۰ نفر

کمتر از ۱۰درصد مردم آموزش‌های مرتبط با زلزله را دیده‌اند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹
کد خبر: 438929
کمتر از ۱۰درصد مردم آموزش‌های مرتبط با زلزله را دیده‌اند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهردار تهران گفت: حرکات گسل فعال است و احتمال وقوع زلزله شدیدتری در تهران وجود دارد و باید برای آن آمادگی داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «رضا کرمی محمدی» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص تحلیل پس لرزه هایی که در پی زلزله بامداد جمعه تهران رخ داد گفت: هیچ روش و تحقیقاتی برای اینکه نشان دهد، می‌توان پیش‌بینی از لرزه‌خیزی داشت، وجود ندارد و تنها چیزی که می‌بینیم، حرکات گسل و فعال بودن آن است که این احتمال را نشان می‌دهد، امکان وقوع زلزله شدیدتری وجود دارد و باید برای آن آمادگی داشت، اما اینکه بگویم این پس‌لرزه‌ها منجر به زلزله قوی‌تری می شود یا خیر را نمی‌توان تایید کرد و نه می‌توان تکذیب کرد.

او با بیان اینکه آماده‌باش سه روزه‌ای که در پی زلزله بامداد جمعه تهران اعلام شده بود، برداشته شده است، گفت: آنگونه که در سه روز ابتدایی بعد از زلزله قرار داشتیم، در حالت آماده باش نیستیم اما به لحاظ ذهنی اکنون همه آماده هستند و به طور کلی  آمادگی وجود دارد.

کمتر از ۱۰ درصد مردم آموزش‌های مرتبط با زلزله را دیده‌اند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که بنابراعلام  سخنگوی شورای شهر تنها ده درصد مردم تهران آموزش‌های مرتبط با مقابله با زلزله را دیده‌اند، در چنین شرایطی برنامه آموزش شهروندی چقدر سرعت خواهد گرفت، اظهار داشت: این مساله به یک تصمیم کلی‌تر نیاز دارد. بارها در جلسات مختلف اعلام کردیم که صدا و سیما باید خیلی جدی‌تر  در بحث آموزش مردم وارد شود. ما با صدا و سیما حتی قرارداد نیز بسته‌ایم و شهرداری در حد مقدورات  کار خود را انجام می‌دهد، اما صدا و سیما باید بیشتر روی این موضوع فعال شود و یک بخش ویژه آموزشی را در لیست برنامه‌های خود قرار دهد تا ارتقا دانش مردم  راحت‌تر و ارزانتر انجام شود و آنها آموزش‌های لازم حین وقوع و پس از زلزله را ببینند.

او ادامه داد: این که می‌گویند ده درصد مردم آموزش دیده‌اند نیز بالا است، چرا که آموزش‌ها خیلی کم است. وقتی مردم در هنگام وقوع زلزله اینگونه به خیابان‌ها می‌ریزند و آمادگی ندارند و از طرفی مسئولان نیز در اطلاع‌رسانی به مردم نگران هستند با این وضعیت چیزی درست نمی‌شود. از یک طرف خطر زلزله وجود دارد و از طرف دیگر آموزش هم نمی‌دهیم و صبر می‌کنیم تا یک بحران دیگر اتفاق افتد و این همان سیستم مدیریت بحران قدیمی و پنجاه ساله‌ای است که در پیش گرفته‌ایم.

افزایش احتمالی کرونا در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها

کرمی محمدی از طرفی به رشد استفاده شهروندان از اپلیکیشن شهر آماده نیز اشاره کرد و گفت: تا زمان وقوع زلزله تهران کمتر از هزار نفر از شهروندان اپلیکیشن شهر آماده را نصب کرده بودند که این آمار تا دو روز گذشته به ۳۰ هزار ثبت رسیده است.

وی درخصوص اظهارات معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی کرونا کلانشهر تهران مبنی  بر روند افزایشی شیوع کرونا در تهران و اعمال قرنطینه‌های شدیدتر گفت: ما تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستیم، اما آمار ابتلا در تهران مقداری بیشتر شده است و احتمال اینکه بالاتر برود نیز با توجه به بازگشایی‌های ده روز گذشته وجود دارد.

او با بیان اینکه با بازگشایی مدارس به طور کامل و دانشگاه‌ها نیز این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش روند بیماری در تهران باشیم، گفت: اما در مجموع به نظر می رسد، اقدامات ما موثر بوده است.

کرمی محمدی با بیان اینکه به ستاد مبارزه با کرونا اعلام کردیم، تمام خدمات شهرداری در اختیار این ستاد گفت: سه سوله مدیریت بحران به عنوان نقاهتگاه در حالت تجهیز مانده بود که هنوز نیز تجهیز است و این در حالی است که از دو سوله استفاده نمی‌شود و یکی از آنها هم خیلی کم استفاده می‌شود. هر کار دیگری هم که لازم باشد انجام می‌دهیم، اما مساله کرونا نیز مانند زلزله است و کسی خیلی نمی داند که قرار است چه اتفاقی رخ دهد، بنابراین یک آماده‌باش کلی وجود دارد.

او در خصوص پیشنهاد شناورسازی ساعات ادارات با توجه به احتمال حضور طولانی مدت کرونا در کشور و گره‌های ترافیکی و شلوغی که در پایتخت ایجاد کرده است، گفت: ما اکنون با چند مشکل مواجه هستیم؛ اول اینکه ممکن است شیوع کرونا در کشور طولانی شود و از طرفی عدم اجرای طرح ترافیک نیز ترافیک و آلودگی هوا را تشدید می‌کند و در نتیجه عواقب مختلفی در این مساله وجود دارد.

طولانی شدن طرح ترافیک و افزایش مشکلات پایتخت

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ادامه داد: طولانی شدن لغو طرح ترافیک عواقب دیگری را بر مساله‌ای که اکنون با آن روبرو هستیم، اضافه می‌کند و چندین مشکل دیگر ایجاد می‌شود که یکی از مشکلات جدی آن هم کاهش منبع درآمدی شهرداری است و طولانی شدن آن به بخش حمل ونقل ضربه بدی وارد می‌کند.

کرمی محمدی افزود: شناورسازی ساعات ادارات برای همیشه خوب است و اگر از این فرصت استفاده و یک طرح منطقی ارائه شود که به صورت دائمی قابل اجرا باشد با توجه به شرایط پیچیده ترافیکی، حمل و نقلی و آلودگی هوای تهران اتفاق خوبی است.

مدهای حمل ونقل پایتخت در مساله کرونا یکپارچه نشدند

او همچنین در خصوص اضافه شدن ۲۰۰ هزار ظرفیت جدید حمل‌ونقلی همزمان با لغو طرح ترافیک که در واقع به تعبیری افزودن ظرفیت‌های لوکس است، چرا که برای همه شهروندان امکان پرداخت هزینه  تاکسی‌های اینترنتی و آژانس وجود ندارد، گفت: در اروپا روی این مساله کار کردند و سیستم‌های مختلف در قالب یک طرح یکپارچه به نام "مس" در حال اجرا است. در این طرح همه مدهای حمل ونقل دولتی نشده است، بلکه منافع بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است، اما همه مدها یکپارچه شده‌اند تا سیستم حمل و نقل بداند چه کار می‌کند. این جدا بودن مدهای حمل و نقلی باعث شده است کنترل شیوه رفت و آمد مردم سخت شود، در حالی که در اروپا پس از شیوع کرونا یکپارچه کردن سیستم حمل و نقل دولتی و خصوصی به عنوان یک اقدام موثر مدنظر قرار گرفت تا مردم کمتر متضرر شوند و آسیب ببینند.