۰ نفر

ساخت و ساز در باغات کن ساماندهی می‌شود

۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹
کد خبر: 446880
ساخت و ساز در باغات کن ساماندهی می‌شود

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از تصویب و ابلاغ طرح موضعی باغات بهم پیوشته «کن» توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد سالاری در تشریح آخرین سرنوشت باغات روستای کن گفت: در محدوده روستای کن و محدوده پیرامونی شامل باغات به هم پیوسته و محدوده کوهستانی و مزارع کشت که همگی با هم چندصد هکتار می شود سعی کردیم در کمیسیون شهرسازی و معماری پیگیر موضوع باشیم که نهایتا در این دوره موضوع به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برده شد و طرح موضعی کن و باغات به هم پیوسته آن به تایید رسید و ابلاغ شد.

وی افزود: رویکرد اساسی مترتب بر این طرح ، حفظ باغات و توجه به ظرفیت های زیست محیطی این محدوده است که سعی کردیم این محدوده را از حالت صرف فریز کردن و صیانت صرف خارج کنیم، چرا که احساس کردیم اگر صیانت از باغات کن مبتنی بر یک روش برد-برد و دارای منافع حداقلی برای مالکان باغات نباشد ، آنها مشارکت لازم را برای حفظ درختان نخواهند داشت بر همین اساس در این محدوده باید تغییر رویکردی انجام می شد.

وی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با بارگذاری حداقلی و تنها با رویکرد تفرجگاهی و تفریحی در باغات کن موافقت کرد و برای روستای کن تغیرات در بافت را در دستور قرار دادیم و طرح تفصیلی ان را تغییر دادیم که در آن رویکرد حفظ بناهای موجود و شبکه محلی سنتی وجود دارد.

سالاری تاکید کرد: البته این تمهیدات مورد اعتراض اهالی و ذینفعان محدوده کن قرار گرفت که طی جلساتی با معاونت شهرسازی شهرداری تهران در حال انجام اصلاحاتی هستیم که مراحل پایانی خود را طی می کند و در اینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تغییر طرح تفصیلی روستای کن و میزان بارگذاری آن و همچنین کاربری ها منطبق بر خواسته مالکین البته به صورت حداقلی در نظر گرفته شده است افزود: سعی کردیم رویکرد به گونه‌ای باشد که مالکین نیز احساس رضایت داشته باشند.

وی درخصوص تامین منابع مالی مورد نیاز تملک باغات نیز گفت: در شورای شهر دوره پنجم هم در برنامه پنجساله سوم و هم بودجه سال ۱۳۹۹ کمیسیون شهرسازی پیشنهاد داد حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار درنظر گرفته شود با این رویکرد که در محدوده کن بزرگترین عرصه تفرجگاهی شهر تهران شکل بگیرد و یک سازمان مرتبط با شهرداری تهران همانند سازمان بوستان ها با مشارکت مالکان باغات ابتدا زیرساخت هایی همچون شبکه راه ها با همان رویکرد سنتی، ابرسانی و شبکه روشنایی در محدوده کن فراهم شود و باز هم با سرمایه گذاری شهرداری تهران مشاغل نامتجانس و کمپ های اعتیاد از محدوده برچیده شود. به بیان دیگر با اجازه بارگذاری حداقلی بتوان آنجا را به محل حضور شهروندان برای تفریح و پذیرایی تبدیل کرد.

وی افزود: با چنین رویکردی می توان طرح را به پیش برد و اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز اجرای این طرح در محدوده کن بوده است، اما متاسفانه به شکلی که انتظار داشتیم شهرداری هنوز اقدامات لازم را انجام نداده است در حالی که در این دوره می توانست با سرمایه گذاری حداقلی چندصد هکتار از این عرصه را  در بهترین منطقه شهر تهران به بزرگترین تفرجگاه شهر تهران تبدیل کرد که هم مالکین باغات و روستای کن راضی باشند و هم نفع ان به کل شهروندان تهرانی برسد، امیدواریم در سال جاری این موضوع به نتیجه برسد.