۰ نفر

در نشست خبری صندوق ذخیره کارکنان شهرداری مطرح شد:

سرانجام پروژه پرحاشیه سارینا کیش صندوق ذخیره کارکنان شهرداری/ صورت مالی صندوق به مدت سه سال مردود بوده است

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 445147
سرانجام پروژه پرحاشیه سارینا کیش صندوق ذخیره کارکنان شهرداری/ صورت مالی صندوق به مدت سه سال مردود بوده است

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران گفت: در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۸ هزار سپرده در صف پرداخت بودند. در طول سه سال صورت مالی صندوق از سوی حسابرس مردود و غیرقابل اظهارنظر اعلام شده بود و مجمع سالانه هم به همین دلیل برگزار نشده بود.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ محمد قائمی امیری صبح امروز در نشست خبری صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اظهار داشت: صندوق سال ۱۳۸۷ با مصوبه شورای شهر تهران تشکیل و به صورت خصوصی غیرانتفاعی ثبت شد. بالاترین رکن صندوق، هیات امنای ۱۱ نفری آن است که شهردار تهران به نمایندگی از اعضا آنها را انتخاب می‌کند.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با اشاره به نحوه کار صندوق گفت: ذخایر صندوق به این صورت جمع‌آوری می‌شود که ۳ درصد از حقوق پرسنل شهرداری تهران برداشت می‌شود. ۳ درصد نیز از سوی سازمان‌ها پرداخت و به حساب صندوق واریز می‌شود تا برای آتیه پرسنل ذخیره شود. البته این امکان وجود دارد که درصورت درخواست پرسنل تا ۱۵ درصد از حقوق آنان کسر شود. هریک از کارکنان شهرداری اگر بازنشست یا فوت شوند، از ذخایر خود در صندوق برخوردار می‌شوند.

وی افزود: اعضای فعلی صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ۶۵ هزار نفر هستند که در آن سپرده دارند. صندوق ذخیره کارکنان یک هلدینگ است که در دوره سابق دارای ۷ شرکت کنترلی بود. زمینه های کاری این شرکت‌ها از قبیل آژانس، تجاری، بورس، کارگزاری، ساختمانی و ... بود. همچنین صندوق ۵ شرکت نیمه‌کنترلی و ۳ شرکت سرمایه‌پذیر غیرکنترلی.

قائمی امیری تاکید کرد: تمام شرکت‌های کنترلی ما منهای یکی از آنها زیان‌ده بودند و به همین دلیل ما در دوره جدید ۵ شرکت غیرکنترلی را منحل کردیم. ۲ شرکت باقیمانده هم پروژه‌های بزرگی داشتند و به همین علت قابل جمع‌آوری نبودند. بنابراین ما در طول دو ماه صندوق را کوچک و چابک ساختیم و مجوزی را از هیات امنا دریافت کردیم تا مدتی فعالیت اقتصادی جدید انجام ندهیم و به حل مشکلات قبلی رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت صندوق در سال ۱۳۹۶ گفت: در پایان این سال که صندوق را تحویل گرفتیم، دارایی آن هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و بدهی‌ها بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. ۱۴۰ میلیارد تومان هم زیان انباشته داشتیم. بیش از ۹۰ درصد از دارایی‌های صندوق در حوزه املاک بود و ۷۰ درصد دارایی‌ها فقط به یک پروژه تجاری در جزیره کیش اختصاص داده شده بود. این پروژه هم مشکلات عجیب و پرمخاطره‌ای داشت.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با اشاره به ورود سازمان بازرسی کشور به تخلفات صندوق بیان کرد: این سازمان بیشتر با صاحبان امضا سر و کار دارد نه تخلف پرسنلی. پس از بررسی‌ها مشخص شد میزان دارایی برخلاف آنچه اعلام شد هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نبوده است. همچنین تخلفاتی هم وجود داشت. مثل اینکه پروژه دیگری که در سال ۹۵ شروع شده و در حساب‌های صندوق ۱۲۰ میلیارد تومان گزارش شده بود، درواقع نصف قیمت محاسبه شده بوده است.

به گفته او، گزارش سازمان بازرسی کشور در فروردین ۱۳۹۷ به صندوق ابلاغ می‌شود و در همین راستا کمیته صیانت در صندوق تشکیل می‌شود. پیش از آن هیات امنای جدید انتخاب شده بودند.

وی تاکید کرد: زمانی که ما صندوق را تحویل گرفتیم ۱۲۳۳ میلیارد تومان بدهی داشت. ۳۹۰ میلیارد تومان از این بدهی شامل تسهیلات بانکی و ۴۷۰ میلیارد تومان از دارایی‌های اعضا بود. تثبیت مالی قراردادها مهم‌ترین اقدام ما در دوره مدیریت جدید صندوق بوده است.

صورت مالی صندوق به مدت سه سال از سوی حسابرس مردود بوده است

قائمی امیری تصریح کرد: در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۸ هزار سپرده در صف پرداخت بودند. در طول سه سال صورت مالی صندوق از سوی حسابرس مردود و غیرقابل اظهارنظر اعلام شده بود و مجمع سالانه هم به همین دلیل برگزار نشده بود. ما در طول دو ماه سه مجمع را برگزار کردیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اضافه کرد: اکنون پس از دو سال عمده دارایی‌های صندوق شناسایی و مبالغ زیادی به حساب صندوق بازگشته است. در حال حاضر حدود ۷۷ پرونده حقوقی در دادگاه‌ها در حال پیگیری است.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه ما ساریناکیش است، اظهار کرد: این پروژه در دوره جدید دارای تفاهمنامه سه‌جانبه میان شریک بخش خصوصی، شهرداری تهران و سازمان منطقه آزاد کیش شد و ۷۰ درصد دارایی‌های ما با انجام این تفاهمنامه آزادسازی و به حساب صندوق برگشت داده شد. ضمنا سرمایه‌گذاری خود را تقریبا به زیر نصف رساندیم و در پروژه به حالت پیش‌خرید منتقل شدیم.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات دیگری که مدیریت جدید صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر تسهیلات بانکی هم به صورت تقسیط یا تهاتر تعیین تکلیف شده‌اند و یا اکنون در مسیر تعیین تکلیف هستند. ۶۲ میلیارد ریال توسط اشخاص حقیقی از صندوق برداشت شده بود که خوشبختانه برگشت داده شد.

سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای سال ۹۷ از هیات امنا می‌خواهد تا موضوع انحلال صندوق را بررسی کنند و در صورت نیاز انحلال آن در دستورکار قرار گیرد. بعد از ساماندهی یکساله، هیات امنا به این نتیجه می‌رسد که صندوق ادامه کار دهد؛ چراکه در پایان سال ۹۷ صورت‌های مالی شفاف و تصویب می‌شود و زیان انباشته به نزدیک ۴ میلیارد تومان سود تبدیل می‌شود.

قائمی امیری خاطرنشان کرد: در طول دو سال و ۴ ماه حدود ۱۶ هزار سپرده اعضا تسویه شد و نارضایتی‌ها به حداقل رسید. صف سپرده ۸ هزار نفری هم به یک ماه و نیم رسیده است و افراد زیاد در صف انتظار نمی‌مانند.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در پایان افزود: ما در پایان سال ۹۸ آخرین جمع‌بندی‌ها را انجام دادیم و کفه دارایی‌هایمان بسیار بالاتر از کفه بدهی‌هاست. اکنون بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد از سرمایه‌های صندوق در بخش بورس و شرکت‌داری است. می‌توانیم به پرسنل شهرداری تهران این مژده را بدهیم که صندوق به روال درست خود برگشته است.

وی در تشریح سپرده‌هایی که توسط صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اخذ شده گفت: ما سه نوع سپرده مازاد، زرین و ۶ درصدی داشتیم که درحال حاضر غالب سپرده‌ها ۶ درصد هستند و سپرده‌های زرین تقریبا همگی تسویه شده است.

قبلا بیشتر سرمایه گذاری صندوق در زمینه املاک بود اما در حال حاضر قرار نیست سبد این بخش سنگین تر شود. ضمن آنکه هر عضو صندوق می‌تواند کارنامه و سود اختصاص پیداکرده سپرده خود را از طریق پورتال صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران و پیامک مشاهده کند.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران  تاکید کرد: البته در تمام طول چهار سال زیان دهی صندوق کف سود بانک مرکزی به اعضا داده شده است. مطالبات صندوق در پایان سال ۹۶ از ۲۰ مرکز بوده ولی در دو سال اخیر اکثر مراکز هزینه‌های پرداختی خود را به روز کردند که بزرگترین آنها شرکت مترو بود که معاملات فیمابین ما و مترو بسیار زیاد بود که تقریبا موضوع مطالبات فیمابین حل شده است. البته موسسه همشهری نیز مطالبات خود را پرداخت نکرده بود که ظرف همین ماه قطعا با موسسه همشهری به توافق خواهیم رسید و پرداخت سپرده‌های موسسه کارکنان همشهری نیز به موقع انجام خواهد شد.