۰ نفر

عامل سکوت در معضل پارکینگ ساختمانی چیست؟

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۲۳
کد خبر: 439327
عامل سکوت در معضل پارکینگ ساختمانی چیست؟

تعداد خودرو‌ها در ایران نسبت به سال ۵۷، ۱۷ برابر شده است. پیش تر درصد کمی از مردم و آن هم قشر شهرنشین خودرو داشتند، امروز حدود یک سوم از روستایی‌ها نیز خودرو دارند. به دلیل بافت خاص روستاها که همچنان حفظ شده، اتومبیل‌ها برای عبور از کوچه‌ها و معابر روستا‌ها اغلب با مشکل روبه‌رو هستند و در بسیاری از موارد با مشکل پارکینگ نیز مواجه هستند.

عمده مشکلات پارکینگ مربوط به کلانشهرها است چرا که با افزایش میزان اتومبیل تامین پارکینگ نیز به عنوان یک نیاز اساسی مطرح است.

بر اساس قانون سازندگان ساختمان‌ها موظف هستند برای ساکنان پارکینگ در نظر بگیرند. برخی از فعالان بخش ساخت‌وساز با علم به این نیاز، از ایجاد پارکنیگ بر اساس تعداد واحد و موقعیت جغرافیایی، سرپیچی می‌کنند و با پرداخت جریمه به شهرداری، سر و ته موضوع را هم می‌آورند و به سراغ ساختمان دیگری می‌روند در حالی که یک معضل آفریده اند.

مشکل پارکینگ در ایران مربوط به امروز و دیروز نیست، بخشی از آن مربوط به عملکرد گذشته ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه در واگذاری زمین و صدور پروانه ساختمان ها و بخشی مربوط به سودجویی سازندگان برای کاهش هزینه‌های تمام شده ساختمان است.

 تا زمانی که الزام جدی برای لزوم ساخت پارکنیگ وجود نداشته باشد و سود حذف پارکنیگ از میزان جریمه بیشتر باشد، همچنان مشکلات مربوط به پارکنیگ وجود خواهد داشت.

در برخی از کشورها در مجتمع‌های مسکونی پارکینگی به نام پارکینگ مشاع در نظر گرفته می‌شود.این پارکنیگ جدا از  ۲ و یا ۳پارکینگی است که برای هر ساختمان در نظر گرفته می شود. این پارکینگ در مجتمع‌های اداری و تجاری مخصوص مهمانان، ارباب رجوع و مراجعان است تا از ترافیک و معضلات بعدی پیشگیری شود. به شکل کلی ۱۰ درصد از حجم پارکینگ‌های ساختمان به دلیل این قانون، خالی است و هزینه ساخت آن بین تمامی واحد‌ها تقسیم می‌شود.  پارکینگ‌های عمومی نیز در سطح شهر برای استفاده مردم وجود دارد تا تردد در گذرگاه ها، خیابان ها و کوچه ها روان باشد.

حل مشکلات مربوط به پارکینگ در ساختمان سازی، به دو بخش تقسیم می‌شود، بخشی مربوط به ساختمان‌هایی است که در حال ساخت است، در اجرای یک پروژه در بخش ساختمان، نظارت دقیق و سخت گیرانه بر تعداد پارکینگ‌های یک ساختمان وجود داشته باشد. بخش دوم که سخت تر است ایجاد راهکار برای ساختمان هایی است که به هر دلیلی از ایجاد پارکینگ‌های مرورد نیاز شهروندان طفره رفته‌اند. برای حل این مشکل باید در هر منطقه زمین هایی برای احداث پارکینگ عمومی شناسایی شود و سرمایه‌گذاران را با بسته‌های تشویقی و تخفیفی علاقه مند به حضور در این پروژه‌ها کنند

چشم پوشی شهرداری شهر را به پارکینگ وسیع تبدیل کرده است. انتظار می‌رود، اجرای قانون سخت تر شود. اما همچنان شاهد هستیم در طرح جامع تهران که بازنگری شد، توجه جدی به مسئله پارکینگ نشد.

سالیان سال است با یک دید محدود و کوتاه بینانه موضوع پارکینگ مورد اغماض قرار گرفته شده است. سودی که شهرداری‌ها در ارتباط با خلافی مربوط به پاکینگ ساختمان دریافت می‌کنند، موجب شده است دقت چندانی برای اجبار و الزام ایجاد پارکینگ نداشته باشند.

*کارشناس اقتصاد مسکن