۰ نفر

دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی در گفت وگو با اقتصادآنلاین:

بزرگ‌ترین علت فروریزش‌های پایتخت؛ وجود 5 هزار قنات رها شده/ شهرداری تهران؛ مسوول رسیدگی به پایداری قنات‌ها

۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۵
کد خبر: 441673
بزرگ‌ترین علت فروریزش‌های پایتخت؛ وجود 5 هزار قنات رها شده/ شهرداری تهران؛ مسوول رسیدگی به پایداری قنات‌ها

دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: بزرگ‌ترین عامل فروریزش زمین در تهران وجود 50هزار حلقه چاه قنات رها شده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی بیت اللهی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت بررسی علل فروریزش‌های تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در گذشته هر خانواده برای تامین نیاز آبی خود یک حلقه چاه قنات حفاری می‌کرده و مالک آن بوده است. به همین دلیل حدود 50هزار حلقه چاه قنات در بیش از 250کیلومتر از تهران به ویژه در نقاط مرکزی و جنوبی ایجاد شده‌اند.

او ادامه داد: بعد از توسعه شهرها به شکل امروزی و برچیده شدن تامین آب از طریق قنات عملا مالکیت افراد بر روی این قنات‌ها نیز سلب شد. این در حالی بود که وظیفه اصلی صیانت از آن‌ها نیز بر عهده مالکان بود.

بیت اللهی با بیان اینکه هر 400 متر یا 500 یک قنات در زیر تهران وجود دارد، اظهار کرد: ما قنات‌های زیادی داریم که بلا صاحب رها شده‌اند و در عین حال به دلیل خلا قانونی مسوول صیانت و رسیدگی به آن‌ها مشخص نیست.

دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: اما از آنجایی که بیشترین استفاده از قنات‌ها به وسیله شهرداری و برای آبیاری از فضای سبز شهر صورت می‌گیرد، پس می‌توان گفت مسوولیت صیانت و رسیدگی به پایداری آن‌ها بر عهده شهرداری است.

او ادامه داد: البته هنوز در قانون این وظیفه بر عهده شهرداری گذاشته نشده، اما طبق پیشنهاداتی که ما در جلسات مختلف مطرح کردیم بنا شد رسیدگی به قنات درون شهر برعهده شهرداری و بیرون از شهر برعهده وزرات نیرو باشد. بنا است این پیشنهاد تا تصویب قانونی در مجلس از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و  ابلاغ شود.

بیت اللهی در پایان و با اشاره به فروریزش ایجاد شده در خیابان خانی آباد گفت: در تهران علت عمده فروریزش‌ها وجود قنات‌های متعدد است و در عین حال در زمان بارندگی زیاد، خاک شستگی آب اضافه بر وجود قنات‌ها شده و وقوع فروریزش را در شهر افزایش می‌دهد.

او با بیان اینکه نباید از فرسودگی لوله‌های آب نیز غافل شد،تاکید کرد که شهرداری باید برای کاهش خطرات ناشی از فروریزش اقدامات لازم را انجام دهد.