۰ نفر

شهر دوستار کودک؛ وعده‌ای که محقق نشد

۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 450391
شهر دوستار کودک؛ وعده‌ای که محقق نشد

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در مورد سرانجام تحقق شهر دوست‌دار کودک در تهران گفت: تحقق الگوهای شهردوستدار کودک در شهری با پیچیدگی‌های تهران که تضادهای پررنگی دارد کار سختی است؛ البته باید کل شهرداری این الگو را باور داشته باشند و باید مدیران و شهرداران مناطق نیز به تحقق الگوها باور داشته باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ الهام فخاری در مورد سرانجام تحقق الگوی "تهران، شهر دوستدار کودک" و خروجی و نتایج کمیته تحقق این برنامه گفت:  الگوی شهر دوستدار کودک دارای دو کمیته است که در کمیته اجرایی مسئولان شهرداری حضور دارند و ریاست آن را نیز معاون فرهنگی و اجتماعی  شهرداری برعهده دارد و یک عضو از شورا که بنده هستم به عنوان نماینده ناظر در این کمیته عضویت دارد و یک کمیته نظارت بر تحقق الگو داریم که از هر کمیسیون تخصصی شورا، یک نفر در آن عضویت دارد.

وی با بیان اینکه در آغاز دوره با فاصله زمانی کم جلسات برگزار می شد اما آئین نامه در مورد دوره زمانی برگزاری جلسات صراحت ندارد، گفت: آئین نامه برای کمیته اجرایی،  جلسات شش ماه یکبار تعیین کرده اما برای کمیته نظارت، زمانی را تعریف نمی‌کند و در این مدل زمانبندی قطعا خروجی حاصل نمی شود.

وی گفت: مسئله دیگر این است که اداره کل آموزش شهروندی متولی تحقق شهر دوستدار کودک است که اولا مسئولیت این اداره متنوع است و بودجه و ساختار اداری محدود دارد،  با وجود این  مشکلات، الگوی گسترده شهر دوستدار کودک نیز برعهده این اداره کل گذاشته شده است که موجب  شد تحقق این الگو در اولویت نباشد.

فخاری افزود: حالا به این مشکلات ساختاری، تغییرات مداوم مدیریتی را نیز اضافه کنید چرا که هر مدیری که تغییر می کرد دوباره نقطه سرخط بودیم و این فاصله های اجرایی سبب وقفه در تحقق الگو شد.

وی با بیان اینکه بارها اعلام کردیم تهران شهری برای مردان بالغ و سالم است اما با اینحال سعی کردیم، تهران را برای کودکان،سالمندان و افراد کم توان مهربانتر کنیم، افزود:  امسال بودجه مشخصی را برای تحقق شهر دوستدار کودک تصویب کردیم و همچنین چهار محله به صورت پایلوت برای اجرای الگوهای شهر دوستدار کودک شناسایی شده که در فاز دوم نیز  ۱۷ محله دیگر وارد این الگو می‌شوند که در این محلات به سازه های فیزیکی و کالبدی توجه شده  و دسترسی به سرانه های محیط زیست و فرهنگی و ... به آسانی محقق می شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار ما از شهرداری تهران بیش از این بود؛ اما ابهامات و اشکالات آئین نامه اجرایی و تغییر مکرر مدیران کار را به عقب انداخته است، گفت: البته در این مدت برخی اقدامات مثل مسابقه نقاشی " تهران شهری که دوست دارم" به صورت پروژه ای اجرا شد. هرچند که می‌توانستند به صورت گسترده و فراگیر در شهر اجرا شود که به دلیل هم زمانی با شب یلدا به صورت موضعی به این مسابقه پرداخته شد و امسال هم پیگیر هستیم به صورت فراگیر در تهران این مسابقه برای کودکان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تحقق الگوهای شهردوستدار کودک در شهری با پیچیدگی‌های تهران که تضادهای پررنگی دارد کار سختی است گفت: البته باید کل شهرداری این الگو را باور داشته باشند و باید مدیران و شهرداران مناطق نیز به تحقق الگوها باور داشته باشند و معتقدم که می‌شود طی یکسال باقی مانده، روند سریعتری داشته باشیم، بگونه ای که انتظارات نهادها و انجمن های کودک نیز محقق شود.