۰ نفر

عضو شورای شهر تهران:

شهردار تهران توهم استیضاح نشدن دارد/ برخی از پاسخ‌های شهرداری به تذکرات، توهین است

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۰۰
کد خبر: 464080
شهردار تهران توهم استیضاح نشدن دارد/ برخی از پاسخ‌های شهرداری به تذکرات، توهین است

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر شهردار تهران این توهم را دارد که شورا او را استیضاح نمی‌کند حتما باید از خواب بیدار شود، ما در آینده خیلی نزدیک با طرح سوال در موضوعات مختلف از شهردار نشان خواهیم داد که این تصور توهمی بیش نیست.

 اقتصاد آنلاین - آیناز افروزمنش؛ حجت نظری در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقاد برخی از اعضا از پاسخ ندادن شهرداری به تذکرات و یا قانع نبودن پاسخ‌ها به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قانون به شورا جایگاه نظارت داده اما ابزار نظارتی لازم را به اعضای شورا نداده است. تنها ابزاری که اعضای شورا در اختیار دارند تذکر دادن، طرح سوال و استیضاح شخص شهردار است.

او ادامه داد: در شهری مثل تهران نمی‌توان مدام شهردار را به صحن شورا آورد و از او طرح سوال کرد؛ لذا این ابزار یک ابزار ناکارآمد است. ما مکررا در موضوعات مختلف به شخص شهردار تهران، معاونین شهردار، شهرداران مناطق و روسا،مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها تذکر می‌دهیم؛ اما متاسفانه یا با پاسخ مواجه نمی‌شویم یا پاسخ‌هایی که داده می‌شود اساسا با تذکر مطرح شده نسبتی ندارد و چندان نمی‌تواند کارگشا باشد.

نظری اضافه کرد: متاسفانه تا به امروز برخی از پاسخ‌هایی که به اعضای شورا و بنده رسیده باید با کمال تاسف بگویم آن‌ها را توهین به خودم تلقی کردم؛ برای مثال من درباره دسترسی به سامانه جامع منابع انسانی تذکری دادم؛ بماند که در مورد ایجاد دسترسی  مقاومت و توهین‌های زیادی شد و در نهایت که مجبور شدند دسترسی ایجاد کنند، دسترسی دادند که هم داده باشند و هم نداده باشند؛ یعنی عملا همچنان به سامانه جامع منابع انسانی دسترسی نداریم اما سامانه‌ای در ظاهر مربوط به منابع انسانی دسترسی داریم که فقط تعدادی نمودار به ما می‌دهد و متاسفانه دسترسی این سامانه هم تا سال 1396 است و این یک توهین بارز به شوراست.

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران تاکید کرد: یعنی اگر شما به عنوان یک شهروند عادی وارد سایت شهرداری و بخش سامانه شفافیت شوید می توانید اطلاعات مربوط به تعدادی از کارمندان شهرداری و حتی حقوق پایه مدیران ارشد شهرداری را هم ببینید اما در سامانه‌ای که به اعضای شورا دسترسی داده شده هیچکدام این موارد را نمی‌توانید ببیند؛ لذا بسیاری از این تذکرها منتج به نتیجه نمی‌شود و پاسخ‌ها توام با توهین است.

نظری با بیان اینکه شهرداری در پاسخ دادن به تذکرات چندان جدی نیست، تاکید کرد: به نظرم دلیل عمده‌اش آن است که شهرداری می‌داند عضو شورا ابزار لازم برای پاسخ گرفتن از شهرداری را ندارد و اگر بخواهد پاسخ  بگیرد نهایتا می‌تواند شخص شهردار را مورد سوال قرار دهد و او را استیضاح کند. چیزی که به نظرم لازم است مجلس شورای اسلامی حتما به آن ورود کرده و برای شهرهایی با جمعیت‌های مختلف  قواعد متفاوتی در حوزه مدیریت شهری در نظر بگیرد.

او توضیح داد: یعنی مشخصا پیشنهاد می‌کنم برای شهرهای با جمعیت بالا که کلان شهر محسوب می‌شوند این امکان وجود داشته باشد اعضای شورا فارغ از این که شهردار را انتخاب می‌کنند مانند دولت به کابینه شهردار هم رأی اعتماد دهند و متعاقبا بتوانند از  کسانی که به آنها رأی اعتماد می‌دهند پاسخ بخواهند و از آنان نیز طرح سوال کنند.

این عضو شورای پنجم تاکیدکرد: این اتفاق به مراتب می‌تواند نقش نظارتی شوراها را پر رنگ‌تر کند و امکان پاسخ‌گیری را افزایش دهد. در شرایط کنونی چون شهرداری خاطرجمع است که شورا ممکن است به سمت استیضاح نرود خود را به پاسخ دادن چندان ملزم نمی کند اما بنده این اطمینان را به آقای شهردار می‌دهم که اگر توهم دارد شورا او را استیضاح نمی‌کند حتما باید از خواب بیدار شود، ما در آینده خیلی نزدیک با طرح سوال در موضوعات مختلف از شهردار نشان خواهیم داد که این تصور توهمی بیش نیست.