۰ نفر

تایید کمتر از ۵درصد عناوین پژوهشی در یک سال گذشته

علت فسخ قراردادهای مطالعاتی با پیشرفت‌‌های بالای ۷۰درصد در شهرداری چه بود؟

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۴۱
کد خبر: 463430
علت فسخ قراردادهای مطالعاتی با پیشرفت‌‌های بالای ۷۰درصد در شهرداری چه بود؟

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: طی یک سال گذشته حدود ۴ هزار عنوان پژوهشی به مرکز مطالعات شهرداری پیشنهاد شد و کمتر از ۵ درصد از این عناوین مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «محمدحسین بوچانی» رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درخصوص گذشت یک سال از راه‌اندازی سامانه پژوهشیار و نتایجی که از آن حاصل شده، گفت: از رونمایی نسخه جدید سامانه پژوهشیار که هدف آن یکپارچه‌سازی پژوهش، مطالعات و تحقیقات در مجموعه شهرداری و همچنین شفاقیت در قراردادهای پروژه‌های مطالعاتی و تلاش برای مدیریت دانش است، یک سال می‌گذرد، زمانی که این اقدام را انجام دادیم، ۸۲۶ عنوان مطالعاتی را در سامانه بارگذاری کردیم و با جستجو و اخذ دسترسی از سوی شهرداری امکان مشاهده این اطلاعات بود، اما به تدریج آن را به سامانه شفافیت اتصال دادیم تا همه مردم شهر تهران بتوانند قراردادها را ببینند و در گام بعدی قراردادها نیز در سامانه جامع معاملات شهرداری انتشار یافت.

رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران افزود: تا امروز نزدیک به ۵ هزار رکورد مطالعاتی در سامانه پژوهشیار ثبت شده است که به سامانه شفافیت اتصال دارد و مردم می‌توانند با یک جستجوی ساده از آن استفاده کنند.

او در ادامه گفت: از ۵ هزار رکورد مطالعاتی، دو هزارو دویست مطالعه خاتمه یافته و ۲۰۰ کتاب انتشار عمومی داشته است. همچنین از سال گذشته تاکنون هزار و ۱۳۳ عنوان پژوهشی از بخش‌های مختلف شهرداری ثبت شده و به طور متوسط روزانه در حدود ۵ اثر در مرکز مطالعات شهرداری تهران ثبت می‌شود که از این تعداد ۳۸۱ عنوان مورد تایید قرار گرفته‌اند.  

بوپچانی در تشریح پژوهش‌هایی که تاییدیه نگرفته‌اند، گفت: بقیه آثار یا موازی بوده‌اند، یا تجمیع شدند و یا برگشت خوردند. برای مثال تمامی مناطق ۲۲ گانه اعلام کردند که در مرزبندی محلات دچار مشکل هستند و ۲۲ درخواست را به یک پروژه واحد به نام مرزبندی مناطق و نواحی شهر تهران تبدیل کردیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری افزود: همچنین سنجش میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری نیز ۲۲ پروژه بود که آن را به یک پروژه تبدیل کردیم تا هم هزینه پایین بیاید و هم بهره‌وری بالاتر برود و یا مناطق درخواست داشتند که ارزیابی محیط‌زیستی مناطق و فعالیت‌های عمرانی را جداگانه انجام دهند که آن را تجمیع و در قالب یک پروژه تعریف کردیم.

بوچانی با بیان اینکه برای جلوگیری از موازی‌کاری، ایجاد یکپارچگی در حوزه پژوهش یک کار حقوقی انجام گرفت، تصریح کرد: در قالب تبصره‌های بودجه مصوب شورای شهر، تبصره ۲۶ را تصویب و در آن تکلیف شده است تا تمام دستگاه‌ها در شهرداری تهران باید عنوان هر نوع مطالعه‌ای را قبل از وضع قرارداد در سامانه پژوهشیار ثبت کنند. همچنین براساس این تبصره بدون تایید مرکز مطالعات امکان آغاز پژوهشی وجود نداشت.

او گقت: ذی حسابان شهرداری را نیز مکلف کردیم که بر این امر نظارت کنند.همچنین سامانه پژوهشیار را به سامانه قراردادها متصل کردیم و اکنون در مسیر بهره‌وری هستیم.

او در پاسخ به این سوال که با این اقدام در مدت یک سال گذشته چه میزان از موازی کاری جلوگیری شده است؟ گفت: قاعدتا باید به صد درصد برسد، در طی یک سال گذشته حدود ۴ هزار عنوان پیشنهاد شد و کمتر از ۵ درصد عناوین مورد تایید قرار گرفت.

بوچانی در پاسخ به این سوال که علت فسخ قرارداد برخی پروژه‌های مطالعاتی با پیشرفت‌های بیش از ۸۰ درصد و بعضا تا ۹۰ درصد در گزارش عملکرد سالانه مرکز چیست؟ تصریح کرد:  وقتی پروژه‌ای شروع می‌شود بین کارفرما و مجری تکالیفی صورت می‌گیرد. برای مثال ما تکلیف می‌کنیم که پروژه باید لایحه‌ای داشته باشد و مورد تایید بهره‌بردار قرار گیرد و یا مقاله علمی پژوهشی چاپ کند و یا ده درصد از قراردادها در دوره ۶ ماه تمدید زمانی نخورد، اما برای برخی مجری‌ها تمدید قرار داد رخ می‌دهد و در نتیجه ما با ۹۰ درصد پروژه را خاتمه می‌دهیم.این به معنای انجام نشدن کار نیست، مگر اینکه پروژه کمتر از ۷۰ درصد باشد، اما فسخ پروژه‌هایی با ۸۵ و ۹۰ درصد پیشرفت به دلیل تمدید زمان و مواردی از این دست است.

او ادامه داد: پروژه‌ای با ۸۵ درصد پیشرفت خاتمه پیدا می‌کند و فسخ نمی‌شود، پروژه‌های کمتر از ۶۰ درصد معمولا فسخ می‌شود و پیشرفت ۸۵ درصدی و بالاتر خاتمه پیدا می‌کند اما با این تفاوت که ۸۵ درصد نیاز را برآورده کرده است.