۰ نفر

در نشست خبری مجازی مطرح شد؛

ابایی از پرداختن به تخلفات قالیباف نداریم/ سایت شفافیت بسته نخواهد شد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۸
کد خبر: 436905
ابایی از پرداختن به تخلفات قالیباف نداریم/ سایت شفافیت بسته نخواهد شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: نماینده شدن شهردار اسبق تهران باعث نمی‌شود به تخلفاتش رسیدگی نکنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران ظهر امروز در نشست خبری مجازی که برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای قالیباف در آستانه ریاست مجلس قرار دارند اما در زمانی تصدی شهردار تهران و بدهی هایی که به جا مانده آیا قرار است اقدامی صورت گیرد یا نه، گفت: یکی از جهت گیری های اساسی شورای پنجم التزام به انضباط مالی در حوزه مدیریت شهری بوده و هست و طی سه سال اخیر سعی کردیم این سیاست را اعمال کنیم. در این راستا آقای قالیباف طولانی ترین دوره مدیریت شهری را به مدت 12 سال داشت. طبیعتا مدیریت شهری جدید باید روشن می ساخت چه وضعیتی را از مدیریت شهری گذشته دریافت کرده است، به این منظور طرحی را با عنوان  طرح تحویل و تحول پیشنهاد شد که در ابعاد مختلف اعم از منابع و مصارف، مطالبات و بدهی ها و سایر مسائلی که مطرح بود در آن مورد بررسی قرار گرفت. 

رسولی گفت: آقای نجفی در موعد مقرر گزارشی را منتشر  و رقم 52 هزار میلیارد تومان را اعلام کرد. بدهی های شهرداری یک بحث و بحث انضباط و کنترل مالی در امور مالی شهرداری بحث دیگری است که معتقدم بخش دوم مهمتر است. به طور کلی بدهکار بودن شهرداری در مقایسه با مشخص شدن این موضوع که در حوزه مدیریت مالی طی 12 سال و دو دوره کاندیدا شدن آقای شهردار برای ریاست جمهوری چه میزان از ظرفیت های شهرداری برای این منظور استفاده شده، اهمیت کمتری دارد. 

او اضافه کرد: بخشی از گزارش به صورت مصداقی مربوط به تخلفاتی بود که خارج از حوزه مدیریت شهری صورت گرفته و این تخلفات به قوه قضاییه ارجاع شد و ما همچنان منتظر رسیدگی هستیم. 

رسولی در ادامه داد: درباره این موضوع که آقای قالیباف در یک قدمی ریاست مجلس هستند، اظهارنظری ندارم، اما مدیریت شهری کنونی با پرهیز از بهره برداری سیاسی در عمل به قراری که با موکلین خود  داشته ایم، عهد بسته ایم که شهرداری در مناسبات سیاست داخلی به خصوص در انتخابات همانند گذشته نباشد. در همین راستا هیچ کدام از اعضای شورا برای مجلس یازدهم کاندیدا نشدند و هیچ فعالیتی  از سوی شهرداران انتخابی شورا برای مناصب سیاسی صورت نگرفته است. 

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: ما حق نداریم از ظرفیت هایی که مردم به امانت در اختیار ما گذاشتند، از آن در خصوص مقاصد دیگر از جمله انتخابات استفاده کنیم. 

رسولی ادامه داد: شهرداری تهران به دلیل مسئولیت های ذاتی، مجبور است مناسباتی با دستگاه های دیگر داشته باشد و امروز با ریاست جمهور و بدنه دولت روابط حسنه ای داریم و موفق شدیم به جنگ سرد میان شهرداری و دولت پایان دادیم همچنین موفق شدیم بخشی از مطالبات مدیریت شهری را از دولت را دریافت کنیم. در حال حاضر دولت شهرداری را رقیب خود نمی داند بلکه همراه خود می داند و مصداق بارز آن در مسئله بحران کرونا بروز و ظهور پیدا کرد. با مجلس شورای اسلامی هم  این روابط حسنه  برقرار است البته از هشتم خرداد که مجلس جدید سرکار می آید و باید دید این روابط چه خواهد شد. به عنوان عضو شورا  و کسی که مسئولیتی در کارگروه راهبردی مجمع نمایندگان تهران برای حل معضلات پایتخت داشت اعلام می کنم صرف نظر از مسائل سیاسی، همچنان در عمل به وظیفه خود در مدیریت شهری در صورتی که راه یافتگان به مجلس جدید نیز به دور از مناسبات سیاسی آماده باشند، با آنان  همکاری خواهیم کرد. 

رسولی اضافه کرد: ما هیچ ابایی از پرداختن به موضوعات مختلف در ارتباط با مدیریت شهری  نداریم، تعدادی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد گذشته شهرداری تهران در حال بررسی است و صرف نظر از اینکه شهرداری سابق تهران رییس مجلس بشوند بدون لکنت زبان و بدون واهمه از هزینه های احتمالی حرف های خود را صادقانه می زنیم کما اینکه اداره پایتخت نیازمند هماهنگی همه دستگاه ها است. 

این عضو شورای شهر تهران گفت: امروز معضل کرونا بخش قابل توجهی از اقتصاد مدیریت شهری را دچار نوسانات بسیار شدید کرده و لذا همه ارکان نظام باید در اداره پایتخت سهیم باشند. عمیق این بحران که به تعبیر اتحادیه اروپا همسنگ جنگ جهانی است  و در امریکا بالغ بر 2 هزار میلیارد دلار بودجه برای آن در نظر گرفته شده است، لذا در این شرایط نیازمند تعامل با همه دستگاه ها هستیم و با انسجام بهتر و حفظ حقوق طرفین و حریم ها آمادگی هر نوع همکاری را داریم.

رسولی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف فعالیت سامانه شفافیت، گفت: اصل شفافیت از مهمترین راهکاری شورای پنجم برای برقراری انضباط مالی و مدیریتی بوده و است. به همین منظور یکی از کمیته های کمیسیون برنامه بودجه به همین نام به ریاست خانم آروین تشکیل شده و فعال است. تاکنون هیچ کدام از جلسات شورا به صورت غیرعلنی برگزار نشده و نیز گزارش ماهیانه دقیق در صحن شورا قرائت شده است. لذا نه بحث  بسته شدن سایت شفافیت مطرح است و نه سست شدن خانم آروین. قریب یک میلیون دویست هزار نفر از شهروندان تهرانی به اعضای شورای پنجم رای داده اند و متناسب با این رای تا آخرین نفس به وظیفه مان عمل خواهیم کرد. ما موظف هستیم از خواسته های شخصی خود گذشته در جهت عمل به وظایفی که موکلینمان بر عهده ما گذاشته اند اقدام کنیم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا درباره آثار بسته محرک اقتصادی با توجه به عدم تحقق 70 درصدی بودجه در سه ماهه نخست، گفت: بودجه سال 99 شهرداری تهران کمی بیشتر از 30 هزار میلیارد تومان است لذا در صورتی که هر ماه بتوانیم 2500 میلیارد تومان درآمد کسب کنیم و هزینه هایمان را تنظیم کنیم بودجه محقق خواهد شد. 

وی ادامه داد: با بحران کرونا و رکود بازار کسب و کار شاهد بودیم که  اقتصاد کشور آسیب دیده و طبیعتا شهرداری هم از دامنه این آسیب های مخرب در امان نمانده باشد. از زمان شیوع این ویروس برخلاف قوای سه گانه کشور، حوزه مدیریت شهری حتی یک روز فعالیت خود را متوقف نشده است. پیش بینی شهرداری این است که از 7500 میلیارد تومان درآمد مضوب برآورد می شود که در حدود 2300 میلیارد بیشتر قابل استحصال نباشد. در این شرایط برای عبور از بحران در جلسات مختلفی که برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که باید طرحی نو دراندازیم، لذا حاصل تعامل جدی شورا و شهرداری لایحه بسته محرک اقتصادی بود که در قالب 15 ماده به تصویب رسید. ما ضمن اینکه از سایر دستگاه ها حاکمیتی استمداد می طلبیم به ما کمک کنند فکر می کنیم با این نقشه راه بتوانیم از بحران با عوارض کمتری عبور کنیم.

رسولی در درباره  سرانجام لایحه ساختار شهرداری تهران، گفت: انضباط مالی و مدیریتی و اصلاح ساختار از راهبردهای شورای پنجم است. مدیریت شهری در سال 94 باید ضوابط تشکیلاتی را مشخض می کردند تا بر این اساس ساختار سازمانی اصلاح شود اما این کار انجام نشد بنابراین ما در شورای پنجم در ابتدا باید ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران را مصوب می کردیم تا بتوانیم اصلاح ساختار را آغاز کنیم. همچنین در این مسیر اساسنامه سازمان شرکت های شهرداری تهران مصوب شد. 

رسولی افزود: شهردار تهران با تاخیر لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را با حذف یک معاونت و ادغام دو معاونت تقدیم شورای شهر تهران کرده است امیدوارم در چند ماه آینده این لایحه تصویب نهایی شود.

وی ادامه داد: 17 هزار پست سازمانی در شهرداری تهران داریم ولی 64 هزار نفر در شهرداری شاغل هستند به جز حدود 70 هزار نفری که در سازمان ها و شرکت های شهرداری فعال هستند. البته در این مدت حدود 6هزار نیرو در شهرداری بازنشسته یا بازخرید شدند و این تعدیل نیرو بدون اینکه لطمه ی به زندگی همکارانمان در شهرداری وارد شود. 

رسولی افزود: باید توجه داشته باشیم که در عمل به وظیفه مان در شورای شهر و اصلاح ساختاردر شهرداری تهران حق نداریم دچار شتابزردگی بشویم  و این را باید مد نظر قرار دهیم که اصلاح ساختار به معنی حذف کارمندان نیست . ولی به این معنی است کسی که  لیسانس کتابداری دارد و در معاونت فنی عنوان کارشناسی دارد با این مدرک  شرایط احراز پست این امر را ندارد. لذا در حین انجام وظیفه سازمان باید اصلاح ساختار هم صورت گیرد.  ما نباید خیلی کوتاه مدت و شتابزده به موضوع نگاه کنیم.