۰ نفر

محسن هاشمی:

تامین دستگاه‌ها لرزه‌نگار به عهده شهرداری تهران نیست

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبر: 438086
تامین دستگاه‌ها لرزه‌نگار به عهده شهرداری تهران نیست

رییس شورای شهر تهران درباره تامین هزینه دستگاه های لرزه نگاری گفت: لرزه نگاری در سطح شهر تهران در اختیار شهرداری نیست.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی در حاشیه دویست و دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به زلزله بامداد جمعه گفت: لازم است که محلات تهران آب 72 ساعته قابل اطمینان در صورت وقوع حادثه را داشته باشند. همچنین مساله امداد توسط خود شهروندان مطرح شد و باید آموزش ها گسترده تر شود.

او ادامه داد: در جریان این زلزله نیز مشاهده کردیم که ترافیک شهر را به هم ریخت و همه به خیابان ها آمدند. خوشبختانه ریزش و آواری نداشتیم  و در غیر اینصورت دچار مشکل می شدیم چرا که زلزله حداقل در 48 ساعت اول ساختار و ارگانی که باید فعال شود نمی تواند کمک ها را سازماندهی شده به مردم برساند و این خود مردم هستند که در ساعات اولیه باید به خود کمک کنند.

هاشمی گفت: از مسئولین خواهشمندیم که نسبت به زلزله تهران با توجه به گستردگی استان تهران و بافت فرسوده قوی که در مناطق تهران وجود دارد باید بیش از گذشته به آن توجه جدی شود.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که اقدامات در این زمینه مربوط به دولت است یا شهرداری گفت: مساله زلزله تهران فرادولتی است و این موضوعی ملی است و قطعا از توان شهرداری خارج است که این اقدامات را انجام دهد. براساس قانون جدید مدیریت بحران نیز بحران را از شهرها برداشته اند و ستاد ملی بحران مسئول آن است.

هاشمی گفت: در گذشته تا 300 کشته مسئولیت با شهرداری تهران بود و مدیریت بحران در شهر تهران مسئولیت مدیرتی داشت که این را هم از قانون برداشتند و کاملا در اختیار ستاد بحران کشور و وزارت کشور قرار دادند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون شوراها هنوز اجرا نشده است و خیلی از مسائل نیز به شهرداری واگذار نشده است گفت: آب اضطراری، برق اضطراری، گاز و مسائلی از این دست در اختیار ما نیست و اینها مسائل ملی است.

هاشمی به مساله انتقال پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: همچنین بحث انتقال پایتخت نیز مطرح است و اینها مسائل جدی است و هر دولتی انتقال پایتخت را مطرح می کند و بحث می شود که هزینه زیادی برای انتقال پایتخت باید انجام شود و بعد به این نتیجه می رسند که اگر یک دهم این پول را در تهران خرج کنیم محکم و استوار می تواند باقی بماند.

او درخصوص تامین هزینه دستگاه های لرزه نگاری گفت: لرزه نگاری در سطح شهر تهران در اختیار شهرداری نیست.