاد داده شده که اگر بنا است خیابان ولیعصر ثبت جهانی شود باید تمام ویژگی‌های یک خیابان کامل مثل حمل و نقلی عمومی، دوچرخه، محل استراحت و گفتمان‌سازی میان شهروندان را داشته باشد. 

این عضو شورا با بیان اینکه قطعا در یک یا چند سال نمی‌شود این خیابان را مبتنی بر همه رویکردهای خیابان کامل کیفی سازی کرد، تاکید کرد: اما به صورت الگو می‌شود در یکسری از بخش‌ها و مقاطع این کار را کرد. اگر این کار انجام شود آنگاه خیابان ولیعصر با رویکرد خیابان انسان محور به ثت جهانی خواهد رسید.  

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: اما در نتیجه این ثبت باید همه ذی نفعان سود ببرند. در واقع به موازات تمامی رویکردها بایدیک دیالوگ اجتماعی گسترده را در سطح شهروندان تهرانی ایجاد کنیم که ثبت جهانی خیابان ولیعصر به مطالبه عمومی تبدیل شود. 

او در پایان گفت: در جلساتی که با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت مربوطه داشتیم از این موضوع به شدت استقبال شد؛ اما برای ورود به ثبت جهانی شاخصه‌هایی نیاز است و آنها پیشنهاد دادند در  مقوله‌هایی که می‌شود شاخص‌های کیفیت ساز ایجاد شد کار کنیم تا وقتی  از کارشناسان ثبت جهانی دعوت می‌کنیم ویژگی‌های قابل ارائه وجود داشته باشد. البته خیابان ولیعصر به صورت بالقوه برخی از این شاخص‌ها را دارد اما باید مجموعه قابل توجهی از شاخص های دیگر نیز با رویکرد هویت‌بخشی ایجاد کنیم.