۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تقسیم کرایه چهار نفربه سه نفر: دست مردم در جیب هم/ قنادان: امکان اعطای یارانه وجود ندارد

۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبر: 452713
تقسیم کرایه چهار نفربه سه نفر: دست مردم در جیب هم/ قنادان: امکان اعطای یارانه وجود ندارد

مدیرعامل سازمان مدیریت و نطارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: اگر دولت بخواهد به تاکسیرانی برای جبران کرایه چهار نفر یارانه بدهد، باید سالانه۵ هزار میلیارد تومان هزینه کند. اگر دولت به این اندازه بودجه داشت صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اواسط فروردین ماه و بعد از تعطیلات نوروزی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد جهت رعایت فاصله اجتماعی رانندگان تاکسی باید فقط سه نفر را سوار کنند و تخطی از این دستورالعمل غیرقانونی است. یکی دو هفته اول رانندگان سه نفر سوار می کردند و تغییری در میزان کرایه ها اعمال نکردند.

بعد از مدتی در نتیجه تغییر رویه ای که از سوی خودشان و سازمان تاکسیرانی اعمال شد در سکوت خبری کرایه چهار نفر به سه نفر تقسیم شد. شهروندان تهرانی باید علاوه بر افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی، کرایه فردی که کنارشان نمی نشست را هم پرداخت می‌کردند.

«علی» یکی از مسافران خط میدان ولیعصر به میدان رسالت در اعتراض به افزایش نجومی کرایه تاکسی‌ها به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تا پیش از افزایش قیمتها کرایه این خط حدود ۴۵۰۰ بود، اما بعد از افزایش به حدود ۶ هزارتومان رسید و از آنجایی که باید کرایه نفر چهارم را هم حساب می کردیم به ۷۵۰۰ تومان رسید.

او ادامه داد: اینکه تعداد مسافران تاکسی کمتر باشد، قطعا برای سلامتی ما بهتر است اما چرا دولت و شهرداری به فکر ما نیستند و در این وضعیت اقتصادی باید پول ضررکردن تاکسیران را از ما بگیرند؟ خودمان هم وضعیت خوبی نداریم و به حقوقمان نیز اضافه نشده است. در حال حاضر دست مردم در جیب یکدیگر است و دولت و شهرداری خود را عقب کشیده اند.

اما علیرضا قنادان"مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران" در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هزینه سه نفره شدن مسافران تاکسی از جیب مردم می رود، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اگر دولت بخواهد هزینه نفر چهارم را به تاکسیران‌ها یارانه بدهد باید سالانه فقط در تهران حدود ۵هزار میلیارد تومان هزینه کند که طبیعتا ممکن نیست. حتی اگر دولت به این اندازه منابع داشت باید به جای هزینه کرد آن در تاکسیرانی آنرا صرف توسعه حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس می‌کرد.

او ادامه داد: در زمان تعیین کرایه‌ها، بعد از محاسبه قیمت تمام شده سفر در آن مسیر، قیمت تمام شده تقسیم بر تعداد ظرفیت قانونی تاکسی می شود. حالا اگر ظرفیت مجاز چهار نفر باشند تقسیم بر چهار نفر و اگر سه نفر باشند تقسیم بر سه نفر.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این پرسش که بیشترین آمارمبتلایان به کرونا در بین تاکسیرانان است، گفت: چون تعداد افراد شاغل در ناوگان تاکسیرانی به نسبت سایر ناوگان شهرداری مانند اتوبوسرانی و مترو بیشتر است و همچنین به دلیل شرایط کاری آمار ابتلا در بین تاکسیرانان بالاتر است. البته بیشترین آسیب به ناوگان ما در اسفندماه بود که ۸۰ درصد از آمار ابتلای تاکسیرانان به کرونا مربوط به پیش از سال جاری است، حدود ۱۵ درصد تا ۱۵ فروردین ۹۹ و ۵ درصد مابقی مربوط به پس از ۱۵ فروردین ماه بود که کاهش آمار در نتیجه رعایت تاکسیرانان و مسافران اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: در حمل ونقل عمومی حتی اگر فردی مشکوک به کرونا باشد، فارغ از اینکه تائید بشود یا نه پروتکل های پیش‌گیرانه مورد نیاز باید برای او اجرائی شود.

قنادان با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا ۴هزار نفر از تاکسیرانانی که به دلیل سابقه بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و مانند آن در ریسک بیشتری بوده یا به نوعی به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب دیده از کرونا داشتند، گفت: سلامت تاکسیرانان و خانواده آنها برای ما در اولویت اول قرار دارد و چون متوسط سنی تاکسیرانان نسبتا زیاد است سعی می‌کنیم حداکثر اقدامات پیشگیرانه و حمایتی را اجرا کنیم.

او با تائید فوت ۲۲ نفر بر اثر کرونا گفت: البته فوت ۵ تاکسیران دیگر هم گزارش شده است که به طور قطعی معلوم نیست فوت آنها به دلیل کرونا بوده یا نه.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی رانندگان تاکسی از کاور‌های جداکننده فضای راننده و مسافر استفاده نمی‌کنند، گفت: از ۲ ماه پیش تاکنون حدود ۱۸ هزار کاور جدا کننده تحویل تاکسیران ها شده است و هنوز هم اگر کسی بخواهد می تواند با ثبت درخواست در سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان taxiclub.tehran.ir آنرا دریافت و نصب کند.

او ادامه داد: بر اساس اطلاعات ما اینکه در حال حاضر برخی این کاور را باز کرده‌اند بیشتر به دلیل گرم شدن هوا و ناراحتی فضای داخل آن است. البته با توجه به متریال با کیفیتی که این کاورها دارند امکان نصب دوباره آنها با کاهش گرمای هوا برای تاکسیرانان وجود دارد و با ورود به زمستان و پائیز و احتمال موج جدید کرونا، امکان نصب کاورهای توزیع شده در نیمه دوم سال هم وجود دارد.

قنادان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد تاکسیرانان و مسافران از ماسک استفاده می کنند، گفت: خوشبختانه استفاده از ماسک در تاکسیرانان بسیار رعایت می‌شود البته واحدهای نظارتی ما قطعا با عدم استفاده از ماسک برخورد می‌کنند. این در نتیجه آگاهی و فرهنگ‌سازی بین مردم در مقابل این ویروس است.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: از آنجایی که استاندارد خودروها باید از یورو چهار به یورو پنج ارتقا پیدا کند، ایران خودرو درگیر دریافت مجوز برای شماره گذاری خودروهاست. تاکنون بیش از ۱۰ هزار تاکسیران برای نوسازی خودرو خود در سال جاری ثبت نام‌ کرده اند که با آغاز تحویل خودروها این عدد قطعا توسعه خواهد یافت. مقاضیان در قالب موافقت نامه شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید وام ۵۰ میلیونی با دوره بازپرداخت ۵ ساله، سه ماه تنفس و کارمزد ۴ درصد دریافت می‌کنند.