۰ نفر

چرا تفکیک زباله از مبدا در تهران متوقف نشد؟

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۱
کد خبر: 452472
چرا تفکیک زباله از مبدا در تهران متوقف نشد؟

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به اعتراض کارگران پسماند درباره عدم پرداخت حقوق واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، صدرالدین علیپور اظهار داشت: آنها کارگران سازمان مدیریت پسماند نبودند، بلکه کارگران طرف قرارداد با پیمانکاری بودند که قبلا با سازمان مدیریت پسماند کار می‌کردند. 

او ادامه داد: این مساله مربوط به شرکتی است که با آن کار می‌کردند و آن شرکت در سیستم داخلی خود مشکلات مالی داشت و حقوق کارگران را به موقع پرداخت نکرده بود. 

علیپور با بیان اینکه قرارداد آن شرکت پیمانکاری با سازمان پسماند تمام شده است، افزود: مطالبات آنها پرداخت شده است و تاکید کردیم به رغم آنکه ما ذی نفع نبودیم و این مساله به ما مربوط نمی‌شد، اما پیگیری کردیم و قسمت زیادی از مطالبات کارگران پرداخت شد. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری براساس قانون کار مکلف است در صورت عدم پرداخت حقوق کارگران از سوی پیمانکار نسبت به پرداخت آن اقدام کند، تصریح کرد: قرارداد ما با این شرکت پیمانکاری ۱۵ فروردین تمام شده بود و اعتراض کارگران برای بازه زمانی بعد از این تاریخ بوده است، چرا که آن شرکت در حوزه خدمات خودرویی در حوزه پسماند فعالیت دارد و با جاهای دیگری نیز کار می‌کند.

او در ادامه گفت: به این دلیل که آن شرکت پیمانکاری زیرمجموعه یکی از سازمان‌های شهرداری تهران بوده است،‌ کارگران برای اعتراض به شهرداری مراجعه کردند و این به معنی این نیست که با سازمان پسماند حساب و کتابی داشته باشند. 

علیپور در پاسخ به این سوال که چه میزان از مطالبات  این کارگران پرداخت شده است؟ گفت: با توجه به اینکه قرارداد جدید با شرکت‌های پیمانکاری داشتیم،‌ مقداری پیش پرداخت دادیم تا مشکلات کارگران حل شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا با اوج گیری مجدد کرونا،‌ تفکیک از مبدا زباله‌ها در تهران متوقف نشده است؟ اظهار داشت: در مقطع اولی که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد با توجه به اینکه کرونا بیماری جدیدی در دنیا بود و شناخت از  آن کم بود ما در سازمان مدیریت پسماند ‌به صورت پیشگیرانه عمل کرده و تفکیک از مبدا را متوقف کردیم، در حالی که در بسیاری از شهرهای دیگر  کشور تفکیک از مبدا ادامه یافت. 

او ادامه داد: ما در سازمان مدیریت پسماند به دلیل تراکم جمعیتی شهر تهران ریسک نکردیم و این کار را تعطیل کردیم،‌ اما در این بازه زمانی فرصت بازیابی داشتیم و اکنون با پروتکل‌ها تفکیک از مبدا زباله‌‌ها در پایتخت انجام می‌شود، چرا که این اقدام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ و استفاده از ماسک و دستکش،‌ رعایت فاصله اجتماعی و تونل ضدعفونی در حال انجام است. 

علیپور گفت: در پروتکل‌های جهانی نیز تفکیک از مبدا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایرادی ندارد. 

او در خصوص اضافه شدن ناوگان خودروهای حمل پسماندهای بیمارستانی به ناوگان حمل و نقل سازمان پسماند گفت: با توجه به حساسیتی که در مساله جمع آوری پسماندهای پزشکی وجود دارد، با همکاری پیمانکار راهکارهایی در نظر گرفته‌ایم و ۴۰ ناوگان نو خودرویی با آخرین تجهیزات جمع آوری پسماند و شیرابه‌گیر تهیه شده است و برای بیمارستان‌های شهر تهران استفاده می‌شود. 

علیپور با بیان اینکه این خودروها قابل ردیابی هستند، گفت: با این اقدام متوجه زمان مراجعه و سیستم جمع‌آوری می‌شویم.