۰ نفر

در جمع خبرنگاران مطرح شد:

جزییات دیدار محسن هاشمی با قالیباف

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۵۸
کد خبر: 458425
جزییات دیدار محسن هاشمی با قالیباف

رییس شورای شهر تهران درباره جزییات جلسه خود با محمدباقر قالیباف،رییس مجلس،توضیحاتی ارائه کرد.

 اقتصادآنلاین- فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی در جریان دویست و بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره جزییات دیدار با رییس مجلس

گفت: جلسه یک ساعته بسیار خوبی بود و خدمت آقای قالیباف رسیدم و ضمن تبیرک به ایشان برای ریاست مجلس، در موارد مختلفی صحبت کردیم.

او ادامه داد: درخصوص انتخابات شوراها،‌فعالیت هایی که در مجلس برای برگزاری نحوه مجدد انتخابات شوراها مطرح است صحبت شد. همچنین درخصوص طرح ها و لوایح موجود در مجلس مانند درآمد پایدار و مدیریت یکپارچه شهری صحبت کردیم.

هاشمی در ادامه گفت: همچنین مقداری درخصوص مسائل کشوری بحث شد و ارزش پول ملی، تورم رکودی و تورم توسعه ای از دیگر مواردی بود که درباره آن با آقای قالیباف صحبت شد. همچنین درخصوص شهرداری و مسائل و مشکلات شهر و نیاز حمایت از حمل و نقل عمومی در تهران و قوانین موجودی که داده شده است صحبت شد.

رئیس شورای شهر گفت: جلسه بسیار خوبی بود و درخصوص هماهنگی بین مجمع نمایندگان تهران و شورای تهران نیز صحبت شد تا جلسات برگزار شود تا هماهنگ با هم برای مسائل شهر اقدام شود.

هاشمی در پایان و در جمع خبرنگاران  گفت:دستور اصلی جلسه امروز رسیدگی به پیشنهادات مربوط به اساس‌نامه شرکت صنایع و مشاغل سیار شهر تهران بود که ۶۲ ماده داشت و با توجه به پیشنهادات متعددی که ارائه شد عمده وقت جلسه امروز را به خود اختصاص داد.

او ادامه داد: همچنین یک فوریت لایحه شرکت مترو برای بومی سازی تجهیزات ثابت و متحرک بررسی شد و لایحه‌ای را ارسال کردند که با ایجاد یک شرکت جدید به سمت خودکفایی و بومی سازی در امر تجهیزات مترو در ایران و به ویژه در تهران پیش بروند که یک فوریت آن به تصویب رسید.

هاشمی درپاسخ به سوالی درخصوص ساماندهی صنایع و مشاغل و رویکرد ان گفت: در شهرداری تهران بیش از ۴۳ سازمان و شرکت داریم که عمدتا در اساسنامه‌ها دچار مشکل هستند و برخی در قانون تشکیل نیز مشکل دارند. برخی در قوانین مربوط به وزارت کشور دچار مشکال هستند،‌برخی براساس مصوبات شورا دچار مشکل هستند و آقای رسولی در کمیسیون برنامه و بودجه سعی داشتند تا بتوانند به اساسنامه تیپی برسند که بتواند تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها را در شهرداری حل کند.

او ادامه داد: اولین شرکتی که در این راستا رجوع کرد و اساسنامه خود را فرستاد شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار بود. سعی شد تمام این موارد در این اساسنامه دیده شود و یک غالبی بهدست امد و همه شرکت‌ها می توانند براساس این غالب اساسنامه خود را آماده کنند و به شورا ارسال کنند تا در اینجا به تصویب برسانیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص هزینه هایی که شهرداری تاکنون درخصوص کرونا انجام داده است گفت: در شهرداری دو نوع خسارت داریم. یک خسارت عدم نفع است. برای مسال اکنون سفرهای شهری مترو و شرکت واحد به یک سوم کاهش یافته است و درامد انها کاسته شده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: حتی مبلغی را که می‌توانستند از محل صرفه جویی حاصل از سوخت دریافت کنند، دیگر ندارند. تمامی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و ورزشی شهرداری نیز تحت الشعاع قرار گرفته است. در نتیجه درآمد شهرداری کاسته شده است.

هاشمی ادامه داد: در مصوبه ستاد ملی کرونا نوشته بود شرکت‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی که در امر کرونا دچار مشکل شدند و پرسنل خود را اخراج نکردند، ضرر آنها باید از طریق ستاد جبران شود، و مصوب شد که ۷۵ هزار میلیارد تومان وام بانکی  به سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دچار زیان‌دهی شدند و پرسنل خود را حفظ کردند اهدا شود.

او ادامه داد: تمام شرکت‌های شهرداری تهران دچار این مشکل شده اند و اکنون میتواند از این وام استفاده کند و ستاد ملی کرونا باید شهرداری تهران و دیگر شهرداری ها را برای استفاده از این وام معرفی کند.

هاشمی با بیان اینکه بابت کسانی که اخراج شدند نیز باید بیمه بیکاری درنظر گرفته شود افزود: امکان دارد برخی از پرسنل ما اخراج شده و یا رفته باشند و باید بتوانیم جبران کنیم تا مشکلی برای آنها پیش نیاید. در نتیجه باید به این فکر کنیم که در مسائل مربوط به کرونا غیر از توصیه به استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری موارد دیگر را نیز درنظر بگیریم.

او ادامه داد: برای مثال ما نمی‌توانیم حمل و نقل عمومی را رها کنیم و باید افزایش ظرفیت دهیم،‌ گفته می‌شود که تا یک سال آینده انتظار رفتن کرونا را نداریم،‌ در نتیجه باید سرمایه‌گذاری‌هایی در امر افزایش ظرفیت‌ها و روش های جدیدی که لازم است تا در ستاد کرونا شکل بگیرد تقویت شود.

هاشمی گفت: برای این امر با شهردار نامه‌ای نوشتیم و درخواست ۳هزار میلیارد تومان را مطرح کرده‌ایم که به مراجع ذی ربط ارجاع داده شده، ‌اما تاکنون توفیقی حاصل نشده است.

رئیس شورای شهر تهران درخصوص اثرات لغو طرح ترافیک نیز گفت: از آنجایی که اصرار بر این بود که اگر طرح ترافیک لغو شود اتفاقات ویژه‌ای می افتد و حمل و نقل عمومی خلوت می‌شود، قرار شد مدتی به صورت آزمایشی لغو طرح ترافیک اجرا شود و سپس آنرا ادامه بدهند. آمارها نشان می‌دهد حمل و‌نقل عمومی خلوت که نشده است هیچ، شلوغ‌تر نیز شده و ستاد کرونا باید درباره آن تصمیم بگیرد.

هاشمی افزود: شورای شهر  به عنوان عضو شورا نظر می‌دهد اما در مصوبات دخالت مستقیم ندارد و اگر از ما نظر بخواهند حتما نظر خود را مظرح می‌کنیم اما تاکنون نظر مستقیم از ما خواسته نشده است.

او درخصوص جلسه هم اندیشی صبح امروز گفت: بحث درخصوص انتخابات هیاتت رئیسه شورای شهر در جلسه امروز مطرح شد و دو تاریخ ۲۸ مرداد و یا ۳ شهریور برای انتخاب هیات رئیسه پیشنهاد داده شد و در یکی از این دو تاریخ انتخابات مطرح می‌شود.

هاشمی درپاسخ به این سوال که در سال چهارم نیز رئیس شورا هستید یا نه گفت: اعضا باید به من اعلام کنند که راضی هستند کاندید بشوم یا نه و سعی می‌کنم نظر اعضا را بگیرم و بعد نامزد بشوم. بی گدار به آب نمی‌زنم.