۰ نفر

رییس سازمان مدیریت پسماند پاسخ داد:

آخرین وضعیت معانیه فنی خودروهای جمع‌آوری پسماند

۸ شهریور ۱۳۹۹، ۲۰:۱۳
کد خبر: 463262
آخرین وضعیت معانیه فنی خودروهای جمع‌آوری پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری گفت: در قرارداد با خودروهای جمع آوری پسماند این بند را آورده‌ایم که سال ساخت خودرو نباید خیلی بالا باشد و اگر هم مشمول معاینه فنی می‌شود، سال ساخت آنقدری کم باشد که رفع نقص به سادگی و سریع انجام شود و معاینه فنی خود را دریافت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، "صدرالدین علیپور" مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، درخصوص وضعیت معاینه فنی خودروهای سازمان پسماند با توجه به نزدیک شدن به پاییز و آغاز آلودگی‌هوا گفت: معاینه فنی یکی از برنامه‌هایی است که در دنیا در کنار چند اقدام اساسی برای مبارزه با آلودگی هوا انجام می‌شود که یکی از اقدامات پایش و کنترل وسیله و مصرف سوخت است که در نهایت در تشخیص  احتراق ناقص خودرو و ایجاد آلودگی‌های بیشتر اثرگذار است. 

او افزود: از آنجایی که اینورژن در فصل سرد در لایه‌های پایینی تشکیل می‌شود .و آلودگی خود را نشان‌ می‌دهد در نتیجه در آن زمان یاد آلودگی هوا و جدی گرفتن معاینه فنی می‌افتیم و بعد از اتمام فصل سرد تا سال بعد این مسئله به فراموشی سپرده می‌شود در حالی که باید این روند یکسان و یکنواخت باشد. 

علیپور گفت: در نتیجه جرائم باید آنقدر یسفت و سخت و بازدارنده باشد که صاحبان وسائل نقلیه به این مراکز مراجعه کنند و نسبت به اخذ برگه‌های معاینه فنی اقدام کنند. 

او با تاکید بر اینکه کنترل معاینه فنی به ویژه خودروهای سنگین در تهران اهمیت بیشتری دارد، افزود: چرا که خودروهای سواری در تهران بیشتر نسل جدید و یورو ۲ به بالا هستند و سهم آنها در آلودگی کم است، ‌اما سهم خودروهای سنگین با توجه به سهم بیشتر آلاینده‌های شهر که مربوط به ذرات معلق است،‌ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

مدیرعامل سازمان پسماند با تاکید بر اینکه از طرفی انجام معاینه فنی دقیق و کنترل ابزارهایی که آلودگی هوا را سنجش می‌کنند اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در نتیجه باید با توجه به خودروهایی که در حال فعالیت هستند معاینات به روز شوند. 

علیپور افزود: شهرداری از سال‌های بسیار دور این اقدام را انجام داده و زیرساخت‌ها را ایجاد و به تکلیف خود در قانون هوای پاک عمل کرده است. از طرفی مسئولیت شهروندی و نقش دستگاه‌های نظارتی از جمله پلیس راهور اهمیت دارد و باید سختگیری‌های بیشتری داشته باشند تا صاحبان وسائل نقلیه برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند. 

او گفت: در بهترین شرایط اگر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد معاینات فنی درست انجام شود، ‌در کاهش آلودگی هوای شهر می‌تواند تاثیرگذار باشد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درپاسخ به این سوال که برای خودروهای پسماند طرح تشویقی و یا الزامی برای معاینه فنی درنظر گرفته می‌شود یا خیر؟ گفت: در سال گذشته خودمان در سازمان پسماند پیشگام شدیم و خودروهای این مجموعه را که از نظر معاینه فنی وضعیت خوبی هم نداشتند با پیگیری و ایجاد ارتباط خوب با مرکز معاینه فنی نسبت به اخذ مجوز برای آنها اقدام کردیم،‌ اما از آنجایی که در قراردادها محدودیتی وجود نداشت، ‌برخی از این خودروها سن بالایی داشتند و نمی‌توانستند معاینه فنی را اخذ کنند. 

علیپور ادامه داد: از طرفی جمع آوری و انتقال لحظه‌ای است و نمی‌شود خودرویی را برای جمع آوری زباله متوقف کرد،‌ در نتیجه امسال این اقدام را نظام‌مندتر کردیم و در قراردادها این بند را آورده‌ایم که سال ساخت خودرو نباید خیلی بالا باشد و خودرو یا با توجه به سال ساخت شامل گرفتن معاینه فنی نباشد و اگر هم مشمول معاینه فنی می‌شود، سال ساخت آنقدری کم باشد که رفع نقص به سادگی و سریع انجام شود و معاینه فنی خود را دریافت کند. 

او تاکید کرد که با این اقدام تلاش می‌کنیم قراردادی و ریشه‌ای این مساله را برطرف کنیم. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند همچنین در خصوص نتایج اجرای طرح کاپ در تعدادی از مناطق تهران که در سال جاری آغاز شده است، گفت: طرح کاپ ۶ مرحله دارد و یکی از قسمت‌های آن تغییر سیستم تفکیک پسماند است. هرچقدر بیشتر بتوانیم مردم را در مبدا مجاب به تفکیک زباله تر و خشک کنیم، بار پسماند کمتر می‌شود و این یک گام از طرح کاپ است. 

علیپور ادامه داد: در چهار منطقه به این دلیل به صورت پایلوت اجرا شدند و قسمت‌های دیگر و سیستم پردازش محیط‌زیستی و  تفکیک حداکثری بعد از این مرحله در آنها انجام می‌شود،‌در ادامه کنترل شیرابه، ‌هوشمندسازی و اضافه کردن اپلیکشین ها و افزایش ظرفیت زباله سوز و بهبود وضعیت تفکیک در آرادکوه نیز از دیگر گام‌های این طرح هستند که تنها متعلق به این مناطق نیست و کم کم سایر مناطق نیز به آن ملحق می‌شوند. 

علیپور گفت: تاکنون ۶ منطقه به اجرای طرح کاپ پیوسته‌اند و سایر مناطق نیز به صورت تدریجی به آن ملحق می‌شوند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا براساس برنامه سوم توسعه تا سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد شهر تهران به سیستم کاپ مجهز خواهند شد یا خیر؟ گفت: تلاش خود را می‌کنیم اما این کار بزرگی است و مردم نیز باید آموزش ببینند و گام به گام و با نظامی پیش برویم که در کار ما اختلال ایجاد نشود.