۰ نفر

شهردار منطقه۲۲ در پاسخ به اقتصادآنلاین:

مجتمع تفرجگاهی میرحسینی پس گرفته می‌شود/ ظرفیت صدور پروانه منطقه۲۲؛ فقط ۴۰هزار پروانه دیگر

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۱
کد خبر: 454556
مجتمع تفرجگاهی میرحسینی پس گرفته می‌شود/ ظرفیت صدور پروانه منطقه۲۲؛ فقط ۴۰هزار پروانه دیگر

شهردار منطقه22 گفت: استقرار یک نهاد نظامی در مجتمع تفرجگاهی میرحسینی به طور موقت است.سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در حال مکاتبه با این نهاد است تا این مجتمع که متعلق به شهرداری است و پهنه آن فضای سبز محسوب می‌شود،برای بهره‌برداری به شهرداری بازگردانده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی نوذرپور در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی از سال ۹۳ متوجه شد طرح تفصیلی منطقه ۲۲، که از سال ۹۱ در حال اجرا بوده با طرح جامع تهران منطبق نیست، گفت: به واسطه اینکه برخی از مصوبات طرح تفصیلی جدید مربوط به قبل از طرح تفصیلی بوده است و منجر به بارگذاری جمعیتی بیش از توان محیط زیستی منطقه شده بود، برخی از مصوبات لغو و شهرداری ملزم می شود، ظرف ۳ ماه در طرح یاد شده تجدید نظر کند اما تا سال ۹۹ با فراز نشیب های بسیار این طرح تهیه شد و هفته گذشته به تصویب شورای شهر رسید.

شهردار منطقه 22 تهران ادامه داد: خوشبختانه مسئله حمل و نقل ریلی در طرح تفصیلی منطقه 22 دیده شده است و حسب دستور شهردار تهران خط 10 با مشارکت و هماهنگی مترو و همراهی مناطق 2 و 5 احداث خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده خط 10 کلید بخورد تا بتواند بخشی از مشکلات حمل نقل منطقه را مرتفع کند.

نوذرپور همچنین به موضوع تأمین آب فضای سبز منطقه 22 اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از موضوعات قابل اهمیت در منطقه مسئله تأمین آب فضای سبز در این منطقه است به طوری که براساس آمار 3 هزار هکتار فضای سبز در منطقه وجود دارد که نسبت قابل توجهی است و قابل قیاس با سرانه فضای سبز در شهر تهران نیست به همین دلیل باید راهکار مناسبی برای تأمین آب فضای سبز و حفظ و ماندگاری آن پیش‌بینی می‌شد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط و کمبود منابع آب باید راهکار مناسبی برای تأمین آب فضای منطقه 22 اندیشیده می‌شد که البته از سال 90 تلاش‌های بسیاری از سوی شورا و شهرداری برای تأمین آب فضای سبز منطقه 22 انجام گرفت که در نهایت در هفته‌های گذشته شهرداری منطقه 22 تفاهمنامه‌ای را با شرکت آب و فاضلاب تهران به امضا رساند که این تفاهمنامه از جهات مختلف حائز اهمیت است

شهرداری منطقه 22 در راتباط با جزئیات تفاهمنامه منعقد شده فیمابین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب تهران خاطرنشان کرد: پس از 4 ماه این تفاهمنامه اجرا خواهد شد که براساس آن از زمان اشاره شده آب فضای سبز از طریق آب تصفیه شده فاضلات منطقه تامین خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری منطقه 22 برای استفاده از آبهای نامتعارف و فاضلاب برای آبیاری فضای سبز در منطقه گفت: پس از تصفیه این آب؛ فضای سبز در منطقه آبیاری شد که با این اقدام علاوه بر اینکه آب فاضلاب از منطقه خارج نخواهد شد این اقدام از نشست زمین جلوگیری خواهد کرد.

نوذرپور افزود: به موجب قرارداد منعقد شده بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب، به مدت 25 سال هر سال 10 میلیون متر مکعب به آب تصفیه شده به صورت رایگان در اختیار شهرداری منطقه 22 به منظور آبیاری فضای سبز قرار خواهد گرفت.

شهردار منطقه 22 تهران در ارتباط با زمان ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی منطقه 22 خاطرنشان کرد: به موجب بند 34 ماده 80 قانون شوراها؛ این طرح پس از تصویب در شورا و تایید از سوی فرمانداری در کمیسیون ماده 5 مطرح می شود و پس از تصویب ابلاغ می شود. وی خاطر نشان کرد حداکثر زمان ابلاغ کمتر از یک ماه خواهد بود..

او در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی براینکه گوشت منطقه ۲۲خورده شده و فقط استخوان آن مانده و در نتیجه منطقه برای تامین سرانه‌ها با مشکل جدی روبرو است،گفت:  تراکم منطقه ۲۲ یک پنجم دیگر مناطق تهران است و بیش از ۱۴ منطقه تهران از ظرفیت جمعیت پذیری طرح جامع عبور کرده اند و ممکن است کمبود سرانه مسکن مدیران ارشد را وسوسه کند که در این منطقه در سالهای آینده ساخت و ساز انجام شود.

نوذرپور گفت: در حال حاضر براساس توافقات گذشته بیش از ۴۸۰ هزار نفر بارگذاری جمعیت در منطقه صورت گرفته و تا پایان مهلت قانونی برای ۴۰ هزار نفر دیگر امکان سکونت فراهم می شود و تمامی اراضی دیگر در منطقه ۲۲ با کاربری فراغت و حفاظت زیست محیطی حفظ شده و مجوز ساختمانی داده نمی شود.

نودرپور با اشاره به اینکه طرح تفصیلی مصوب اخیر به پیشنهاد حسن رسولی در شورای شهر یک بند اضافه شد که از دولت خواسته شده برای تامین سرانه هایی که دچار کمبود هستیم به ویژه آموزش و پرورش سازمان زمین شهری مکلف شود.

او همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر 150 پروانه برای تعیین تکلیف در نوبت قرار دارند، گفت: این تعداد پرونده توافقاتی است که در دوره گذشته انجام شده است و فاقد پروانه ساختمانی است که براساس طرح تفصیلی با آنها رفتار خواهیم کرد که بخشی از این پروانه‌ها مربوط است به تعاونی‌ها که بزودی این تعداد پروانه رسیدگی خواهد شد و آنهایی که براساس طرح تفصیلی اجازه ساخت و ساز داشته باشند مجوز دریافت و مابقی پرونده‌ها نیز براساس قانون با آنها برخورد خواهد شد و در واقع وجه پرداختی آنها داده خواهد شد.

شهردار منطقه ۲۲ بیان کرد: فضاهای عمومی گسسته و حضور ناپذیری که در منطقه شکل گرفته بود به واسطه ساخت و ساز بیش از ظرفیت اکولوژیکی بارگذاری شدند و در آسیب شناسی منطقه توسعه خودرو محور با لحاظ این دو خط اصلی و یک ایستگاه توسعه به سمت حمل و نقل عمومی محور می رود و بحث tod در این طرح دیده شده است.

نوذرپور با اشاره به نادیده گرفتن ملاحظات زیست محیطی و تاثیری که بر جریان باد ورودی به شهر تهران داشته است. شدت گرفتن مال سازی را از دیگر مسایل این منطقه عنوان کرد و گفت: ۸۴۸ هزار متر مربع بارگذاری تجاری در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست در اولویت برنامه های منطقه است گفت: از همین رو توسعه محدوده بزرگراه های همت، حکیم و غرب منطقه مهار شده است و دسترسی معابری که در جریان های خنک منطقه بوده است حذف شده است.

نوذرپور تاب آوری منطقه ۲۲ در برابر بحران را یکی از رویکردهای این طرح تفصیلی برشمرد و گفت: تشکیل بانک زمین و اولویت توسعه کیفی به جای توسعه کمی از دیگر اولویت های منطقه خواهد بود.

شهردار منطقه ۲۲همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر آخرین وضعیت تامین آب دریاچه چیتگر گفت: دریاچه مشکلی از جهت تامین آب ندارد و تصفیه آب آن سالانه ۵ میلیارد برای شهرداری هزینه دارد.

نوذر پور دریاچه چیتگر را جزیره خنک منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: فضاهای عمومی خوبی را برای منطقه شکل داده و اگر پلی که در حال نهایی شدن مطالعات است، موسوم به پل بام آسمان با قطر ۷۰۰ متری و چرخ و فلک پیرامونی آن احداث شود این پل به سومین المان شهری تهران تبدیل می شود.

او همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه باید شهرداری حق مالکیت منابع طبیعی درباره چیتگر را پرداخت کند یا نه،گفت:هزینه‌هایی که هم‌اکنون برای نگهداشت پارک‌چیتگر می‌شود از حق مالکانه منابع طبیعی بیشتر است به طوری که شهرداری از این حق ۲۰میلیارد تومان بیشتر هزینه می‌کند.

نوذرپور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه مجتمع تفرجگاهی میرحسینی که در حال حاضر در اختیار یک نهاد نظامی است،آیا به شهر و شهروندان تهرانی باز میگردد یا نه،گفت:استقرار این نهاد در مجتمع تفرجگاهی میرحسینی به طور موقت است.سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در حال مکاتبه با این نهاد است تا این مجتمع که متعلق به شهرداری است و پهنه آن فضای  سبز محسوب می‌شود،برای بهره‌برداری به شهرداری بازگردانده شود.