۰ نفر

مسوولان زلزله را جدی نمی‌گیرند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۰۸
کد خبر: 437672
مسوولان زلزله را جدی نمی‌گیرند

رئیس سازمان پیش بینی و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: در صورت وقوع زلزله بالاتر از ۶و نیم ریشتر در تهران قطعا با یک فاجعه مواجه خواهیم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص وضعیت شهر تهران پس از زلزله شب گذشته گفت: زلزله ۵ ریشتری آسیب جدی به جایی وارد نمی کند و در نتیجه به شهر تهران نیز آسیب وارد نشده و گزارشی نیز اعلام نشده است. 

او ادامه داد: تنها در برخی نقاط مردم خونسردی خود را از دست دادند و عجله باعث شد برخی از این لحاظ صدمه ببینند. 

احتمال تحرکات گسل مشا وجود دارد

کرمی محمدی با اشاره به فعال شدن گسل مشا اظهار داشت: اگر زلزله ای ۶ ریشتری در تهران رخ دهد قدرت آن ۳۲ برابر زلزله شب گذشته است و اگر به ۷ برسد، هزار برابر قدرت دارد و مساله خیلی جدی برای تهران است. با توجه به اینکه احتمال دارد این گسل تحرکاتی داشته باشد، منطقی است که همه در حالت آماده باش باشند و به همین منظور ستاد هماهنگی شکل گرفت و در انتظار دستورات ستاد مدیریت بحران هستیم. 

رئیس سازمان پیش بینی و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: در صورت وقوع زلزله بالاتر از ۶ و نیم ریشتر قطعا در تهران یک فاجعه داریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا شب گذشته مردم به سوله های مدیریت بحران مراجعه داشتند یا خبر گفت: خوشبختانه مردم به سوله ها مراجعه نکردند و بیشتر در سطح پارک ها حضور داشتند. پایگاه های مدیریت بحران در مجموع بمنظور امدادرسانی در نظر گرفته شده است و با هلال احمر و اورژانس و مراکز مدیریت هماهنگی های لازم برای حضور در سوله ها و استفاده از آنها را فراهم کردیم. 

کرمی محمدی با بیان اینکه سوله های مدیریت بحران برای اسکان مردم جایی ندارند و بیشتر برای امدادرسانی درنظرگرفته شده اند، گفت: در چنین شرایطی مردم باید به مراکز امن اضطراری مراجعه کنند. 

پارک ها و بوستان های پایتخت تا ۷۲ ساعت آینده شبانه روزی باز هستند

او در پاسخ به این سوال که آیا پارک ها و بوستان های پایتخت در شب های آینده نیز باز خواهند بود گفت: تا ۷۲ ساعت آینده پارک ها و بوستان های پایتخت به صورت شبانه روزی باز هستند. 

کرمی محمدی با بیان اینکه در صورت وقوع اتفاق بار اصلی کمک رسانی بر دوش مردم است تصریح کرد: مردم در ۷۲ ساعت اول انتظار هیچ امدادرسانی جدی نمی توانند داشته باشند که در همه جای دنیا به همین صورت است لذا در صورت وقوع زلزله در لحظات اول پس از وقوع آن مردم باید به همدیگر کمک کنند و حفظ خونسردی لازمه این شرایط است. 

او درخصوص هجوم مردم به سمت پمپ بنزین  ها پس از زلزله گفت: رفتن مردم به پمپ بنزین ها پس از زلزله اشتباه است و باید نسبت به آن فرهنگ سازی صورت گیرد. درست است که ماشین برای حرکت به بنزین نیاز دارد اما اگر زلزله شدیدی در تهران رخ دهد، امکان رفتن تا سر کوچه نیز فراهم نیست و  باک پر ممکن است حتی به آتش سوزی نیز منجر شود. 

رئیس سازمان پیش گیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ادامه داد: از طرفی بنزین نیز در کشور فراهم است، لذا هیچوقت مشکلی برای بنزین وجود نخواهد داشت. 

مسئولان مساله را خیلی جدی نمی گیرند

کرمی محمدی درخصوص آمادگی زیرساخت های شهر تهران درصورت وقوع زلزله احتمالی گفت: در بخش های مختلف ظرفیت های خیلی خوبی وجود دارد و هماهنگی ها نیز بد نیست. البته یک نقصی وجود دارد و تا زمانی که موضوع جدی نشود متاسفانه مسئولان مربوطه مساله را خیلی جدی نمی گیرند در حالی که اکنون زمانی است که حتما باید ستادها تشکیل شده باشند. 

ظرفیت های پایتخت برای زلزله بزرگتر جوابگو نیست

او در ادامه گفت: اگر اتفاقی رخ دهد در یک محدوده و چارچوبی مشخص ظرفیت خوبی موجود است اما این برای زمانی است که زلزله خیلی بزرگ نبوده و کمتر از ۶ ریشتر باشد، اما  زلزله که بزرگتر شود ظرفیت های ما جوابگو نیست و باید به کمک خود مردم و کمک های بین المللی اتکا کرد. 

کرمی محمدی گفت: با توجه به اینکه در زلزله ۵ ریشتری اتفاق خاصی رخ نمی دهد درخواستی نداریم، اما اگر زلزله بزرگتری باشد به کمک های بین المللی نیاز است و دولت باید سازوکارهای آن را در نظر بگیرد.

شهروندان اپلیکیشن شهرآماده را حتما نصب کنند

رئیس سازمان پیش گیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از شهروندان درخواست کرد اپلیکیشن شهر آماده را حتما نصب کنند چرا که اطلاعات مهم و موثری بر روی آن قرار دارد. وی افزود: مراکز اضطراری، نقشه ها وشبکه راه های اضطراری که مردم نباید در آن حضور داشته باشند در این اپلیکشین تهیه و تدوین شده است. همچنین اقداماتی که در حین و بعد از زلزله باید انجام شود و محتویات کوله های نجات در این اپلیکشین مشخص شده است.