۰ نفر

نائب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران مطرح کرد؛

سنددار کردن ۶۷هزار ملک شهرداری

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲:۱۷
کد خبر: 460367
سنددار کردن ۶۷هزار ملک شهرداری

نائب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: در منطقه ۲۲زمینی به مساحت ۹۶هکتار برگردانده شده است، اما پلاکی به وسعت ۷۰هکتار و پلاک دیگری به وسعت ۱۳۶هکتار همچنان در اختیار غیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «سیدمحمود میرلوحی» رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نسبت به انتشار اسامی افرادی که املاک شهرداری تهران در اختیار آنهاست، اقدام نمی‌شود؟ اظهار داشت: اراده‌ای در شورای شهر تهران در شهریور ماه سال ۹۶ برای شناسایی و بازپس‌گیری املاک شکل گرفت و در این مدت روند شناسایی املاک و فهرست شدن و فرایند بازپس‌گیری پیش رفت و با ارائه گزارش تغییر و تحول شهردار اسبق تهران نیز شکل جدید و جدی‌تری به خود گرفت. 

شهردار گزارش بازپس‌گیری املاک را به افکار عمومی ارائه دهد

میرلوحی گفت: امروز ۲ هزار ملک شناسایی شده است که ۳۸۰۰ واحد را شامل می‌شود و در پی این اقدام همه مناطق در این رابطه فعال شدند. اگرچه که من هم از آقای شهردار برای این تاخیر گله دارم، اما حداقل گزارش آن را به افکار عمومی بدهند، چرا که کارهای خوبی انجام شده است و به نظرم اراده برای بازپس‌گیری کم کم به نقطه مناسبی رسیده است و املاک و ساختمان‌های زیادی پس گرفته شده است. 

نائب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: اقدامات خوبی شکل‌گرفته است، اما شهرداری در ارائه آمار کند است، البته شهرداری با سازمان ثبت اسناد در این مدت هماهنگی انجام داد تا املاک کددار شوند. 

او با بیان اینکه اگر بخواهیم اقدام اخیر آقای فتاح در بازپس‌گیری املاک بنیاد مستضعفان را با شهرداری مقایسه کنیم سه سال از آنها جلوتر هستیم، گفت: تفاوت ما این است که نسبت به انتشار اسامی اقدام نکردیم و اولویت را به استرداد املاک اختصاص داده‌ایم و در حال پس گرفتن آنها هستیم.

در صورت مقاومت در پس دادن املاک اسامی را اعلام می‌کنیم

میرلوحی در خصوص عدم اعلام اسامی افرادی که املاک شهرداری در اختیار آنها قرار دارد، گفت: ما منع نکردیم که اسامی منتشر نشود و در جایی اعلام کردیم می‌شود این کار انجام شود و حتی گفتم اگر مقاومتی در استرداد املاک شهرداری وجود داشته باشد، حتما این کار را خواهیم کرد. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: در مناطق شمالی که بیشتر این املاک در این نقاط دارد، مساله در حال پیگیری است و مدام از شهرداری‌های مناطق به ویژه مناطق ۱،۲، ۳، ۵ و ۹ در حال گزارش‌گیری هستم و گزارش‌های خوبی ارائه می‌شود و مناطق تقریبا به سمت و سویی رفتند که در حال پس گرفتن املاک هستند. 

تلاش برای پس گرفتن دو پلاک ۷۰ و  ۱۳۶ هکتاری در منطقه ۲۲

میرلوحی گفت: در منطقه ۲۲، ۹۷ هکتار از زمین‌ها را پس گرفتیم و کارهای بازپس‌گیری ۱۳۶ هکتار دیگر در حال انجام است و اینها اقدامات کمی نیست و حرکت خوبی رخ داده است که قابل دفاع است،‌ اما باید سریعتر این اقدامات رخ دهد. 

نائب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مهمترین ملکی که هنوز موفق به بازپس‌گیری آن نشده‌اید و تمایل دارید که هرچه سریعتر به دارایی‌های شهر بازگردد، کدام است؟ گفت: ملکی در منطقه ۲۲ به وسعت ۷۰ هکتار است. 

او در پاسخ به این سوال که املاک در اختیار غیر چه مساحتی از تهران را به خود اختصاص می‌دهند؟ گفت: این مورد را شهرداری باید گزارش بدهد. در منطقه ۲۲ به تنهایی زمینی به مساحت ۹۶ هکتار برگردانده شده است. پلاکی به وسعت ۷۰ هکتار و پلاک دیگری به وسعت ۱۳۶ هکتار دیگر نیز همچنان در اختیار غیر است. اینها زمین‌های کمی نیست و در تلاش هستیم که مجددا آنها را به دارایی‌های شهر برگردانیم. 

 فهرست املاک پس گرفته شده منتشر شود

او ادامه داد: برخی از این املاک قرارداد نداشتند. باید اجاره‌نامه برای همه املاک نوشته و تنظیم شود و همه چیز در روال و با نظم و برنامه مرتب شود، چرا که املاک مناسبی است و باید از آنها برای چرخیدن چرخه اقتصادی شهر استفاده شود. فکر می‌کنم آقای حناچی به زودی یک گزارش  آماری در این زمینه ارائه دهند. 

میرلوحی در پاسخ به این سوال که شهردار تهران می‌گوید، چراغ خاموش در حال بازپس‌گیری املاک هستیم، در حالی که این حرکت چراغ خاموش منجر به پس گرفتن املاک قابل توجهی نشده است گفت: به عنوان کسی که موضوع املاک را پیگیری می‌کنم، این صحبت ایشان را تصدیق می‌کنم و ممکن است در آینده سیاستی در پیش بگیریم و اسامی افرادی که املاک در اختیارشان هست را اعلام کنیم و یا آدرس و نشانه املاکی که پس گرفته شده است را منتشر کنیم. 

بازپس‌گیری گلخانه‌ای به وسعت ۳ هزار و ۴۰۰ متر در خیابان آفریقا

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر گفت: از آقای حناچی خواستم، فهرست املاک و ساختمان‌هایی که پس گرفته شده است را در هر منطقه منتشر کند، اما ترجیح و اولویت فعلا بر بازپس‌گیری املاک است.

میرلوحی با بیان اینکه بی‌انضباطی در ثبت و ضبط اموال وجود داشته است، گفت: یکی از موارد تحقیق و تفحص این است که توافقات و پروانه‌های بزرگ مقیاس را از نو حسابرسی و ممیزی کنیم. 

او در پاسخ به این سوال که چه املاک شاخصی تاکنون پس گرفته شده‌اند؟ گفت: ملکی با کاربری یک گلخانه به وسعت ۳ هزار و ۴۰۰ متر در خیابان آفریقا در اختیار یک نفر بود که پس گرفته شد و در الهیه نیز تعدادی ساختمان در اختیار افراد بود که آنها نیز بازپس گرفته شدند.

ضرورت تخلیه هرچه سریعتر  املاک دزاشیب و الهیه 

میرلوحی در پاسخ به این سوال که در کدامیک از املاک قابل توجه افراد همچنان در آنها مستقر هستند؟ گفت: فراوان است و می‌خواهیم همه برگردند. املاکی در دزاشیب و الهیه از جمله این املاک هستند. در منطقه ۱، ۲، ۲۲ املاک خوبی داریم که باید هرچه سریعتر برگردد. توجیهی ندارد املاکی که متعلق به مردم است در اختیار اشخاص باشد. 

او با بیان اینکه مدیریت شهری فعلی روند واگذاری را متوقف کرده است، گفت: این اقدام مهمی است. همجنین ردیفی برای گرفتن وجوه معوقه ایجاد کردیم و اگر قرار است ملکی در اختیار کسی قرار گیرد،‌ باید اجاره‌نامه قانونی با او تنظیم شود و به همین دلیل اتفاق مهمی در املاک رخ داده است. محل درآمد و ردیف برای این املاک پیش‌بینی شده که این نیز اتفاق خوب و مهمی است. 

سنددار کردن ۶۷ هزار ملک شهرداری

وی گفت: به نظم درآوردن و سنددار کردن ۶۷ هزار ملک شهرداری اقدام بزرگ و سختی است که زمانبر است و در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال این اقدام انجام شود و به گونه‌ای باشد که دیگر به عقب بر نگردیم. 

میرلوحی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تغییر در ترکیب هیات رئیسه شورای شهر تهران و کمیته‌ها در سال آخر گفت: ما در چارچوبی از قبل و با تخصص‌های معین وارد شورا شدیم و فکر نمی‌کنم تغییری در کار باشد. 

او در پاسخ به این سوال که شنیده‌ها حاکی از آن است که بهاره آروین قصد کناره‌گیری از ترکیب هیات رئیسه را دارد؟ گفت: برخی از دوستان ممکن است، بخواهند اقدامی انجام دهند، اما تغییر عمده‌ای پیش‌بینی نمی‌شود.